Industria media din România a fost lovită în plin de criza economică. Revenirea veniturilor din publicitate la un nivel acceptabil este aşteptată doar în 2012, după un 2010 la fel de slab şi un uşor reviriment în 2011. Una dintre cele mai mari tranzacţii din lume consemnată anul acesta a fost încheiată pe piaţa media. Principalul furnizor de televiziune prin cablu din SUA, Comcast Corp, a parafat un acord în valoare de 6,5 miliarde dolari prin care va achiziţiona 51% din acţi
Industria media din România a fost lovită în plin de criza economică. Revenirea veniturilor din publicitate la un nivel acceptabil este aşteptată doar în 2012, după un 2010 la fel de slab şi un uşor reviriment în 2011.
Una dintre cele mai mari tranzacţii din lume consemnată anul acesta a fost încheiată pe piaţa media. Principalul furnizor de televiziune prin cablu din SUA, Comcast Corp, a parafat un acord în valoare de 6,5 miliarde dolari prin care va achiziţiona 51% din acţiunle NBC Universal de la General Electric, tranzacţie care evaluează grupul de televiziune la 30 de miliarde de dolari. Contextul în care a fost realizată această tranzacţie este unul dintre cele mai dificile poate chiar din ultima sută de ani. Anul 2009 a lovit foarte puternic mass-media din întreaga lume, încasările din publicitate fiind mai mici cu circa 30% faţă de 2008. Multe ziare de prestigiu au fost închise sau trecute integral pe internet, mărind şi numărul discuţiilor referitoare la perceperea de taxe pentru conţinutul online. De asemenea, îngheţările de salarii sau concedierile sunt, în continuare, măsuri puse pe ordinea de zi. Piaţa românească de media, la fel ca şi economia, a fost lovită chiar mai tare decât pieţele occidentale, veniturile din publicitate prăbuşindu-se, pe ansamblu, cu cel puţin 30% faţă de anul trecut. „Cele mai afectate segmente ale pieţei au fost printul, cu o scădere de 45-50%, şi OOH (piaţa de publicitate outdoor – n.red.), cu peste 35%“, spune Bogdan Prăjişteanu, director general Mediaedge:cia. În zona televiziunilor, scăderea este de circa 30%, ceea ce înseamnă aproximativ 110 milioane euro, „cea mai severă scădere înregistrată vreodată de acest mediu.“ Toate acestea s-au suprapus peste un an electoral, în care, cel puţin teoretic, banii cheltuiţi cu publicitatea sunt, de regulă, mai mulţi decât într-un an normal.
Măsuri proactive versus reactive
Problemele industriei media de anul acesta nu au reprezentat o surpriză pentru manageri. Anticipând reducerea veniturilor, unele grupuri de media au aplicat ajustări severe ale costurilor, mergând de la micşorarea salariilor până la închiderea de publicaţii. De exemplu, Publimedia, divizia de publishing a grupului MediaPro, a renunţat la tipărirea ziarelor locale, precum Bihoreanul sau Clujeanul, dar şi a revistelor de nişă (Go4it, One, Target etc.) Toate publicaţiile au rămas pe online, cu un număr redus de angajaţi.
Trustul Intact Media Group a preferat să micşoreze salariile cu circa 20% în locul reducerii portofoliului de titluri. „Intact şi-a păstrat, în 2009, echilibrul financiar şi a obţinut o creştere de 30% a cotei de piaţă pe divizia TV şi de 200% pe cea radio, datorită leadershipului postului ZU în Bucureşti“, spune Camelia Voiculescu, preşedintele grupului. Ambele măsuri au fost puse în practică şi de către Ringier România, care a închis cotidianul gratuit Compact şi a redus echipa editorială a Evenimentului Zilei. Totodată, au fost închise şi ediţiile locale ale cotidianului. Printre titlurile dispărute de la tipar se mai găsesc şi cele ale Business Media Group, care a renunţat la Business Review, Business Week şi Campaign.
Nu toate grupurile media au fost proactive. Realitatea-Caţavencu a încercat să meargă împotriva curentului şi a anunţat, la începutul anului, că investiţiile vor continua alături de o majorare a salariilor. Criza a făcut însă foarte dificilă susţinerea pierderilor constante înregistrate de companie, drept pentru care, recent, a fost decisă renunţarea la finanţarea diviziei de print, cele mai importante titluri vizate de măsură fiind Cotidianul, Money Express şi Business Standard. Supravieţuirea publicaţiilor depinde de găsirea unor investitori care să le preia, o parte fiind deja în grija managerilor. Despărţirea de print a venit după încercarea de acum câteva luni de rentabilizare a ziarului Cotidianul, care a presupus reducerea masivă a salariilor şi dispariţia unor inserturi (CD-uri, cărţi etc.).
