IPEC este unul dintre cei mai mari jucători din lume în domeniul produselor de menaj și porțelan superior. Compania condusă de Cristian Covaciu deține una dintre cele mai avansate tehnologii de producție din domeniu.În prezent, areun venit anual de peste 22milioane EUR, 800 de angajați și 250 de roboți industriali. Cu aproximativ 40 de milioane de piese fabricate anual, IPEC este o companie care livrează la nivel global, din Japonia până în SUA.
În cadrul ceremoniei la care au participat peste 250 de reprezentanți ai comunității de business, Daniel Dines, CEO UiPath, a primit titlul Emerging Entrepreneur Of The Year, iar Angela Achiței, președintele Fundației „Alături de voi” România, a primit titlul Social Entrepreneur Of The Year.
Daniel Dines a țintit o piață cu disponibilitate uriașă de dezvoltare, cea a robotics process automation (RPA). Soluția UiPath RPA este proiectată să automatizeze procese cu volum și grad de sofisticare variabile, de la operații call center, până la procese complexe din domeniul financiar. Compania a avut o creștere explozivă în 2016. De la 20 de angajați în București, a ajuns la 120 de angajați în șapte țări. Cifra de afaceri a crescut pe măsură, cu 600% față de 2015.
Angela Achiței, de profesie asistent social, a fost primul angajat al fundației „Alături de Voi” România. Util Deco este brand-ul sub care fundația a dezvoltat, în 2008, o întreprindere socială care are acum 70 de angajați, dintre care 36 cu dizabilități. Firma este organizată sub formă de unitate protejată cu ateliere în Iași, Constanța și Tg. Mureș și este cea mai mare întreprindere socială din România.În 2015, a avut vânzări de aproape 6 milioane euro.
Pentru prima oară în România,s-a decernat un premiu de excelență care recunoaște afacerile de familie. Premiul Family Business Excellence Award i-a revenit familiei Buluc, care conduce grupul Farmexim, alcătuit din trei companii: Farmexim S.A., Help Net Farma S.A., Green Net S.A.
În 1990, Ovidiu Buluc a pus bazele primei unități pentru importul şi distribuițiade medicamente din România. De la o companie cu un singur angajat și fără un sediu propriu, Farmexim este astăzi cel mai mare grup de companii farmaceutice cu capital 100% românesc. Anul 2016 a fost încheiat cu o cifră de afaceri totală de 545 milioane de EUR.Ovidiu Buluc conduce businessul alături de fiicele sale: Isabelle Iacob și Alina Barcaru. Isabelle este directorul Help Net, în timp ce Alina este director executiv al Farmexim.
„Cei 50 de participanți la EY Entrepreneur Of The Year România sunt antreprenori pentru care inovația nu este o realitate îndepărtată, ci un focus strategic. Sunt lideri în sectoarele lor de activitate, integrând tehnologii de ultimă generație sau sunt lideri în piețe noi, create prin inovație tehnologică. În ziua de azi, când volatilitatea este mai mare ca niciodată, antreprenorii sunt cei care continuă să creeze valoare și să rămână la fel de încrezători în echipă, afacere și viitor,”a spus Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România.
Juriul EY Entrepreneur Of The Year – România 2016
Pentru selectarea câştigătorilor, juriul a examinat fiecare aplicaţie pe baza a şase criterii: spiritul antreprenorial, performanţa financiară, direcţia strategică, impactul asupra comunităţii, capacitatea de inovare şi integritatea personală.
Juriul care a ales câștigătorii din acest an în cadrul competiției Entrepreneur Of The Year – România 2016 a fost alcătuit din antreprenori şi profesionişti dedicaţi antreprenoriatului: Levente Hugo Bara-Director General Supremia Grup, Marius Ștefan-CEO Autonom Rent a Car, Ruxandra Hurezeanu-Director General Ivatherm, Dan Fărcășanu-Director de Investiții Resource Partners, Dragoș Petrescu-CEO Grupul City Grill.
Cine sunt antreprenorii care au concurat în cadrul competiției EY Entrepreneur Of The Year – România 2016
La ediția 2016 s-au înscris 60 de oameni de afaceri, dintre care 50 au rămas în competiție. Companiile înscrise în concurs acoperă sectoare variate: de la industria alimentară și producția de biciclete, până la expertiză IT, servicii medicale șipublishing. Cele 46 de companii din care provin cei 50 de antreprenorii rămași în competiție totalizează venituri de 535 milioane EUR, au 8.000 de angajați și un număr mediu de 180 de angajați în 2015.
Cei șase finaliști la categoria EY Entrepreneur Of The Year au fost:
1) Cristian Covaciu, IPEC
2) Levente Szell, Agrosel
3) Cristian Pandel, Christian’76 Tour
4) Eliodor Apostolescu, Phoenixy
5) Marcelus Suciu, Restaurantele Marty
6) Piersante Savini, Savini Due
Cele trei premii acordate la categoria Emerging Entrepreneur Of The Year au fost:
1) Daniel Dines, UiPath – câștigător al titlului Emerging Entrepreneur Of The Year
2) Laurențiu Bănescu, Fabrica de Bere Bună – locul al doilea
3) Adrian Fako, 8000 Plus Design Solutions – locul al treilea
Cele trei premii pentru categoria Social Entrepreneur Of the Year au fost:
1) Angela Achiței, Fundația „Alături de voi” România – câștigătoarea titlului Social Entrepreneur Of The Year
2) Raluca Ouriaghli, Ateliere Fără Frontiere – locul al doilea
3) Mariana Rotariu, Pro Life Clinics – locul al treilea
Din 2014, competiţia EY Entrepreneur Of The Year, singura competiţie antreprenorială care se organizează la nivel global, are loc şi în România. EY Entrepreneur of The Year se organizează în 145 de oraşe din 60 de ţări de 30 de ani şi premiază antreprenorii pentru viziunea şi direcţia strategică cu care îşi cresc afacerile, pentru puterea de a inova, integritatea personală şi, nu în ultimul rând, pentru impactul pozitiv asupra comunităţii.
Cine este Cristian Covaciu, Antreprenorul anului
În urmă cu 24 de ani, într-un garaj din Alba Iulia, a luat naștere un business care a ajuns să producă, anual, 40 de milioane de farfurii. Capitalul inițial a fost de doar 100 de mărci germane.
În 1991, Elena Covaciu și cei doi fii, Cristian și Cosmin, au decis că este momentul să facă pe cont propriu ceea ce știau mai bine: ceramică. „Mama mea a lucrat în acest domeniu, a fost directoare la fabrica Apulum. Eu tocmai absolvisem facultatea și eram asistent universitar“, spune Cristian Covaciu, director general al IPEC SA. El își amintește că primii ani de antreprenoriat au fost mai degrabă „o necesitate de supraviețuire“.
„Am început să producem cu un cuptor făcut de mine, într-un garaj“, povestește Covaciu. Primii ani de antreprenoriat au fost plini de oportunități, dar și de provocări. „Atunci puteai să produci orice, era o penurie de produse, magazinele erau goale, ne era destul de ușor să ne vindem produsele.
Mai greu a fost în perioada de inflație. Primul credit, de un milion de lei în perioada în care o Dacie se vindea cu 75.000 de lei, l-am luat cu 20% dobândă și în 3 luni aceasta a crescut la 125%“, își amintește antreprenorul. Cu toate că prima sumă investită în businessul de familie a fost una modică, astăzi afacerea a ajuns la venituri anuale de 100 de milioane de lei.