Vă prezentăm mai jos principalele declarații făcute de vicepreședintele ARACO în cadrul evenimentului organizat de Capital:
– Volumul valoric al sectorului construcțiilor a scăzut cu 5% în 2016 și am intrat în recesiune. S-a redus semnificativ expunerile bancare pe sectorul construcțiilor. Băncile nu mai vor să acorde finanțări constructorilor și încetinește dezvoltarea.
– CNAIR vrea să facă lucrări în regie proprie. E o problemă majoră cu garanția de bună execuție. Vedem că CNAIR se pregătește să facă proiecte noi. E periculos. Ce vor face cu oamenii pe care îi angajează când nu vor mai avea lucrări. Se știe că muncitorii la stat sunt mai greu de dat afară. Nu se pot accesa fonduri europene pe astfel de lucrări.
– ARACO a adus la cunoștință poziția organizației Camerei Deputaților, Consiliului Concurenței și primului ministru și până la urmă vom ajunge și în instanță pentru a opri acest demers. E extrem de complicat să faci autostrăzi în regie proprie. Avem semnale pozitive din sectoarele rezidențial și comercial, dar sunt contracarate de semnalele negative din infrastructura mare. Când se vor porni lucrările mari vom avea o problemă de resurse umane și costuri. Vor crește salariile pe licitații făcute în urmă cu trei ani. A veni să ceri experiență similară în ultimii trei ani e moarte pentru constructori, pentru că nu au fost proiecte în această perioadă. Ar trebui relaxată perioada la șapte ani.
– De 3-4 ani vorbim de introducerea unui contract național unitar. Nu s-a putut introduce FIDIC. Ar trebui totuși implementat. Dacă nu o facem vom avea neajunsuri. Lansăm apelul de a avea un contract național predictibil și unitar. Ne-am dori să fie consultat în mod real cu patronatele. Avem un număr mare de dispute. Am pierdut peste 300 miliarde euro pe dispute la curtea de arbitraj. Trebuie să luăm în serios un mecanism de soluționare a disputelor, pentru a nu adăuga noi costuri cu avocați din banii statului român.
– Creșterea salariului minim pe economie afectează toate firmele de construcții. Vrem să credem că vor porni investițiile și că vor apărea și recepții. Sunt sectoare în trafic care sunt nerecepționate. În aceste perioade constructorii nu sunt plătiți. ARACO a cerut de mulți ani înființarea unei bănci de investiții. Nu e în regulă ca o firmă cu doi angajați să participe la construcția unei autostrăzi. Trebuie un sistem de clasificare a firmelor, pentru a accede la lucrări doar firme cu capacitate adecvată. Există o barieră pentru firmele aflate în insolvență să participe la licitații.
Citiți și: Răzvan Cuc, la conferința Capital: Un proiect vital e inelul zero al Bucureștiului