de Centrul National al Cinematografiei (CNC). La scurt timp, Razvan Theodorescu, ministrul culturii, ti-a aprobat finantarea. Vei face filmul in aceste conditii?
Cristi Puiu: Sigur ca o sa-l fac, insa trebuie sa fiu sigur ca lucrurile vor sta asa pana la capat. Acum trebuie vazut care este raspunsul Comisiei de finantare a CNC. Cand s-a desfasurat concursul, eu eram in vacanta si nu ma gandeam deloc ca proiectul meu nu va fi acceptat.
Capital: De ce erai asa de sigur ca vei primi finantare de la CNC?
Cristi Puiu: In Europa Occidentala, orice regizor care castiga un premiu ca Ursul de Aur, Leul de Aur sau Palme D’Or primeste automat finantare pentru alte proiecte. Din pacate, la noi lucrurile nu stau asa, pentru ca nu exista o politica sanatoasa in cinematografie. Daca ar exista o decizie ferma in ceea ce priveste promovarea filmului romanesc, atunci premiile obtinute in festivaluri ar atarna greu in acordarea finantarilor. Dar, in afara Ursul de Aur, eram sigur de finantare si datorita calitatii scenariului.
Capital: Cum ai primit vestea ca Razvan Theodorescu ti-a aprobat finantarea, in ciuda faptului ca CNC a respins-o initial?
Cristi Puiu: M-am bucurat foarte tare.
Capital: Nu ai considerat ca este o favoare ministeriala?
Cristi Puiu: Nu stiu daca este o favoare. O iau ca pe un merit. Cand am luat premiul Ursul de Aur la Berlin, membrii Academiei de Film m-au intrebat de ce nu ma bucur. Ma bucur, le-am spus, dar nu stiam atunci in ce fel ma poate ajuta acest premiu. „Cum?, mi-au spus ei, vei primi imediat finantari!” Dar eu stiam ca acasa lucrurile nu stau chiar asa. In Europa, Ursul de Aur, Leul de Aur si Palme D’Or sunt premii foarte importante, iar semnalul pe care-l da o cinematografie care nu sprijina proiectul unui castigator al unui asemenea premiu este extrem de negativ. Prins la mijloc, intre decizia negativa a juriului de la CNC si cea a ministrului de a indrepta aceasta judecata a juriului, sunt intre ciocan si nicovala.
Capital: Semnatura ministrului nu te duce cu gandul la aprobarea peste rand data de secretarul de partid pe cererea de butelie?
Cristi Puiu: Haideti sa privim lucrurile din cealalta perspectiva! Daca acest tip de stimulare ar fi fost prins in Legea cinematografiei, nu s-ar fi discutat acum despre decizia ministrului culturii. Aceasta decizie nici nu ar fi existat. Teoretic, cinematografia romana ar trebui sa promoveze calitatea, iar un premiu ca Ursul de Aur este un argument pentru obtinerea unei finantari.
Capital: Dar de ce ministrul culturii nu a intervenit sa schimbe legea?
Cristi Puiu: Probabil ca ar fi fost mult mai normal. Din pacate, presa a comentat decizia ministrului din perspectiva faptului ca suntem intr-un an electoral. Reactia presei mi-a facut mult rau. Dintr-o data, eu am fost in situatia de a fi judecat. Este judecata decizia mea de a accepta aceasta aprobare a ministrului. Nu, au spus ziarele, nu trebuia sa primesti! Trebuia sa contesti, si apoi sa refuzi banii. Dar nu suntem la circ! Eu am contestat concursul. Acesta era traseul legal. Ce trebuia sa fac pentru a primi finantare? Ce trebuie sa fac, sa-mi fac publica neputinta? Nu se poate schimba nimic in sistemul acesta daca nu exista vointa politica.
Capital: De ce crezi ca Razvan Theodorescu ti-a aprobat finantarea?
Cristi Puiu: Cred ca a cantarit foarte just valoarea premiului obtinut la Berlin.
