Expansiunea companiilor din domeniul bursier, dar şi nevoia mare de resurse umane în întregul sector financiar au dus la o cerere de personal fără precedent în rândul SSIF-urilor. Cele 75 de societăţi de intermediere prezente la BVB în momentul de faţă au ajuns deja ca, pe lângă sediile principale, să îşi deschidă alte 52 de sucursale şi nu mai puţin de 313 agenţii, ajungând aşadar la un total de 440 de unităţi. Bineînţeles, avântul pe care l-au luat SSIF-uril
Expansiunea companiilor din domeniul bursier, dar şi nevoia mare de resurse umane în întregul sector financiar au dus la o cerere de personal fără precedent în rândul SSIF-urilor.
Cele 75 de societăţi de intermediere prezente la BVB în momentul de faţă au ajuns deja ca, pe lângă sediile principale, să îşi deschidă alte 52 de sucursale şi nu mai puţin de 313 agenţii, ajungând aşadar la un total de 440 de unităţi. Bineînţeles, avântul pe care l-au luat SSIF-urile în demersul de a-şi deschide noi agenţii nu poate fi susţinut decât printr-o campanie de angajări de dimensiuni pe care nu le-a mai cunoscut până acum piaţa de capital.
Intenţiile de viitor se leagă tot de expansiune, aşa că anunţurile de angajare sunt, în continuare, la ordinea zilei în rândul societăţilor de brokeraj. Mai mult, unele dintre acestea caută câte opt-nouă oameni, sau chiar mai mulţi.
În afară de extinderea societăţilor de brokeraj existente, şi de apariţia unora noi care de multe ori atrag angajaţii acestora, un alt motiv important este cererea foarte mare de personal bine pregătit din partea băncilor şi a fondurilor de investiţii.
„Activitatea de identificare şi recrutare a persoanelor potrivite este mult mai dificilă decât era în urmă cu numai patru-cinci ani. O cauză principală a acestui fenomen este dezvoltarea agresivă a unor jucători mari din diverse domenii (bancar, retail, telecom, farmaceutice etc.), astfel încât persoanele talentate şi întreprinzătoare sunt mult mai căutate decât în trecut“, spune Răzvan Paşol, preşedintele Intercapital Invest.
În afară de posturile clasice pentru piaţa de capital, precum cele de broker, trader, analist sau reprezentant al compartimentului de control intern, au început să apară tot mai multe cereri pentru persoane care să se ocupe de promovarea companiilor sau chiar de îmbunătăţirea laturii online a activităţii acestora. Deja, anunţurile pentru programatori au ajuns să fie aproape la fel de obişnuite ca şi cele pentru brokeri.
„Persoanele pe care le căutăm nu sunt numai pentru poziţiile referitoare la operaţiuni curente de brokeraj: brokeri, traderi, analişti, ci căutăm şi specialişti în marketing, programatori sau parteneri de proiecte“, afirmă Mihaela Bîciu, preşedintele Vanguard.
De altfel, în privinţa partenerilor de proiecte, pare să se formeze o tendinţă, mai multe societăţi de brokeraj căutând să se extindă în diverse oraşe prin colaborarea cu persoane bine pregătite din afara companiei.
Adaptare dificilă
O iniţiativă lăudabilă a venit din partea Asociaţiei Brokerilor, care a lansat, pe propriul site, o secţiune în care prezintă anunţuri de angajare de la firmele de brokeraj, un număr de nouă SSIF-uri apelând în acest moment la aceasta. Primele efecte au şi început să apară. „Am salutat iniţiativa Asociaţiei Brokerilor şi am fost contactaţi de mai mulţi candidaţi, urmând să facem o selecţie“, spune Emanuela Bodaş, director comercial Estinvest.
Dacă nevoia de angajaţi a ajuns la o dimensiune considerabilă, nu la fel se poate spune şi despre oferta de resurse umane. Criza generalizată de pe piaţa forţei de muncă din România îşi pune amprenta, deocamdată doar indirect, şi asupra pieţei de capital. Pe măsură ce aceasta se va extinde însă, este probabil să ajungă să se vorbească, la fel ca în domeniul bancar, de o criză de personal în toată regula.
