La momentul studiului, care a fost realizat în primele două săptămâni ale lunii iunie, negocierile între Grecia şi creditorii săi deveniseră din ce în ce mai critice. Prin urmare, punctul culminant atins pentru moment – eşecul provizoriu al tentativelor de negociere, închiderea băncilor greceşti, referendumul precum şi noile negocieri, aparent de succes – nu se reflectă în acest studiu. Se presupune că starea de spirit a locuitorilor din Europa, în special a celor din cadrul Uniunii monetare, se poate deteriora şi mai mult în timpul verii. Acest lucru se aplică în special unor ţări precum Germania, Italia, Franţa şi Spania, care fie suportă o mare parte din datoriile Greciei, fie se confruntă cu o situaţie economică dificilă.
Evoluţia previziunilor privind veniturile, precum şi tendinţa de cumpărare, variază în rândul ţărilor. Influenţele specifice ţărilor în al doilea trimestru au fost mai puternice aici decât efectele posibile ale ieşirii Greciei din Uniunea monetară europeană. Cu toate acestea, GfK Climatul de consum a crescut cu 1 punct în total din luna martie, până la 10,8 puncte pentru al doilea trimestru.
Uşoară stagnare a euforiei economice în România
Consumatorii români se aşteaptă în continuare la o creştere economică pozitivă. Cu toate că previziunile economice au scăzut cu 1,1 puncte până la nivelul actual de 21,3 puncte în al doilea trimestru, s-a înregistrat un câştig important de aproape 32 de puncte în comparaţie cu luna iunie 2014.
În conformitate cu condiţiile economice favorabile, românii se aşteaptă în continuare la o creştere uşoară a salariilor. Perspectivele economice au înregistrat 18,5 puncte în luna iunie.
Cu toate acestea, standardul de viaţă în ţările din Europa de Est continuă să rămână foarte scăzut. Veniturile sunt suficiente doar pentru a permite angajaţilor să îşi plătească nevoile zilnice. Prin urmare, nu este nicio surpriză că tendinţa de cumpărare rămâne în intervalul negativ cu -11,5 puncte, cu toate că a crescut cu 4,7 puncte în al doilea trimestru. Achiziţiile majore continuă să rămână aproape imposibile pentru majoritatea românilor.