Abia s-a rezolvat criza din Canalul Suez, că o altă problemă ar putea afecta serios industria de transport maritim de containere, ceea ce ar putea duce la blocaje exact în perioada dinaintea Crăciunului, atrag atenţia experţii.

Lanţurile globale de aprovizionare sunt iarăşi supuse presiunii; problema vine acum din China

Totul se întâmplă ca urmare a controalelor și a măsurilor restrictive din provincia Guangdong (sudul Chinei), ce au dus la o aglomerare fără precedent în porturile regiunii.

Transporturile sunt blocate sau întârziate, ceea ce a accentuat tensiunile ce există deja la nivelul lanţurilor globale de aprovizionare. Rezolvarea ar putea dura câteva luni, astfel că este deja aşteptat să mai există blocaje şi întârzieri şi în perioada premergătoare Crăciunului, relatează BBC.

Experții avertizează că, atunci când criza din China se va încheia, se va ajunge din nou la o creștere a livrărilor din regiune, care ar putea provoca iar blocaje suplimentare în alte părți.

“Cumpărați de acum cadourile de Crăciun!”

Blocajele ar mai putea dura cel puțin 12 luni, iar consumatorii din Europa și America de Nord mai au mult de așteptat până să își primească bunurile comandate.

James Baker, editor la o publicație britanică adresată industriei de transport naval, afirmă: “Deși pare nebunesc, cumpărați de acum cadourile de Crăciun!”

În Marea Britanie, crește perspectiva reală a unei penurii de bunuri înainte de perioada cumpărăturilor de Crăciun. Comercianţii au început deja să facă comenzile pentru marfa specifică sărbătorilor, tocmai pentru că știu că termenele de livrare vor fi mult întârziate și din cauză că nimeni nu poate spune care va fi situația în august-septembrie.

Un terminal vital din China operează la capacitate redusă, iar asta a dus la blocaje în lanţ şi în alte porturi

“Unul dintre cele mai mari porturi din China s-a închis practic de aproape trei săptămâni. Au câteva dane în funcțiune, dar nu fac față nici pe departe necesităților”, afirmă Nils Haupt, director de comunicații al companiei de transport maritim Hapag-Lloyd.

Este vorba despre terminalul internațional de containere Yantian, unul dintre numeroasele porturi din regiunea Shenzhen, care reprezintă o poartă de acces vitală pentru exporturi. Acesta funcționează la capacitate redusă față de cea normală de la finalul lunii mai, operațiunile fiind restricționate din cauza măsurilor de control luate pe fondul răspândirii infectărilor cu COVID-19. Asta a dus la aglomerație și blocaje, zeci de nave așteptând în afara portului ca o dană să fie disponibilă.

De câteva zile, navele au fost dirijate departe de Yantian, către alte terminale, însă asta a generat alte blocaje. În toate porturile din China s-a ajuns la aglomerație, iar întârzierile cumulate cresc.

Sursa foto: Dreamstime