Mai puțin de un sfert din piața autoturismelor noi a rezistat crizei vânzărilor. Dacă în 2007, ultimul an de glorie al pieței locale, erau înmatriculate nu mai puțin de 312.589 de autoturisme, în anul care abia s-a încheiat numărul acestora a scăzut până la 66.436 de unități.
Acest recul dramatic, cauzat la prima vedere doar de deteriorarea mediului economic general, a fost amplificat atât de bâlbâielile autorităților în privința taxei pe poluare, cât și de un program „Rabla“ prost gestionat. Nici comercianții de autovehicule nu au găsit soluții prin care să reușească, dacă nu o stopare a declinului, măcar o încetinire a acestuia.
Revenind însă la situația actuală, este demn de luat în seamă faptul că înmatriculările de mașini noi au revenit foarte aproape de nivelul avut în anul 2000. Puțini sunt cei care își mai amintesc cum arăta pe atunci un raport al Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA). Ca și acum, piața auto românească era într-o degringoladă totală.
„La prima vedere, anul 2000 a fost un an foarte prost pentru piața auto: față de anul precedent, vânzările totale au scăzut cu 29% (ba chiar cu peste 31% la autoturisme)“, spuneau reprezentanții comercianților de mașini, adăugând și că „vânzările pe piața internă au scăzut la un nivel nemaiîntâlnit, cel puțin din 1996, de când APIA întocmește statistici. Cele puțin peste 84.000 autovehicule, dintre care 66.000 autoturisme, reprezintă o scădere dramatică sub nivelul de anul trecut. Chiar și în 1996 se vindeau peste 118.000 de autovehicule, dintre care 96.000 autoturisme“.
Cifrele ne arată clar că tot ce a câștigat piața mașinilor noi între 2000 și 2007 s-a „evaporat“ între 2007 și 2012. Doar că, în această ultimă perioadă, unii par să fi știut mult mai bine să combată efectele crizei, reușind să înregistreze chiar creșteri.
Nu este cazul mărcii autohtone Dacia, care doar în ultimul an a înregistrat un recul de 30,52%, mult mai putenic decât cel al pieței. În schimb, mărci precum Audi, BMW, Ferrari, Ford, Hyundai, Infiniti, Jaguar, Jeep, KIA, Land Rover, Lexus, Mercedes-Benz, Porsche, Rolls Royce, smart, SsangYong, Suzuki și Volvo s-au comportat mai bine decât în anul precedent, raportând creșteri.

Piața second-hand s-a dublat
În timp ce piața autoturismelor noi înregistrează recul după recul de la un an la altul, tranzacțiile cu mașini second-hand sunt tot mai numeroase. Conform Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), anul trecut au fost înmatriculate în România 174.950 de autoturisme second-hand, în creștere de la 94.488 de unități în 2011. Majorarea cu 85,16% este importantă și a fost cauzată, pe lângă stoparea temporară a taxei pe poluare, de puterea de cumpărare tot mai scăzută a românilor.
Cumpărătorii români de vehicule second-hand au preferat și anul trecut Volkswagen, înmatriculând 42.675 autoturisme aparținând mărcii germane, în creștere cu 98,72% față de anul 2011.
Este demn de luat în seamă faptul că toate cele cinci mărci aflate în vârful clasamentului înmatriculărilor de maşini de ocazie sunt germane.
Chiar și Ford poate fi considerată astfel, dacă avem în vedere că divizia europeană a grupului american are cartierul general la Köln.