Criza financiară în România. Primele trei luni ale anului au adus o reducere vizibilă a numărului de autoturisme produse în fabricile de la Craiova și Mioveni, fenomen ce poate avea consecințe serioase asupra întregului lanț economic.

Criza financiară se resimte în producția auto din România

Potrivit datelor furnizate de Asociația Constructorilor de Automobile din România, martie a fost a treia lună consecutivă de declin în sectorul producției auto. Aproximativ 3.000 de mașini mai puțin au fost fabricate în comparație cu aceeași lună a anului trecut. În ianuarie și februarie, scăderile au fost chiar mai accentuate, ceea ce a dus la un recul general de peste 11% în primul trimestru față de perioada similară din 2024.

Printre cauzele acestei situații se numără adaptarea liniilor de producție la noile modele, majoritatea SUV-uri, preferate în prezent de tot mai mulți consumatori. Aceste schimbări logistice și tehnologice necesită timp și resurse, influențând ritmul producției. În același timp, evoluțiile din piața internațională complică și mai mult situația.

Războiul comercial global, intensificat de deciziile protecționiste luate de administrația SUA condusă de Donald Trump, a dus la impunerea unor tarife pentru industria auto care afectează lanțul de producție la nivel mondial. România, care exportă în special componente auto în Germania, Franța și Italia – țări care, la rândul lor, livrează autoturisme către Statele Unite – resimte aceste măsuri indirect, dar semnificativ. În acest context, costurile de producție și de transport cresc, iar comenzile se reduc, afectând marjele de profit ale firmelor din domeniu.

„Consider că ar mai putea fi, dar nu avem informații în acest sens, și o ajustare la cerințele de piață. Dacă am văzut o scădere de 3% a pieței de automobile la nivelul Uniunii Europene, este posibil să fie și o ajustare a nivelului acesta de producție, în funcție de nivelul de cerințe pe piață”, a subliniat Adrian Sandu, Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).

masini parcate
SURSA FOTO: Dreamstime

Cererea din UE se confruntă cu o reducere de aproximativ 3% a vânzărilor de autoturisme

Pe lângă scăderea cererii din partea Uniunii Europene – cu o reducere de aproximativ 3% a vânzărilor de autoturisme – se profilează și riscul unei ajustări suplimentare a producției în funcție de nevoile reale ale pieței. Astfel, incertitudinea economică globală începe să aibă ecouri directe și în industria auto din România.

Impactul acestui declin se poate resimți rapid la nivel macroeconomic. Fiind un sector cheie pentru economia națională, industria auto contribuie considerabil la produsul intern brut și la veniturile fiscale ale statului. O reducere a comenzilor și a producției poate conduce nu doar la scăderi ale PIB-ului și ale taxelor colectate, ci și la creșterea riscului de șomaj în domeniu.

„Există acest sentiment de neliniște, la limita chiar a spaimei și a haosului în ceea ce privește viitorul pe termen scurt al industriei auto. Suntem fix în situația de a ni se micșora comenzile și de a ni se micșora și marjele de profit în România. Ce ar însemna asta pentru economia României? Ar însemna un produs intern brut mai mic, taxe mai mici colectate de la aceste companii și ar însemna poate și șomaj mai ridicat din acest sector”, a explicat Dragoș Cabat, analist economic, conform ProTV.

Industria auto, devenită coloana vertebrală a economiei românești, se află acum într-un punct critic. Evoluția sa în lunile următoare va depinde de capacitatea de adaptare la schimbările de pe piața internațională și de politicile comerciale globale, dar și de menținerea competitivității în fața unei concurențe tot mai agresive.