Formularistica stufoasă şi lipsa de informare sunt principalele motive care îi împiedică  pe români să doneze ONG-urilor 2% din im­pozitul pe venit.

Persoanele fizice pot deci­de, în locul statului, cum vor fi folosite două procente din impozitul lor pe venit. Deşi numărul celor care au transferat sume către organizaţii şi asociaţii nonprofit a crescut cu zeci de procente în fiecare an, iar fondurile alocate acestora aproape s-au triplat în ultimii patru ani, sumele distribuite rămân mult prea mici faţă de potenţialul de finanţare. Conform estimărilor făcute de ONG-uri, prin iniţiativa „2%“ s-ar putea aduna două-trei sute de milioane de lei anual. Cu toate acestea, din veniturile declarate anul trecut de români la Fisc– realizate în 2007 – ONG-urile au reuşit să obţină doar 48,7 milioane de lei.

Cauzele pentru slaba colectare sunt, pe de o parte, procedura complicată de completare a formularelor fiscale, iar pe de alta, lipsa de informare.  În 2008, aproape un milion de persoane au optat pentru donarea celor „2%“, însemnând doar 12% din numărul total al celor care obţin venituri în România.

Promovare mai slabă din cauza crizei economice

ONG-urile au făcut, în ultimii ani, campanii de promovare pentru a  obţine aceste fonduri. Însă în 2009  mediatizarea este mai scăzută, explicaţia fiind criza economică.

„În acest an, au fost întâmpinate obstacole, atât mediile de promovare clasice, cât şi cele online limitându-şi spaţiul de promovare din cauza contextului economic şi neavând aceeaşi deschidere de a susţine cauzele sociale“, spune reprezentanta organizaţiei Salvaţi Copiii, Ana Dumitru.

O altă explicaţie ar fi rezul­ta­tele slabe ale campaniilor de anii trecuţi. Reprezentanta Salvaţi Delta, Ana Maria Bogdan, arată că fondurile primite din iniţiativa „2%“ au însemnat doar 3% din venitul total al organizaţiei în 2008. „Deşi veniturile nu sunt foarte mari, câştigurile de imagine pentru un ONG sunt importante“, declară aceasta. Suma pe care reuşeşte să o atragă un ONG nu este spectaculoasă. Salvaţi Copiii a strâns puţin peste 103 mii de euro în 2008, în condiţiile în care a beneficiat de expunere în media.

„În acest an, organizaţiile au făcut eforturi de promovare, folosind mai mult mediile de comunicare online, din lipsa fondurilor pentru plata unor spaţii în media scrisă, radio, TV sau outdoor“, afirmă Ana Dumitru.

Pentru a dona 2% din impozitul pe venit, persoanele care sunt obligate să depună declaraţia anuală – adică obţin venituri din alte surse decât salariile – pot bifa opţiunea în formularul 200, la capitolul III.

În schimb, cei care nu sunt obligaţi să depună declaraţiile de venit pentru că au doar salarii ar trebui să facă un efort special în acest scop şi să completeze declaraţia 230, la care să anexeze o copie a fişei fiscale.

Persoanele care au avut şi salarii, dar şi venituri din alte surse trebuie să trimită atât formularul 230, însoţit de copia fişei fiscale, cât şi formularul 200. În toate aceste cazuri, formularul trebuie să conţină datele privind denumirea completă a ONG-ului către care se doreşte transferarea banilor, codul de identificare fiscală şi contul bancar.

Statistici

• Numărul celor care au donat 2% din impozitul pe venit a crescut cu 40% în 2008 faţă de 2006, însemnând doar 12% din totalul celor care ar putea contribui.

• Suma virată ONG-urilor a crescut de aproape trei ori în 2008 faţă de 2006, de la 17,7 milioane de lei la 48,7 milioane lei.

• Judeţele care au donat cel mai mult în 2008, după Bucureşti (8 milioane de lei), au fost Cluj (2,8 milioane de lei), Iaşi (2,1 milioane de lei) şi Timiş (1,8 milioane lei).