Capital: Guvernul da medicamente compensate 90% pentru pensionari, promite marirea pensiilor, premierul Nastase finanteaza carti ale membrilor Uniunii Scriitorilor. In acest context, gestul ministrului culturii poate fi considerat ca facand parte din campania de cumparare de voturi.
Cristi Puiu: Sa fiu recunoscator PSD-ului ca a facut lucrul asta pentru mine? Nu, n-am de ce sa fiu recunoscator! Razvan Theodorescu a luat in calcul greutatea unei distinctii europene si a procedat cum se cuvinte. Eu cred ca ministrul a reparat o greseala a juriului. De asemenea, consider ca lucrurile pot fi interpretate pentru ca suntem intr-un an electoral. Daca este sa discutam despre PSD, ar trebui sa vorbim despre configuratia curentelor din cinematografia romaneasca. Exista Sergiu Nicolaescu care este senator PSD si a primit finantare la acest concurs pentru filmul lui. In momentul in care ministrul culturii a facut pentru mine acest gest reparatoriu, totul este judecat si trimis in politic.
Capital: Ai publicat in revista Dilema un articol violent la adresa regizorilor romani. Ei nu stiu carte, nu stiu sa filmeze… Acest articol nu ti-a atras antipatia colegilor de breasla?
Cristi Puiu: Da, dar nu pana la punctul de a mi se refuza o finantare. Daca nu as fi luat Ursul de Aur, m-as fi gandit ca aceasta ar fi fost cauza.
Capital: Cum te simti tu, premiat la Berlin, in aceasta cinematografie bolnava?
Cristi Puiu: Ma simt foarte rau. Ma simt la fel de bolnav ca tot sistemul, dar incerc sa ma fac bine, sa fac filme cat se poate de bune.
carte de vizita
Cristi Puiu, regizor si scenarist
Data si locul nasterii: 3 aprilie 1967, Bucuresti
Studii: L’Ecole Superieure D’Arts Visuelle de Geneve (Elvetia)
Filme: „Marfa si banii” (regizor si co-scenarist cu Razvan Radulescu), „Niky Ardelean, colonel in rezerva” (coscenarist cu Razvan Radulescu), „Un cartus de Kent si un pachet de cafea” scurtmetraj (scenarist si regizor).
Premii importante: Premiul Asociatiei Fipresci la Salonic (Grecia), Marele Premiu al Juriului si premiul Findling la Cottbus (Germania), Premiul Procirep la Angers (2002), Ursul de Aur Berlin (2004), Premiul UIP si nominalizare la Premiile Academiei Europene de Film.
Starea civila: casatorit, doi copii.
O jurizare cu iz de razbunare si o semnatura de ministru
Cristi Puiu s-a afirmat in cinematografie cu filmul „Marfa si banii”, care a castigat numeroase premii internationale, precum si o participare la festivalul de la Cannes. Face parte din noul val al cineastilor romani, alaturi de Nae Caranfil, Cristian Mungiu, Catalin Mitulescu, Tudor Giurgiu, Radu Muntean. Exasperati de jocurile de interese din cinematografia noastra, tinerii cineasti au propus anul trecut schimbarea modalitatii de acordare a finantarilor de catre Centrul National al Cinematografiei (CNC). Se instituise un mecanism prin care proiectele membrilor Consiliului Consultativ al CNC, in prezent desfiintat, erau declarate castigatoare la concursurile de finantare de catre un juriu din care faceau parte chiar membrii ai Consiliului. Cu alte cuvinte, intr-un an, o parte din membrii Consiliului erau in juriu si ofereau finantari celorlalti, iar anul urmator, rolurile se inversau.O parte din aceste propuneri au fost acceptate si la recentul concurs, lucrurile pareau ca au luat-o pe fagasul normal. Numai ca s-a ajuns in situatia ca regizorul Cristi Puiu, premiat la Festivalul de la Berlin cu Ursul de Aur, sa nu primeasca finantare. Contestatia depusa de regizor la Ministerul Culturii a fost acceptata de Razvan Theodorescu, fapt interpretat de presa si de unii cineasti drept o favoare.