Criza a tăiat încă 15% din veniturile hotelurilor de lux

Hotelurile de cinci stele din Capitală şi-au păstrat, în prima parte a anului, un grad de ocupare de peste 50%, în vreme ce unităţile clasificate la patru stele abia reuşesc să treacă de 40%. Rezervaţi în pronosticuri şi se­cretoşi în privinţa planurilor de viitor, reprezentanţii hotelurilor de lux din Bucureşti au făcut un compromis cu criza: au redus tarifele pentru a-şi păstra sau chiar creşte uşor gradul de ocupare. Capital a luat pulsul hotelurilor din Capitală,

Hotelurile de cinci stele din Capitală şi-au păstrat, în prima parte a anului, un grad de ocupare de peste 50%, în vreme ce unităţile clasificate la patru stele abia reuşesc să treacă de 40%.

Rezervaţi în pronosticuri şi se­cretoşi în privinţa planurilor de viitor, reprezentanţii hotelurilor de lux din Bucureşti au făcut un compromis cu criza: au redus tarifele pentru a-şi păstra sau chiar creşte uşor gradul de ocupare. Capital a luat pulsul hotelurilor din Capitală, afiliate marilor lanţuri internaţionale, dar şi al unităţilor de cazare deţinute de investitori români, pentru a vedea cum supravieţuiesc în contextul actual, marcat de scăderea accentuată turismului de business şi al celui de evenimente. Dacă ar fi să comparăm primul semestru al anului 2010 cu cel similar din anul precedent, veniturile hotelurilor de cinci stele din Capitală au scăzut cu 10% până la 15%. Cele două unităţi de cinci stele deţinute de omul de afaceri George Copos, Athenee Palace Hilton şi Crowne Plaza, au înfruntat relativ bine criza. Hilton a înregistrat, în primul semestru, o scădere a veniturilor cu 10%, la 25,7 milioane de lei (circa şase milioane de euro), comparativ cu 28,1 milioane de lei (aproximativ 6,6 milioane de euro), în perioada similară din 2009. O diminuare mai accentuată a veniturilor, cu până la 15%, a consemnat-o Crowne Plaza: de la 12,8 milioane de lei (trei milioane de euro) înregistrate în primul semestru din 2009, la 10,8 milioane de lei (2,5 milioane de euro) în acest an. Vestea bună este că gradul de ocupare a depăşit 53% la Crowne Plaza şi 66% la Athenee Palace Hilton.

Şi J.W. Marriott a trebuit să reducă tarifele la cazare cu 10% în acest semestru, faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, cu scopul de a-şi creşte gradul de ocupare, care a depăşit 50%. „Dacă facem comparaţie cu anul trecut, gradul de ocupare a urcat cu 6% în prima parte a acestui an faţă de perioada similară a lui 2009“, spune Meda Vasiliu, directorul de marketing al hotelului. „Criza se resimte în continuare în industria hotelieră. Pe tot parcursul anului trecut am făcut eforturi mari pentru a ne păstra clienţii şi a atrage unii noi, iar în prima jumătate a lui 2010 am continuat să scădem tarifele faţă de semestrul întâi din 2009, dar am salvat ast­fel gradul de ocupare“, adaugă aceasta. Cifra de afaceri a unităţii a fost de 25,8 milioane de euro în anul 2009. Potrivit Medei Vasiliu, industria hotelieră nu se va stabiliza prea curând, iar aşteptările pentru restul anului şi prima jumătate a lui 2011 sunt de a păstra rezultatele din această perioadă.

Turismul de afaceri, ca o gură de aer

Dacă hotelurile de cinci stele au fost ocupate cel puţin pe jumătate, cele de patru stele abia au înregistrat un grad de ocupare de peste 40%. „Comparativ cu anul trecut, până acum ne-a mers mai bine. Am fi fericiţi dacă vom avea per total o rată de ocupare de 50%“, spune Octavian Lazăr, managerul hotelului Caro din Capitală, clasificat la patru stele. Pentru a face faţă crizei, dar şi competiţiei, Lazăr a apelat la oferte promoţionale de genul „plăteşti două nopţi şi a treia este gratuită“ sau „stai un weekend la preţ de o singură noapte“. „Promoţiile de acest gen ne ajută să păstrăm un tarif normal,  oferind totodată servicii de calitate“, explică Octavian Lazăr, menţionând că poziţia hotelului l-a salvat. „Dacă în trecut exista cât de cât un mix între turismul de afaceri şi cel de leisure, anul acesta, majoritatea clienţilor cazaţi au fost cei veniţi la Bucureşti cu treabă“, adaugă acesta. În 2009, hotel Caro a înregistrat o cifră de afaceri de 2,7 milioane de euro. Pentru anul acesta, ­Lazăr estimează o uşoară creştere.

81,3 de euro este tariful mediu al unei nopţi de cazare în Capitală, potrivit barometrului preţurilor realizat de hotel.info. Comparativ cu restul Europei, cazarea în Bucureşti este mai scumpă decât la Madrid sau Lisabona.

 

Hotel Caro ****
camere: 216
grad de ocupare: +40%
tarif: 89 euro


Hotel Marriot ****

camere: 402
grad ocupare: +50%
tarif: 127 euro


Hotel Crowne Plaza ****

camere: 64
grad de ocupare: 53%
tarif: 93 euro


Hotel Hilton ****

camere: 284
grad de ocupare: 66%
tarif: 161 euro