Că forța este egală cu masa înmulțită cu accelerația o spune una dintre legile fizicii. O știe și Mircea Turdean (anterior director tehnic la Farmec), care e convins că, tocmai pentru că a reușit să regleze masa și accelerația afacerii de 26,2 mil. euro în 2011, are acum suficientă forță cât să-și permită să vorbească de creștere și în 2012.
În cazul concret al Farmec, explică el logic, F, forța, presupune în primul rând angajații companiei, eficiența operațională, resursele financiare și brandurile din portofoliu, iar M, masa, dimensiunea acesteia, structurile și mecanismele care o pun în funcțiune. În plus, comentând plusul de peste 17% a cifrei de afaceri din 2011, comparativ cu 2010, Turdean spune că un impuls a venit chiar de la criză, în sensul că oferta clujenilor – preţurile cu până 20% mai mici – s-a întâlnit cu nevoia consumatorului de a plăti mai puţini bani pentru un produs similar cu cele străine din punctul de vedere al calităţii.
Criza financiară e însă și bună, și rea pentru afacerile Farmec: „s-au închis multe magazine tradiționale prin care noi ne distribuiam produsele și a trebuit să le înlocuim cu altele. Apoi, termenele de plată au crescut în număr de zile, și deci banii sunt recuperați cu întârziere, şi, nu în ultimul rând, foarte mulți furnizori de materii prime din țară au dispărut, ceea ce ne-a obligat să importăm peste 90% din materiile prime“, explică Turdean. Concret, „pentru fiecare materie primă achiziționată ne-au crescut costurile cam cu 20%-25%“.
Și încă o dificultate: având în vedere activitatea pe care o are, compania cumpără cantități mari de alcool, deci blochează, în accize, o sumă ce ajunge la aproximativ 1,1 mil. de euro anual. Dacă în vremurile de boom un astfel de inconvenient era trecut cu vederea, azi – într-un mediu de afaceri gâtuit de lipsa de lichiditate – poate însemna diferența dintre a funcționa și a intra în blocaj. „Am făcut ‘n’ adrese la diverși miniștri de finațe… Alcoolul pe care îl cumpărăm pentru loțiunile de față nu se poate bea, deci nu poate fi comparat cu cel din industria alimentară. De ce plătim accize?“, întreabă Turdean, convins că „azi, într-o firmă românească, tot răul pornește de la cash flow. Indiferent ce indicatori ai, dacă nu ai lichidități, nu ai cum să supraviețuiești“.
Un euro puternic are și beneficiile lui
Revenind la strategia pe 2012, o urgență pe agenda lui Turdean este „dinamizarea exporturilor“, care acum aduc doar 10% din cifra de afaceri. „Pe frontul de est e mult loc de creștere. Văd un plus de 15%-20%, la export“. De altfel, de anul trecut, produsele Gerovital – marca reprezintă 60% din totalul vânzărilor – se găsesc în Ungaria și Republica Moldova, iar, în 2012, pe listă vor fi și Ucraina, și Polonia. „Dacă n-am fi avut probleme cu drumurile, primul transport în Ucraina s-ar fi făcut în decembrie“, spune Turdean; produsele Farmec sunt deja prezente în peste 50 de țări din lume.
Chiar și în varianta prognozatei creșteri a exportului, peste 80% din business ar urma să vină, în 2012, tot de pe piața internă. Un culoar bine-venit de creștere este producția de mărci private, sub contracte cu marii retaileri – acum, ele reprezintă 2,5% din afacerile Farmec, dar până la sfârșitul anului procentajul ar urma să crească la 10%. „De un an, avem un fel de echipă de marcă privată, cu oameni din fiecare departament, care are un lucru clar de făcut: să câștige licitații de mărci private“, spune șeful Farmec.
În esență, discursul lui Mircea Turdean ar putea fi descris în două cuvinte: optimism și prudenţă. Sau într-o singură cifră: 5% creștere generală a businessului în 2012. Pornind de la premisa că într-o criză apar și oportunități de achiziții, va cumpăra Farmec alte companii, așa cum a făcut în 2008, când a obținut dreptul exclusiv asupra mărci Gerovital, după 16 ani de dispute și procese cu Gerovital Cosmetics (fosta Miraj)? Turdean răspunde cu un proverb: „Never say never“. Face apoi o completare: „În funcție de realitățile pieței și de cât de bine vom evolua, este foarte posibil. Toate la timpul potrivit“. Dar în acest moment, lasă Turdean să se înțeleagă, nu e încă potrivit să vorbească de achiziții.
Turdean cosmetics
După privatizarea companiei prin metoda MEBO în 1995, Farmec a devenit un business controlat de familia Turdean, cu 60% din acțiuni – restul de 40% sunt deținute de un profesor universitar, Petru Pântea (16%), și de angajații Farmec.
– Istoria Farmec se suprapune cu istoria personală a lui Liviu Turdean, omul care a convins-o pe Ana Aslan să producă la Cluj cremele Gerovital. Declarat cel mai longeviv manager din Romania, Turdean s-a retras în 2009, după un mandat de patru decenii, lăsând managementul pe mâna copiilor.
– Succesorul lui Liviu Turdean în funcția de CEO a fost una dintre cele două nurori ale sale, Mihaela – căsătorită cu Horea Turdean. În ianuarie 2010, cumnatul ei, Mircea Turdean, a preluat ștafeta. Inginer de profesie, el lucrează de 18 ani la Farmec. A fost, pe rând, laborant, cercetător, șef de secție, iar în 2003 a devenit director tehnic și controla producția. Compania are 540 de angajați.
– Celălalt fiu al lui Liviu Turdean, Horea, e director de marketing și vânzări.
Horea Turdean a construit acest departament acum 13 ani – practic, de la zero – și a pus bazele unei rețele de distribuție și retail care acum are reprezentanțe în marile orașe din țară și peste 200 de agenți de vânzări.