ecrane au inceput sa fie folosite pentru laptop-uri, PC-uri, telefoane mobile, accesorii digitale si chiar pentru televizoare. In ultimii ani, vanzarile de ecrane LCD (Liquid Crystal Display) au crescut de la an la an, precum voinicul din poveste. De departe cele mai spectaculoase comenzi vin de la producatorii de calculatoare si de la cei de televizoare: Dell, Gateway, Samsung, LG. Philips, Sharp, Sanyo etc.Conform unor cifre GFK publicate la nivel global, anul acesta, vanzarile de monitoare LCD vor creste cu 88%. Deja, din trei monitoare vandute la nivel mondial, unul este LCD, ceea ce reprezinta o crestere fata de anul trecut cand acest raport era de unu la cinci. In Romania, lucrurile nu seamana nici pe departe cu ce se intampla in Vest. „Doar 12-13% din piata totala de monitoare este reprezentata de LCD-uri”, declara Mihai Para, director general la Deck Computers – distribuitor Samsung, cea mai importanta marca de pe piata romaneasca. Pentru majoritatea romanilor, monitoarele cu cristale lichide reprezinta inca un lux. In medie, un monitor cu cristale lichide costa 300 de euro. Aproape dublu sau chiar triplu fata de un monitor cu ecran catodic (CRT).Din pacate, in ultimul trimestru, pretul monitoarelor LCD a crescut pe plan mondial cu circa 35-40%. Motivul? Pur si simplu, cererea este mai mare decat oferta. Pentru 2004, necesarul de monitoare pe plan mondial este estimat la 40 de milioane de bucati, in vreme ce producatorii nu pot livra decat cel mult 25-30 de milioane de unitati. In consecinta, preturile au crescut.Oricum, preturile actuale sunt cu mult sub nivelul de acum patru ani, cand pentru un LCD, pe plan mondial, se platea de cinci ori mai mult. Asadar, cererea crescanda de monitoare cu cristale lichide a generat scaderea preturilor, insa acum lucrurile au scapat putin de sub control. „Scaderea preturilor de-a lungul anilor a fost generata de competitia intre producatori, cresterea productivitatii si evolutia tehnologiei”, adauga Mihai Para, director Deck Computers.Pe de alta parte, in SUA si vestul Europei, exista prevederi legislative care obliga companiile sa-si doteze angajatii cu monitoare LCD – mult mai sanatoase pentru ochi decat clasicele CRT-uri. In Romania, pana la sfarsitul lui 2003, se vor vinde circa 16-17.000 de monitoare LCD. Ponderea din numarul total de monitoare practic a stagnat de la inceputul acestui an. Principalul motiv a fost cresterea preturilor pe plan mondial cu 35-40%. De retinut este faptul ca, in Romania, pretul monitoarelor este acelasi ca si in vestul Europei, accizele pe importuri fiind zero, spre deosebire de camerele digitale si camerele web, accizate cu 25, respectiv 8%.
Ce avantaje aduc monitoarele LCD
Pana de curand, multi credeau ca aspectul atractiv era singurul atu al LCD-urilor. Dincolo de considerentele estetice, aceste monitoare se adreseaza si pragmaticilor dornici de economii. Nu va ganditi la pretul de achizitie, care, in Romania, este dublu fata de monitoarele cu ecrane catodice. Cercetatorii englezi de la Meko (subventionati de Nec, Mitsubishi si Sony) au aratat ca un ecran LCD consuma de patru ori mai putina energie decat un ecran cu tub catodic. Un alt studiu arata ca gradul de incalzire mai redus al LCD-urilor reduce costurile de ventilare ale birourilor. Nu in ultimul rand, ecranele cu cristale lichide ocupa mai putin spatiu, permitand marirea numarului de angajati cu 22%.