Cresterea pietei auto tracteaza afaceri cu gabarit

piata auto autohtona se indreapta cu pasi hotarati spre un record istoric absolut. Potrivit estimarilor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), la sfarsitul anului in curs volumul total al vanzarilor de autovehicule noi se va situa intre 170.000 si 180.000 de unitati, devansand cu circa 30% nivelul din anul precedent. Aceasta cifra ar ridica la 1,3 milioane numarul total al autovehiculelor noi – din productia interna si din import – vandute in Romania in ultimii zece

piata auto autohtona se indreapta cu pasi hotarati spre un record istoric absolut. Potrivit estimarilor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), la sfarsitul anului in curs volumul total al vanzarilor de autovehicule noi se va situa intre 170.000 si 180.000 de unitati, devansand cu circa 30% nivelul din anul precedent. Aceasta cifra ar ridica la 1,3 milioane numarul total al autovehiculelor noi – din productia interna si din import – vandute in Romania in ultimii zece ani. Evolutia spectaculoasa a vanzarilor s-a reverberat asupra a numeroase activitati, de la servicii de finantare, service-uri, spalatorii auto si benzinarii, pana la furnizori de piese auto si agentii de publicitate. „Cresterea pietei auto a avut un efect determinant asupra unui mare numar de activitati conexe. Serviciile asociate sectorului auto sunt tot mai diverse, de mai buna calitate si mai ieftine. Cert este ca, intr-un domeniu cu o crestere atat de rapida, toti cei implicati sunt castigatori, intr-o masura mai mica sau mai mare. Iar ultimul castigator major este statul, intrucat automobilul, cu toate activitatile adiacente, conduce la cresterea PIB, a exportului, a veniturilor din impozite si la crearea de noi locuri de munca”, spune Marius Carp, director al APIA. Datele Biroului de Evidenta Auto din cadrul Politiei Rutiere arata ca la sfarsitul anului trecut in Romania erau inmatriculate 4,19 milioane de autovehicule. Cifrele privind parcul auto au crescut spectaculos dupa 1990 in majoritatea judetelor tarii, mai ales datorita productiei nationale si a importurilor de masini second-hand. Fara indoiala, o contributie importanta au avut importurile de autovehicule noi. In jurul marilor importatori, dar si al constructorilor nationali, s-au tesut treptat retele nationale de dealeri, a caror expansiune teritoriala continua intr-un ritm accelerat. In prezent, peste 600 de distribuitori auto se bat pentru vanzarea a 55 de marci auto (41 straine si restul romanesti), iar activitatea lor nu se mai rezuma doar la vanzarea masinii, asa cum se intampla intr-un trecut nu foarte indepartat. „Piata cere cu fermitate un pachet de servicii auto care include de la oferte de finantare, credit sau leasing, pana la servicii de intretinere, garantie si post-garantie si oferte de piese si accesorii. Aceasta cursa a ofertelor de finantare este insa abia la inceputul ei in Romania”, spune Florin Chiper, director de marketing la compania bucuresteana Auto Cobalcescu. Capitala ofera cel mai bun exemplu in ceea ce priveste cresterea exponentiala a parcului auto si a serviciilor aferente. Aici sunt cele mai multe autovehicule inmatriculate – peste 700.000 – si tot aici functioneaza cele mai multe service-uri auto din tara – circa 300, autorizate de RAR. si in ceea ce priveste numarul de benzinarii, Bucurestiul ocupa un loc fruntas, cu circa 100 de statii, comparativ cu 40 de unitati in Cluj-Napoca si tot atatea in Timisoara. La acestea se adauga sute de spalatorii auto si furnizori de componente si accesorii, marimea acestui segment al pietei fiind aproape imposibil de cuantificat din cauza ritmului rapid in care asemenea activitati apar sau dispar. Tot acest furnicar de afaceri genereaza anual la bugetele locale venituri de milioane de dolari. In pofida cresterii puternice a pietei, Romania ramane tara cu unul dintre cele mai scazute grade de motorizare din Europa, cu numai un autoturism la aproximativ sapte locuitori, fata de un autoturism la doi locuitori in statele dezvoltate. „Chiar si Bulgaria sta mai bine, cu un autoturism la cinci locuitori, datorita unei mai bune mosteniri de dinainte de 1990, dar si unei politici nerestrictive la importurile second-hand”, spune Marius Carp. si in ceea ce priveste vanzarile Romania sta inca destul de prost. Conform APIA, anul trecut s-a vandut un autoturism nou la fiecare circa 200 de locuitori, comparativ cu un autoturism la 50 de locuitori in Ungaria, unul la 70 de locuitori in Cehia sau unul la 35 de locuitori in Slovenia.

