Criza a tăiat avântul online al tinerilor antreprenori

Peste un milion de euro disponibil pentru 20 de startupuri online, numai de la Seedmoney. Acţionarii fondului stau însă cu banii pe masă din cauza lipsei unor proiecte eligibile. Dacă până nu demult cele mai multe probleme erau de tipul „am un proiect, dar nu găsesc finanţare“, astăzi ecuaţia a evoluat într-una de tipul „ofer finanţare, dar unde găsesc proiecte?“ Ultimul startup în care Seedmoney a investit a fost Revvnation.com, proiect aparţinând lui B

Peste un milion de euro disponibil pentru 20 de startupuri online, numai de la Seedmoney. Acţionarii fondului stau însă cu banii pe masă din cauza lipsei unor proiecte eligibile.

Dacă până nu demult cele mai multe probleme erau de tipul „am un proiect, dar nu găsesc finanţare“, astăzi ecuaţia a evoluat într-una de tipul „ofer finanţare, dar unde găsesc proiecte?“ Ultimul startup în care Seedmoney a investit a fost Revvnation.com, proiect aparţinând lui Bobby Voicu şi Vlad Bălan. Dar procesul s-a finalizat în septembrie 2009. Ce s-a mai întâmplat de atunci încoace? „În ultimele cinci luni, Seedmoney a primit foarte puţine solicitări de finanţare şi niciunul dintre proiecte nu a reuşit să ne convingă să investim“, spune Cristina Bleoju, community manager la ­Seedmoney. Ce fel de proiecte sunt eligibile? În principiu, orice proiect trebuie să îndeplinească două condiţii esenţiale: să aducă o inovaţie pe piaţa pe care se poziţionează, fie din punct de vedere tehnic, fie la nivel conceptual, şi să se adreseze pieţei internaţionale. „În plus, finanţăm oameni care cred cu tărie în proiectele şi ideile lor şi sunt dispuşi să facă tot ce e necesar pentru a ajunge la succes“, explică ea.

Nu sunt singurii care s-au confruntat cu lipsa propunerilor. Marius Ghenea, preşedintele FiT Distribution şi cunoscut „business angel“, spune că a remarcat, în ultimele 6-12 luni, două schimbări majore în felul în care antreprenorii privesc mediul online.

„Prima este legată de o anumită reţinere a antreprenorilor de a începe orice fel de nouă activitate de tip startup, în aceasta perioadă. O poziţie absolut normală, ţinând cont că majoritatea domeniilor de activitate au fost în contracţie din cauza evoluţiei economice actuale. Aceasta face inserarea unui nou startup mult mai dificilă, ridicând implicit barierele de intrare, mai puţin în anumite nişe complet neacoperite sau care se dezvoltă tocmai pe baza efectelor crizei“, explică Ghenea. A doua schimbare majoră identificată de investitor este aceea că majoritatea celor care au decis totuşi să intre într-un startup în ultimul an s-au orientat fie către afaceri exclusiv online, fie au inclus, chiar de la început, în ideea de business tradiţional şi o componentă online (aşa-numitele click-and-bricks). Ceea ce dovedeşte, încă o dată, dacă mai era nevoie, că niciun plan de afaceri serios nu poate ignora internetul.

Pentru a compensa lipsa unor proiecte fiabile, accentul se pune acum pe consultanţă. După ce Şcoala de afaceri e-Payment a câştigat anul trecut notorietate datorită seminariilor susţinute de specialiştii companiei cu antreprenori din mediul online, Seedmoney lansează Bucharest Hubb, cu o investiţie de aproximativ 50.000 de euro. Practic, acesta este un centru de consultanţă, scopul său fiind să-i sprijine pe cei care vor să lanseze un business online să intre în contact cu persoane care îi pot ajuta să îşi dezvolte viziunea şi să-i înveţe să construiască strategii eficiente de business. Şi asta, pentru că întrebările pe care tinerii le au sunt destul de multe şi acoperă probleme ce pornesc de la finanţare la recrutarea de personal şi la modul cum trebuie vândute produsele şi serviciile.

Capitalul: şi bani, dar şi multă muncă

„Singurul lucru pe care antreprenorul îl poate aduce în afacere drept capital, în cazul în care nu are banii necesari pentru finanţarea dezvoltării companiei, este propria muncă, deci un capital de muncă, mai cunoscut în jargonul american de business drept „sweat equity“, spune Marius Ghenea.

Seedmoney investeşte sume de până la 50.000 de euro în proiecte online aflate în prima etapă de dezvoltare, când acestea sunt încă la nivel de concept sau în primele faze de implementare. Procentul de acţiuni pe care îl ia Seedmoney după o finanţare este de până la 20%, în funcţie de stadiul proiectului şi de suma acordată. Pentru anul acesta, fondul şi-a propus să-şi extindă sfera de interes la nivel regional. Mai mult, consultanţii fon­dului îi sfătuiesc pe antreprenori să gândească proiecte globale, să nu se mai limiteze la aplicări în plan local. Iar profitul fondului se vede în momentul exitului, la cinci-zece ani de la startul investiţiei. „În general, fondurile investesc în zece proiecte, în ideea că unul dintre ele are succes şi poate fi un exit bun pentru investitori“, spune Cristina Bleoju.

Dacă un antreprenor consideră o mare parte a finanţării ca fiind propriul lui salariu pentru următorul an, atunci are o abordare greşită.
Marius Ghenea, preşedinte, FiT Distribution

50.000 de euro, în medie, pot obţine tinerii care vin cu o idee inovatoare de afaceri. În general, investitorii alocă proiectelor între 20.000 şi 100.000 euro

Antreprenorii încep să înţeleagă că, pentru a-şi dezvolta businessul la potenţial maxim, trebuie să-şi gândească proiectele la nivel global, şi nu local.
Cristina Bleoju, community manager, Seedmoney