Noua filozofie a businessului va consta în crearea de  produse de criză. Talentele vor migra dinspre domeniile financiare, iar profilul managerului se va schimba şi el.

„Noua filozofie a businessului de succes este de a crea produse de criză, care va reflecta tot mai puţin statusul şi va acoperi nevoile reale ale oamenilor”, a explicat Florin Pogonaru, preşedintele Asociaţiei  Oamenilor de Afaceri din România. Mai mult, lumea se va orienta spre a face bani economisind, nu risipind resurse.

„Multe dintre vechile modele de afaceri, suprastructurate, supracontrolate şi supragestionate nu îşi mai regăsesc cadenţa în noua normalitate de afaceri şi probabil că vor fi forţate să se reinventeze sau vor dispărea”, a spus Răzvan Soare, managing partner la Gerissen Strategic Solutions. El crede că viitorul va aparţine celor care vor şti să se reinventeze şi organizaţiilor flexibile.

Adrian Volintiru, CFO Marexin, este de părere că actuala criză ne-a trezit brusc la realitate. “Prezentul ne forţează să ne găsim confortul în afara a ceea ce teoria ne învăţase a fi expresia unei zone de confort. Noua normalitate în afaceri ne obligă să concepem noi modele pragmatice capabile să răspundă unui mediu plin de provocări, să redescoperim originea plusvalorii create de procese simple şi uşor de adaptat chiar şi în combinaţii complexe”.

Florin Pogonaru susţine că, în perioadele următoare, vom vedea o migrare a talentelor dinspre domeniile financiare spre altele. „Dacă, până acum, talentele au fost atrase masiv de domeniul financiar, unde se făceau venituri extraordinare, lucrurile astea nu se vor mai întâmpla în viitor”.

În opinia lui Pogonaru,  o problemă a mediului de afaceri românesc este că mulţi oameni au făcut bani din speculaţii.  „Există două mari valuri speculative. Cei care au făcut bani din privatizări şi cei care au făcut bani din afaceri imobiliare”.

În noul context de business, atitudinea managerilor se va schimba. “E previzibil ca profilul noului manager va fi nu atât de mascul alfa, ci de un individ care captează energii în mod real în jurul lui şi reuşeşte să galvanizeze echipa de dragul de a face aceste lucruri şi nu numai pentru bani şi bonusurile pe care le-ar putea lua el”, a explicat Pogonaru. De asemenea, aceştia vor avea un accentuat spirit de echipă şi vor fi mai altruişti.

„Deschiderea aratată în înţelegerea noii normalităţi de afaceri va reprezenta elementul definitor al separării învinşilor de învingători, a celor ce vor constitui statistici de cei ce vor fi exemple de urmat”, a explicat Adrian Volintiru, CFO Marexin.

Răzvan Soare consideră că, în business, prezentul nu mai înseamnă neaparat atragerea de noi clienţi (deşi aceasta rămâne în continuare o ţintă de business ideală), ci păstrarea celor existenţi. „Supravieţuirea prezentă şi consolidarea unui potenţial success în viitor va ţine cont şi de abilitatea de reinventare de sine, de inovare a plusvalorii pe care o aduci unui client, de capacitatea de a-l păstra pe acesta lângă tine, de a construi cu adevărat un parteneriat cu acesta, menit a securiza un viitor sustenabil şi predictibil al afacerii tale”, încheie acesta.