Te apropii și nu-ți vine să crezi ce auzi! Da, este muzică clasică și începi chiar să recunoști câteva acorduri dintr-o piesă de Bach. De unde surpriza? Muzica se aude într-un grajd din localitatea Boldești Scăieni, din județul Prahova. Aici, Radu Timiș a ridicat o fermă modernă de vaci cu lapte. Te gândești că printre cei care muncesc se găsește vreun meloman. Nu este exclus, dar, totuși, explicația este alta. Acordurile se aud 24 din 24 de ore deoarece văcuțele trebuie să aibă toate condițiile pentru a obține o producție ridicată de lapte. Așa că, pe lângă instalaţii automate de curățenie și atenta monitorizare a temperaturii, în povestea văcuței fericite, muzica are un rol extrem de important.

„Muzica le ajută să trăiască în armonie cu tot ce le înconjoară. De exemplu, pe vacile noastre putem să le mângâiem, nu sunt stresate, pentru că sunt obișnuite cu omul. Muzica le creează această stare de confort și, sigur, sunt rezultate mult mai bune în producția şi calitatea laptelui“, explică Radu Timiș.

 

Aceeași filosofie modernă, nonconformistă și vizionară l-a ajutat pe omul de afaceri să-și dezvolte și businessul care l-a transformat într-un reper în antreprenoriatul românesc: producătorul de mezeluri Cris-Tim.

Anul trecut a înregistrat o cifră de afaceri de peste 121 milioane de euro, cu 18% mai mult decât anul precedent, iar cantitatea mezelurilor este mai mare cu 11%. A ajuns aici investind enorm în utilaje și în rețete, dar și implementând managementul Kaizen. Antreprenorul recunoaște că nu ar fi reușit să cunoască dezvoltarea de acum dacă nu ar fi avut lângă el oameni dedicați și sufletiști. „Dincolo de tehnologie, produse și informație, oamenii sunt esențiali în ceea ce facem noi, împreună, la Cris-Tim. Ei sunt cei care transformă viziunea în fapte și de aceea ei sunt prioritari! Atât eu cât și soția mea, care se ocupa de proiectele de HR, ne dorim și facem tot ce putem ca ei să vină cu bucurie la job și să transforme munca într-o provocare continuă! Fără o echipă puternică, ceea ce ne-am propus se poate realiza cu întârziere sau deloc“, este convins omul de afaceri. O altă explicație a succesului de care se bucură este atenția pe care o acordă ideilor angajaților. Astfel, deși unele inițiative nu se dovedesc de succes, nimeni nu este penalizat, ba, din contră, este încurajat să vină cu noi propuneri.

 

„Rolul nostru este să le acordăm sprijin și resurse, să îi încurajăm și să le promovăm proiectele. Însă niciodată nu spunem stop sau e prea mult, pentru ne dorim să facem din Cris-Tim un model în industria alimentară. Ori, toate aceste lucruri le faci cu oameni și ne dorim ca ei să se simtă parte din proces, ei sunt cei prin care transpunem în realitate viziunea noastră, sunt cei cu care ne bucurăm pentru fiecare realizare. Familia mea este implicată în business, iar ceilalți membri ai echipei sunt o extensie a familiei mele. Așa văd și simt lucrurile, și frumos este că și ei simt la fel“, explică omul de afaceri. „Recent, am organizat un sondaj intern de satisfacție în rândul angajaților și am fost impresionați de atașa­mentul și sentimentul de siguranță al oamenilor față de companie“, susține Timiş. De ce apreciază atât de mult aportul angajaților? Pentru că Radu Timiș este un antreprenor care a ajuns printre cei mai importanți oameni de afaceri din România după ce a parcurs un drum lung și anevoios.

Relaţia cu banca, drumul spre dezvoltare

Dintotdeauna, când și-a propus ceva, a reușit. În clasele primare, Radu Timiș s-a hotărât să devină profesor de sport. Așa că, a intrat la Facultatea de Educatie Fizică și Sport unde, pe lângă a învăța, a mai făcut două lucruri: ski de performanță și … bani. După ce a terminat facultatea, Timiș a predat câțiva ani la Oltenița. După doar trei ani, a renunțat la cariera din învățământ, a venit în București și s-a angajat ca profesor de înot și de body-building. După Revoluție, Radu Timiș a avut undă verde să-și înceapă cariera pe care o visa – cea de antreprenor. A trecut prin două eșecuri în afaceri, dar nu s-a lăsat. A treia încercare a fost în domeniul comerțului alimentar. A împrumutat 700 de dolari și a deschis un chioșc în Piaţa Gorjului în care vindea brânzeturi și mezeluri.