Piata AUTO a luat viteza
· Vanzarile de autovehicule au crescut puternic in ultimii ani, atat la autoturisme, cat si la autovehicule comerciale.
· Piata auto pentru vehiculele noi a urcat cu 8,7% in 2001, cu 22,4% in 2002, cu 20,8% in 2003 si cu 32% in prima jumatate a acestui an.
· Autoturismele au inregistrat un salt de 35% al vanzarilor in primul semestru din 2004, in cazul vehiculelor comerciale avansul fiind de 21,1%.
· Cea mai semnificativa crestere procentuala a fost consemnata de exportul de autoturisme – 140%, ceea ce face ca livrarile din primul semestru sa se apropie de nivelul inregistrat pe intreg anul 2003.

Viteza pietei auto se masoara in rate
Creditele si leasingul au pus umarul in mod decisiv la cresterea pietei auto. Numai in primele luni din 2004, peste 75% din totalul vanzarilor au fost realizate prin intermediul acestor instrumente financiare.Pe o piata a leasingului evaluata anul trecut la aproximativ 850 milioane de euro (valoarea revizuita a contractelor semnate de cele 35 de societati membre ASLR), segmentul autovehiculelor a atins in primele cinci luni ale acestui an o pondere de 92,74%, fata de 87,84% la sfarsitul anului trecut si 75,3% in 2002. „Leasingul este in crestere ca volum o data cu ascensiunea pietei auto, dar se apropie de o plafonare. Acest instrument financiar acopera deja aproape in totalitate piata de autovehicule comerciale medii si grele si este stabil de vreo trei ani la circa 60% din piata autovehiculelor din import, avand sperante de crestere ca pondere mai ales in domeniul autovehiculelor de productie nationala”, spune Marius Carp, director al APIA. Pe de alta parte, adauga Carp, creditul auto, care era aproape necunoscut in urma cu trei ani, a cunoscut o adevarata explozie, mai ales de la inceputul acestui an, fiind de asteptat sa avanseze puternic in continuare in optiunile clientilor persoane fizice. De exemplu, valoarea creditelor auto acordate anul trecut de BRD s-a ridicat la aproximativ 2.175 de miliarde de lei, reprezentand circa 16% din portofoliul total al imprumuturilor catre persoanele fizice. „Cresterea vanzarilor duce la marirea volumului de creditare, dar in acelasi timp disponibilitatea creditarii stimuleaza ascensiunea vanzarilor. Ne indreptam destul de repede spre o stare de normalitate, asa cum exista in tarile dezvoltate, unde majoritatea covarsitoare a automobilelor se vinde prin diverse forme de creditare”, explica Marius Carp. Potrivit unui studiu realizat de compania D&D Research, unul din opt romani intentioneaza ca, in termen de un an, sa contracteze un credit pentru achizitionarea unui automobil. Asiguratorii sunt, de departe, printre primii mari castigatori ai exploziei vanzarilor de autovehicule. Anul trecut, de exemplu, politele RCA si asigurarile mijloacelor de transport terestru au adus peste 65% din incasarile pe segmentul asigurarilor generale. Numai din RCA, firmele din domeniu au incasat prime in valoare totala de 3.870 de miliarde de lei, in crestere cu 47,9% fata de anul precedent.