„Primim multe aplicaţii, din care de regulă selectăm vreo 20%, din restul de 80% o bună parte neavând nimic în comun cu cerinţele postului afişat“, spune Mihaela Bîciu.
„Ca opinie personală, tinerii absolvenţi care aplică în această perioadă sunt, în medie, mai puţin hotărâţi să facă performanţă şi să se implice/să-şi asume responsabilităţi decât se întâmpla în anii trecuţi. Am avut însă şi surprize foarte plăcute, şi ne-am bucurat de fiecare dată când am întâlnit tineri deosebiţi“, continuă şefa Vanguard.
Răzvan Paşol vede şi partea plină a paharului: „Vedem multe persoane slab pregătite pentru un interviu, cv-uri şi scrisori de intenţie slabe, lipse majore în abilităţile de comunicare, prezentare sau organizare, şi aşa mai departe. Partea bună este că în acest cadru general de mediocritate, persoanele pregătite şi capabile ies mult mai bine în evidenţă“.
Migraţia personalului, un fenomen extrem de întâlnit în mai toate domeniile din România, nu îl ocoleşte nici pe cel investiţional. Mai mult, în afară de angajaţii plecaţi către locuri de muncă mai bune, o parte din ei pleacă şi din cauza dificultăţilor de adaptare la acest domeniu, unul destul de solicitant de altfel din toate punctele de vedere.
„Există şi o nevoie de împrospătare a personalului. Ne-am axat în general pe atragerea de personal tânăr, în mare parte de pe băncile facultăţii. Este foarte greu să găseşti un broker şi bun şi pasionat, iar la un an de la angajare, o companie «divorţează» de aproximativ o treime din brokerii săi noi, în general din motive de inadaptare“, explică Nicolae Gherguş, preşedintele Confident Invest.
În privinţa unui singur subiect există diferenţe de opinie extrem de mari între reprezentanţii societăţilor de valori mobiliare. Este vorba de oamenii care se potrivesc cel mai bine domeniului bursier. Părerile care spun că pentru a deveni broker nu este nevoie de o experienţă foarte mare contrastează puternic cu cele care afirmă că fără o pregătire de specialitate şi fără un anumit timp petrecut în zona pieţei de capital nu se poate ajunge la cine ştie ce realizări.
Se caută şi candidaţi fără experienţă
„La un moment dat, poate fi mai puţin important dacă noul angajat deţine deja calificarea specifică pieţei de capital. O persoană dornică să înveţe poate fi instruită în decursul unei perioade, beneficiind de cursuri de specializare, astfel fiind iniţiat în acest domeniu“, spun reprezentanţii departamentului de resurse umane de la SSIF Romintrade Braşov.
O părere asemănătoare are şi Răzvan Paşol, care povesteşte chiar despre persoane pe care le-a angajat deşi nu aveau decât experienţă de investitori pe piaţa de capital.
Nu toată lumea gândeşte însă la fel. „Un broker bun se formează greu. Din facultate, dacă este cea potrivită, vine cu un bagaj de cunoştinţe, însă nici acestea, nici cursurile de broker obligatorii nu sunt suficiente“, spune Nicolae Gherguş. „Anii de până în 2005, când orice creştea în România, s-au dus. Începând cu anul 2006, cine nu are brokeri pregătiţi e terminat. Apoi, aplicarea întocmai a Directivei MiFID nu mai permite rabat de la calitatea serviciilor Uitaţi-vă şi veţi vedea mulţi brokeri buni din generaţia de acum zece ani, care au probleme de adaptare şi care dispar încet-încet din peisaj“, observă Gherguş.
Răzvan Paşol, preşedinte Intercapital Invest
Anunturi
Angajatori
1.480 de agenţi de servicii de investiţii financiare activează în România în prezent, potrivit Registrului Public al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare (CNVM). Numărul companiilor de intermediere care activează la BVB a ajuns la 75.