Criza financiara mondiala, restrictionarea creditarii din cauza aplicarii normelor Bancii Nationale, cresterea semnificativa a numarului de locuinte noi – toate acestea au determinat scaderi de 20% – 30% din preturile apartamentelor vechi. Mai nou insa, si dezvoltatorii de proiecte rezidentiale se simt amenintati de evolutia pietei.
Un automobil gratuit, bucataria mobilata, finisaje de ultima ora sau plata integrala a taxelor contractuale sunt doar cateva dintre bonusurile pe care le ofera dezvoltatorii de proiecte rezidentiale pentru a atrage cat mai multi clienti.
Nici discounturile nu s-au lasat mult asteptate, astfel ca ofertele au aparut ca ciupercile dupa ploaie. Unii dezvoltatori de ansambluri rezidentiale au scazut pretul cu cateva procente, in timp ce altii au aplicat reduceri substantiale, renuntand chiar la jumatate din banii ceruti inainte de declansarea crizei economice.
Europa Group, companie ce are in portofoliu complexuri rezidentiale amplasate in centrul Bucurestiului, a aplicat discounturi pentru apartamentele, spatiile pentru birouri si cele comerciale de pana la 50% din pretul initial. In prezent, grupul desfasoara o campanie promotionala in care birourile beneficiaza de o reducere de 25% pana la 40%, iar apartamentele au un pret cu 20% mai mic.
In timp ce alti dezvoltatori numesc reducerile aplicate “campanii promotionale”, menite sa atraga noi clienti, si refuza sa recunoasca o scadere drastica a pietei pe acest segment, reprezentantii Europa Group au demarat proiecte mai ample pentru a evita fenomene precum cele din Lituania.
“Campaniile de discount sau decizia de reducere a costului imobilelor este parte componenta a strategiei de investitii si de vanzare adoptata in Romania, inca din 2004, cand am initiat primele proiecte imobiliare. In Lituania, spre exemplu, unde se afla si sediul central al Europa Group, criza pe piata imobiliara a lovit mai devreme si am adoptat atunci aceasta varianta a unei campanii de discount care a avut rezultate imediate si pe o perioada foarte scurta. Nu putem astepta trecerea unei crize care nu si-a atins cotele maxime si, cu atat mai mult, nu putem intarzia sau anula alte proiecte prezente sau viitoare”, a declarat, pentru Capital.ro, Nadia Ene, marketing manager Europa Group.
Nici initiatorii proiectului romano-islandez Pallady Residence nu s-au lasat mai prejos. Acestia au redus pretul apartamentelor de la 1.400 euro pe metrul patrat la 1.180 de euro. “Faptul ca facem aceasta reducere de pret nu arata decat ca suntem dispusi sa ne adaptam la conditiile pietei si, in consecinta, am hotarat sa facem aceasta promotie”, au explicat reprezentantii Gigant Construct, dezvoltatorul proiectului.
Un alt jucator al pietei de profil, care a apelat la campanii promotionale, este si MediaCity. “Discounturile aplicate sunt in procente cu o singura cifra, iar existenta lor se datoreaza trendului pietei si asteptarilor clientilor pentru perioada pe care o traversam”, a declarat Andrei Sandu, general manager Media City. In prezent, compania intermediaza vanzarea a opt ansambluri rezidentiale in Bucuresti si in tara.