 

„Am început businessul cu soţia mea. Timp de doi ani, am stat într-un trening, munceam 18 ore pe zi, aveam mâinile bătătorite ca ale unui agricultor. Noi doi achiziţionam, noi vindeam, noi făceam contabilitate, noi făceam tot“, își amintește omul de afaceri. Era atâta cerere încât nu a trecut mult și s-a gândit la dezvoltare. Primul pas a fost achiziția, printr-un credit bancar, a unei maşini de transport. Apoi, a extins magazinul și și-a făcut și măcelărie. Atunci, singura concurență venea din partea fabricilor de stat, așa că orice mică afacere pusă pe baze solide nu avea cum să nu crească. Observând toate acestea, Radu Timiș s-a apucat de producție. Asta însă după ce a primit un alt imbold: a văzut că mezelurile pe care le achiziţiona deveneau de la o lună la alta mai proaste din puncte de vedere calitativ. Prin urmare, a achiziționat un spațiu destinat vânzării de legume și fructe cu o suprafață de 350 mp, situat în cartierul Pajura. Aici, a ridicat o fabrică, un magazin şi o cantină. Apoi, a realizat că nu respecta tot ceea ce înseamnă securitatea alimentelor, chiar dacă era sigur că făcea nişte produse foarte gustoase.

Astfel, a cumpărat un teren în Bucureștii Noi, unde a construit o fabrică. În timp, a avut noroc de un parteneriat solid cu o bancă, iar planul de afaceri și entuziasmul lui au fost garanțiile care au convins. Cu aceste argumente, Radu Timiș trecut rapid la un alt nivel: a deschis o mare fabrică de mezeluri la Filipeştii de Pădure, pe care, în timp, a dotat-o cu cele mai moderne tehnologii. „Încrederea pentru mine se traduce în parteneriate. Acest lucru înseamnă respect reciproc, deschidere maximă în tot ceea ce facem împreună, susținerea proiectelor. Spre exemplu, partenerul nostru bancar este alături de noi din decembrie 2006 – au trecut mai bine de zece ani și sper să fie alături de noi cel puțin tot atât. Fără susținerea unei bănci, finanțarea businessului – în termeni de capital de lucru sau investiții – este greoaie. Am investit în ultimii trei ani peste 23 de milioane de euro în tehnologie, ori lucrul acesta nu era posibil fără un partener de încredere“, explică Radu Timiș. 

Pariul pe produse sănătoase

Să ofere românilor mâncare gustoasă și sănătoasă. Acesta a fost țelul lui Radu Timiș încă din momentul în care a început comerțul cu produse alimentare, iar, mai apoi, producția de mezeluri și lactate. A făcut un prim pas cu lansarea unei linii de mezeluri fărăr aditivi și conservanți, iar acum anunță că toate produsele sale vor respecta acest principiu. De fapt, se poate vorbi despre o adevărată revoluție pe piața românească.

Datorită tehnologiilor de ultimă generație și a inovațiilor la nivel de rețetă, Cris-Tim produce acum mezeluri fără gluten, amidon, MDM, soia sau coloranți sintetici. Astfel, compania utilizează Tehnologia prin Înaltă Presiune (HPP), considerată „cea mai nouă și naturală metodă de păstrare a prospețimii“. „Produsele cu Etichetă Curată sunt rezultatul unui efort de cercetare și investiție în procesul de producție și la nivel de rețetă, tocmai pentru a oferi același gust savuros, fără nicio grijă pentru sănătatea consumatorilor. Vreau să mulțumesc cu această ocazie atât angajaților Cris-Tim, care au lucrat intens în ultimii ani la acest proiect, cât și partenerilor noștri“, a declarat Radu Timiș, care a mai precizat că „dincolo de perspective, de calcule financiare, conceptul de eticheta curată este credința noastră că am ajuns la ceea ce ne dorim cu adevărat să oferim consumatorilor noștri“.