Presa locală trebuie să se autosusţină
Tendinţa generală a presei din această perioadă este migrarea sau dezvoltarea masivă a diviziilor online. Practic, a devenit evident că trusturile media îşi văd viitorul în oferirea de conţinut interactiv multimedia, cu posibilitatea integrării conţinutului video, o „marfă“ oferită în mod gratuit. Valoarea investiţiilor din ultimii ani în diferite portaluri (F5, money.ro, divizia digitală Ringier care include Capital.ro, evz.ro, unica.ro etc.) este deja de ordinul milioanelor de euro, potrivit unor estimări. Migrarea către online este normală în condiţiile în care numărul utilizatorilor de internet este în creştere (în prezent, circa 6 milioane de utilizatori), iar cel al consumatorilor de presă scrisă este în scădere. Inclusiv consumul de emisiuni TV a scăzut, în acest an, cu 7% faţă de 2008, atingând cel mai redus nivel din ultimii cinci ani, conform Barometrului de Consum Cultural.
Investiţiile se concentrează asupra TV
Publicitatea online a reuşit să se contracteze mai puţin decât media pieţei în 2009. Conform agenţiilor de media, acest sector va înregistra o scădere doar de 20%. Pentru anul viitor, prognozele sunt mai optimiste. „Cred că un procentaj de 20%, poate 30%, este o estimare realistă pentru industria online din 2010“, spune Orlando Nicoară, general manager al MediaPro Interactiv. O mare parte din investiţiile programate pentru anul viitor se îndreaptă către segmentul TV. Se fac deja paşi importanţi. Realitatea-Caţavencu pregăteşte Realitatea Moldova, în urma unei investiţii de 4,5 milioane euro. Autentic Cinema TV, un post care va difuza filme româneşti, va fi lansat de către Really Good Ideas Media, deţinută de Adrian Iacobini. Postul va emite din martie 2010 şi va funcţiona fără pauză publicitară în primul an de la lansare. Şi MediaPro are în plan lansarea postului Acasă Clasic, care va difuza telenovele.
De la începutul anului viitor, cel mai nou post de televiziune muzicală din România, Music Channel, va deschide o filială în Ungaria. „În plus, până în 2011, ne-am propus să deschidem încă trei staţii în Europa de Vest, iar în plan local vom lansa încă două staţii atât de profil muzical, cât şi de divertisment“, spune Giovanni Francesco, directorul general al postului.
Perspective sumbre pentru viitor
Anul viitor se anunţă la fel de slab ca 2009, mai ales în ceea ce priveşte publicitatea. „În 2009, discounturile au mers până la 60%-65%, având în vedere că a fost o perioadă dificilă pentru piaţa publicităţii. Şi în 2010 cred că aceste discounturi vor fi păstrate, neanunţându-se, deocamdată, o creştere a acestui segment“, spune Ionuţ Negoiţă, proprietarul RIN Group, editor al cotidianului gratuit Ring. Compania lui Negoiţă avea în plan şi lansarea postului de televiziune Ring TV, însă aceasta a fost amânată cu cel puţin un an. „2010 va fi încă un an dificil şi deloc propice pentru investiţii majore“, spune Marius Hagger, director general Ringier România. „Noi credem că piaţa de publicitate va începe să crească uşor în 2011 şi va atinge o valoare decentă în 2012“, adaugă acesta. Rămâne evident faptul că dominaţia televiziunilor va continua, segmentul online va atrage tot mai mulţi consumatori, iar presa scrisă va fi în continuare cea mai afectată. Conform datelor Biroului Român de Audit al Tirajelor, numărul publicaţiilor închise anul acesta se ridică la 47 -, atât cotidiene, cât şi săptămânale. Pentru ca piaţa media să nu mai asiste la dispariţii de titluri, ar fi trebuit ca publisherii să fi reuşit să îşi ajusteze eficient şi realist costurile la noile nivele de venituri. Unii au făcut-o deja, alţii au preferat să mai aştepte. Dar timpul înseamnă bani nu doar atunci când îi câştigi, ci mai ales când îi pierzi.
SCĂDERE
Potrivit estimărilor agenţiei de media Initiative, piaţa netă de publicitate a scăzut în acest an cu 35% comparativ cu 2008
ADEVĂRUL HOLDING
Cifra de afaceri Puţin peste 27 de milioane de euro a încasat Adevărul Holding în 2008
Încasări publicitate Peste 15 milioane euro brut în intervalul ianuarie-noiembrie 2009
Top 300 Dinu Patriciu are o avere estimată la 1,5 – 1,6 miliarde de euro în 2008
MEDIAPRO GROUP
Cifra de afaceri Circa 187 milioane euro sunt încasările MediaPro
Încasări publicitate Aproape 36,3 milioane euro brut au ajuns la Publimedia în perioada ianuarie-noiembrie 2009
Top 300 Averea bossului Adrian Sârbu, în 2008, era estimată la 200 mil. euro
REALITATEA-CAŢAVENCU
Cifra de afaceri Aproape 27,3 milioane euro a încasat Realitatea Media în 2008
Încasări publicitate Circa 44,9 milioane euro brut au atras publicaţiile Realitatea-Caţavencu în ian.-nov. 2009
Top 300 Averea lui S.O. Vîntu este estimată la 1,2-1,25 miliarde euro în 2008
INTACT MEDIA GROUP
Cifra de afaceri În 2008, Intact Media Group a adunat un total de 125,6 milioane euro
Încasări publicitate Aproximativ 31,4 mil. euro brut a încasat Intact prin divizia de print, în ianuarie-noiembrie 2009
Top 300 Averea familiei Voiculescu se ridica la 1,5-1,6 miliarde euro în 2008