Criză de profesori în Uniunea Europeană
La începutul anului școlar 2024, criza profesorilor din Uniunea Europeană (UE) a devenit una dintre cele mai acute probleme educaționale, afectând semnificativ sistemele de învățământ din majoritatea statelor membre.
Potrivit unui raport Euronews, 24 din cele 27 de țări ale UE se confruntă cu o criză severă a resurselor umane în educație, caracterizată de un număr semnificativ de posturi de predare neocupate.
Această situație este adesea cauzată de salariile mici, volumul mare de muncă și îmbătrânirea personalului didactic.
Suedia se numără printre cele mai afectate țări, având nevoie urgentă de 153.000 de profesori calificați până în anul 2035. Acest deficit uriaș pune presiune pe sistemul educațional suedez și ridică întrebări serioase despre viitorul educației în această țară.
Cum stau alte țări la capitolul profesori?
Portugalia se confruntă cu una dintre cele mai mari provocări, cu estimări care indică faptul că între 4.700 și 4.800 de profesori urmează să se pensioneze în curând, ceea ce reprezintă „cel mai mare număr din acest mileniu”. Până în 2030, țara va avea nevoie de peste 30.000 de cadre didactice pentru a suplini golurile lăsate de pensionări și a răspunde cerințelor educaționale tot mai mari.
În contrast, Croația și Cipru nu au raportat o lipsă semnificativă de personal didactic, conform raportului Monitorul Educației și Trainingului al Comisiei Europene din 2023. În schimb, datele publice disponibile pentru Grecia sunt insuficiente pentru o evaluare detaliată a situației.
Care este situația în România?
În România, problema este de asemenea notabilă. Potrivit datelor Ministerului Educației, aproape 44.600 de profesori suplinitori au fost angajați pentru anul școlar 2023-2024.
Acest număr reflectă dificultățile sistemului de învățământ românesc de a atrage și reține profesori permanenți, punând în evidență nevoia de reforme urgente.
Domeniile cu cele mai mari probleme
Majoritatea țărilor europene se confruntă cu un deficit acut de profesori, în special în domeniul disciplinelor STEM (Știință, Tehnologie, Inginerie și Matematică) și în educația timpurie.
În Germania, sindicatul Muncitorilor din Educație și Știință (GEW) a avertizat că pentru a face față crizei de personal, ar putea apărea o scădere a standardelor de calificare pedagogică, ceea ce ar putea afecta negativ calitatea educației.