Ce afaceri isi mai umplu rezervorul?
Service-urile auto, benzinariile si furnizorii de piese si accesorii profita din plin de pe urma „boomului” vanzarilor de autovehicule. Insa si companiile de taxi care si-au innoit flotele sunt rasplatite cu cresteri ale cifrei de afaceri.Datele Institutului National de Statistica arata ca anul trecut vanzarile firmelor profilate pe comertul cu autovehicule, piese si accesorii, respectiv service auto, s-au majorat pe total cu 17,5%, in vreme ce afacerile benzinariilor au crescut in medie cu peste 11%. Un bun exemplu in acest sens este compania Auto Cobalcescu, care reuneste sub acelasi acoperis activitatile de vanzare de autovehicule, service auto si servicii de taximetrie. Directorul de marketing al firmei, Florin Chiper, spune ca in prima jumatate a acestui an vanzarile de autovehicule au avansat cu 30%, divizia de service auto a inregistrat o crestere de 40% a cifrei de afaceri, in timp ce divizia de taxi a avut incasari mai mari cu 15%. „Flota auto a fost innoita cu automobile marca Dacia Solenza si Renault Clio Symbol. De altfel, intregul parc auto propriu este innoit periodic”, explica Florin Chiper.rnLa fel ca Auto Cobalcescu procedeaza si alte companii din domeniu, ale caror achizitii de autoturisme se masoara in loturi de zeci de unitati. In prezent, in Bucuresti sunt autorizate aproape 8.700 de taxiuri, apartinand unui numar de circa 140 de firme. Insa dintre acestea doar in jur de 16 companii detin parcuri auto semnificative. In Craiova, activitatea intensa de taximetrie si majorarea parcului auto total la 130.000 de autovehicule in ultimii trei ani a impulsionat aparitia a zeci de ateliere de reparatii, si, implicit, a numerosi furnizori de piese si accesorii. „Cererea de piese din import este din ce in ce mai mare, pentru ca a crescut si numarul masinilor straine”, spune Iulian Valceanu, reprezentantul Auto Net Craiova. Un alt pol important al pietei de profil este Timisoara, unde parcul auto total a crescut in ultimii patru ani cu 60.000 de unitati, ajungand la 170.000 de autovehicule. Tot aici functioneaza peste 70 de service-uri autorizate si 42 de benzinarii, iar numarul lor este in urcare continua. Pe ansamblul tarii, numarul autorizatiilor pentru ateliere service emise de RAR a crescut de la 307, cate erau in anul 2000, la 1.803, in decembrie 2003. La sfarsitul primelor sapte luni ale acestui an erau valabile 1.917 autorizatii de service auto.rn
rn
rnTaxele rotunjesc veniturile bugetelor localern
rnBugetele locale incaseaza anual milioane de dolari din taxele asupra mijloacelor de transport. Cuantumul veniturilor din perceperea acestor taxe s-a dublat sau chiar triplat in ultimii ani.rnLa Cluj-Napoca, de exemplu, unde sunt inmatriculate 136.000 de autovehicule, din taxele pe masinile detinute de persoanele fizice Primaria isi propune sa incaseze in acest an 15,6 miliarde de lei, fata de sase miliarde de lei in 2001, in vreme ce impozitele auto percepute firmelor vor aduce peste 16 miliarde de lei, adica dublu fata de nivelul din urma cu trei ani. O situatie asemanatoare este la Timisoara, unde persoanele fizice au contribuit anul trecut la bugetul local cu 14,3 miliarde de lei, in timp ce de la firme au fost stranse 10,4 miliarde de lei. Pentru acest an se estimeaza o crestere de 11% a acestor taxe, in conditiile in care in localitate sunt inregistrate aproape 170.000 de autovehicule. Spre comparatie, in Bucuresti, numai Primaria sectorului 1 va aduna anul acesta de la persoanele fizice si de la firme 57 de miliarde de lei, in vreme ce la sectorul 2 sunt prevazute venituri de 37 de miliarde de lei.rnPe de alta parte, venituri in crestere au si agentiile de publicitate. Potrivit APIA, investitiile in publicitatea auto s-au dublat in prima jumatate a acestui an, ajungand la 23,7 milioane de dolari, respectiv 373 de dolari pentru fiecare autovehicul vandut. Un studiu realizat de Media Planning Group arata ca, in primul semestru, cea mai mare parte a fondurilor (15,3 milioane dolari) a fost alocata publicitatii TV, cifra fiind in crestere cu 89% fata de perioada similara a anului trecut. De asemenea, investitiile in campaniile realizate prin posturile de radio s-au majorat cu 253%, pana la 1,4 milioane dolari. Pentru publicitatea auto in ziare s-au cheltuit 3,9 milioane dolari, cu 135% peste nivelul din intervalul corespunzator al anului 2003, iar pentru reclama in reviste au fost alocate 2,9 milioane dolari, suma in crestere cu 72%.rn
rn
rnDilema reducerii de preturirn
rnDobanda zero la credit si disconturile care reduc la minimum profitul in favoarea cotei de piata nu se aplica inca in Romania. Unul dupa celalalt, producatorii europeni de automobile s-au intrecut anul acesta in raportarea obtinerii de profituri pe fondul cresterii cererii. Este momentul in care intervin disconturile uriase, iar dobanzile scad pana la zero.rnDe curand, Renault, PSA Peugeot, CitroA