Investiţia făcută de Ford în România este una dintre cele mai eficiente ale companiei americane, este părerea lui Stephen Odell, directorul general al Ford Europa. Cu toate acestea, ea pare să fi fost făcută într-un moment nefavorabil, dat fiind faptul că şeful suprem al Ford Co., Alan Mullaly, a declarat că întreaga Europă, se confruntă cu o criză de supracapacitate generată de cererea redusă.
Doi vice-preşedinţi ai Ford Europa, Ingvar Sviggum (marke­ting, vânzări şi service) şi Wolfgang Schneider (probleme legale, guvernamentale şi de mediu) şi Stefan Lamm, şeful departamentului de design exterior al diviziei europene, au vorbit cu câţiva reprezen­tanţi ai presei autohtone despre investiţia din România şi despre noile produse ale companiei. Conform acestora, pa­sul făcut odată cu semnarea contractului de privatizare a uzinei de la Craiova este ireversibil, iar investiţiile vor continua şi după atingerea celor 675 de milioane anunţate. Cu toate acestea, situaţia de pe piaţa mondială, dar în special cea europeană, nu permite o creştere rapidă a producţiei.

A scăzut cota de piaţă

„Piaţa europeană a fost destul de bună în primul semestru al acestui an, dar ne aşteptăm să fie ceva mai slabă în a doua jumătate a lui 2010. Ford s-a descurcat destul de bine în timpul crizei, însă trebuie să găsim echilibrul corect între volumul vânzărilor şi profitabilitate. Am pierdut puţin din volum şi din cota de piaţă, dar asta pentru că noi am decis. Astfel ne‑am îndepărtat de tipul de afacere din care ieşi întotdeauna în pierdere, adică cea cu marje de profit foarte mici. Şi cred că am făcut foarte bine“, ne-a declarat Ingvar Sviggum.

Până ce va atinge capacitatea maximă de producţie, uzina de la Craiova va folosi celor de la Ford şi ca vector de imagine.Cel puţin pentru piaţa românească. „Devenind un producător local, avem o forţă mult mai mare, ceea ce va ajuta şi la capitolul imagine. Este greu de spus cât de mare va fi impactul investiţiei de la Craiova, dar cu siguranţă va fi unul pozitiv. Asta este, de altfel, şi sarcina noastră. Cu cât vom fi mai prezenţi în ţară, cu atât vom fi mai cunoscuţi, mai mulţi oameni vor iubi marca noastră. Desigur, depinde foarte mult şi de cum vom reuşi noi să impunem asta“, consideră Ingvar Sviggum. Conform acestuia, noua Companie Naţională de Vânzări (CNV) a Ford, care a preluat pe 1 august gestionarea mărcii pe piaţa românească de la Romcar, porneşte de la o bază foarte bună şi are toate premisele pentru a îmbunătăţi vânzările şi cota de piaţă  ale Ford.

Noi termene în contract. Ultimele

În privinţa modificării contractului semnat în 2007, eveniment anunţat de oficialii Ford în această vară şi motivat de evoluţia crizei, vicepreşedintele Ford pe probleme legale, guvernamentale şi de mediu, Wolfgang Schneider, a declarat că urmează să fie semnat în curând. „Cred că vom semna noul contract în octombrie sau, cel mai târziu, până la finalul anului“, consideră oficialul, adăugând însă şi că „Guvernul român a fost foarte înţelegător şi a acceptat idea că, din cauza crizei, vom întârzia lucrurile la Craiova. Reprezentanţii statului au spus foarte profesionist «bine, a fost criză, o să întârziaţi, vă dăm o nouă şansă să faceţi lucrurile cum trebuie. Dar nu două şanse. Doar aceasta». Acum, aproape am stabilit cu Guvernul care vor fi noile termene. Aceste noi termene sunt finale. Nu le mai putem rata încă o dată. Cu sau fără criză. Prima întârziere ne-a stricat imaginea destul de tare, iar o a doua chestiune asemănătoare ne poate face mult rău“.

La jumătatea lunii august, compania americană Ford a anunţat oficial că doreşte o modificare a contractului semnat în 2007 cu Guvernul României, prin care să obţină o amânare de un an în privinţa obiectivelor. Oficialii Ford au ţinut să menţioneze că „investiţia anunţată iniţial, de 675 de milioane de euro, rămâne o certitudine. Chiar dacă vom întârzia un an, proiectul merită. Toată lumea va profita de pe urma lui“. Pe lângă această amânare, Ford mai încearcă să obţină şi modificări ale contractului în privinţa volumelor producţiei, care fuseseră iniţial convenite la minimum 250.000 de unităţi în 2011 şi 300.000 în 2012. „Vom ajunge la o capacitate instalată de 300.000 de unităţi în 2013“, declara John Fleming, fostul preşedinte al Ford Europa la acea dată, precizând astfel care va fi potenţialul efectiv al uzinei de la Craiova, nu neapărat şi volumul producţiei. De alt­fel, el a ţinut să puncteze dificultatea de a se angaja la anumite ţinte pe termen mediu: „Este greu de spus cât vom produce în 2013. Ar trebui să ştim mai întâi în ce punct va fi industria în acel an, cum va fi piaţa. Aşteptările mele, bazate pe ceea ce ştim în acest moment, arată că vom putea produce circa 225.000 de maşini.“ În aceste condiţii, singura certitudine rămâne aceea că noul model promis de americani va ajunge pe piaţă  cu un an mai târziu decât era planificat, în 2011.

În schimbul concesiilor aşteptate, Ford promite să devanseze transferul către statul român a 40 de active (clădiri, terenuri şi firme) preluate de Ford la privatizare: „O vom face cu doi ani mai devreme, ceea ce va permite statului român să valorifice mai repede aceste active.“

Devenind producător local, vom avea o forţă mult mai mare, ceea ce va ajuta la capitolul imagine. Este greu de spus cât de mare va fi impactul investiţiei de la Craiova, dar cu siguranţă va fi unul pozitiv.
Ingvar Sviggum, vicepreşedinte, Ford Europa

 

Vom investi 675 milioane până în 2013, dar vom con­tinua şi mai departe. Acesta nu este nivelul final, va trebui să investim chiar mai mult.
Wolfgang Schneider, vicepreşedinte Ford Europa


 

Suntem la zi cu toate angajamentele asumate de Ford în România. În anul 2013, la Craiova se va produce la capacitate maximă.
Stephen Odell, preşedinte, Ford Europa

 

Programul «Rabla» ar trebui oprit

În viziunea oficialilor Ford, programele de casare din Europa sunt foarte utile atâta timp cât nu devin permanente. „Actualele scheme de taxare a poluării împing clienţii către maşinile de dimensiuni reduse. România face foarte bine acest program, ajutând comercianţii şi ţinând piaţa sus. Artificial însă. Şi Franţa face acelaşi lucru, iar alte ţări au avut astfel de programe anul trecut. În aceste ţări piaţa a fost sus, iar acum a căzut brusc. Acelaşi lucru se poate întâmpla în România la finalul programului actual. Printr-un astfel de program poţi ajuta companiile să depăşească criza, dar atât. Cred că programul din România devine periculos pentru că durează deja de trei ani. Practic, susţii o industrie care nu este competitivă. Dacă o faci ca măsură anticriză e OK, dar dacă devine un lucru permanent nu e bine. Un bun exemplu este Italia, care a avut un fel de program de casare. Asta nu a ajutat industria din zonă să fie competitivă. Ideea este că anul acesta programul este util, dar anul viitor cred că ar trebui oprit“, a declarat Wolfgang Schneider, vicepreşedinte, Ford Europa.