Contextul internaţional extrem de dificil pe care îl traversează industria auto şi preţurile piperate ale terenurilor de långă Craiova îi pot obliga pe unii dintre viitorii furnizori ai uzinei să amåne demararea proiectelor. «Planurile Ford pentru uzina de la Craiova rămån neschimbate. Ne menţinem poziţia anunţată în privinţa investiţiilor, producţiei şi numărului de angajaţi», a declarat, pentru Capital, Hans Juergen Fuchs, reprezentatul Ford E
Contextul internaţional extrem de dificil pe care îl traversează industria auto şi preţurile piperate ale terenurilor de långă Craiova îi pot obliga pe unii dintre viitorii furnizori ai uzinei să amåne demararea proiectelor.
«Planurile Ford pentru uzina de la Craiova rămån neschimbate. Ne menţinem poziţia anunţată în privinţa investiţiilor, producţiei şi numărului de angajaţi», a declarat, pentru Capital, Hans Juergen Fuchs, reprezentatul Ford Europe. În momentul semnării contractului de preluare a Automobile Craiova, oficialii companiei americane au anunţat că producţia va începe undeva la mijlocul anului 2009. Acum, declaraţia pare optimistă şi ambiţioasă, dacă avem în vedere situaţia producătorului la nivel mondial. În SUA, marii constructori de autovehicule cu sediul la Detroit, printre care şi Ford, încearcă să obţină fonduri pentru a ieşi din colaps. Directorul executiv, Allan Mulaly, a cerut Congresului eliberarea rapidă a unei linii de credit de nouă miliarde de dolari, bani pe care speră să îi obţină ca să îi folosească numai în cazul în care vånzările se prăbuşesc şi mai drastic în lunile următoare. „În ciuda recesiunii economice mondiale, nu anticipăm o criză de lichidităţi la Ford în 2009“, consideră Mullally, iar agenţia de rating Moody’s îi dă oarecum dreptate. Analiştii acestei instituţii au estimat că rezervele Ford totalizează 18,9 miliarde de dolari, bani care „ar trebui să fie suficienţi pentru a acoperi necesităţile companiei în următoarele 12 luni“. Divizia europeană a concernului, cea care stă cel mai bine din punct de vedere financiar, este însă nevoită să stopeze temporar producţia la mai multe uzine. În Spania, vor fi trecuţi în şomaj tehnic în primele luni ale lui 2009 circa 5.000 de angajaţi pentru cel puţin 21 de zile, uzina din Genk, Belgia, este închisă între 11 decembrie 2008 şi 11 ianuarie 2009, punånd pe liber încă 5.300 de salariaţi, iar începånd cu ajunul Crăciunului va fi oprită pentru 30 de zile şi fabrica din Rusia. Pe långă acestea, există tot mai multe zvonuri privind posibila vånzare a mărcii Volvo, pentru suma de şase miliarde de dolari.
Furnizorii sub presiune
Trei milioane de euro pentru achiziţia de terenuri
Şi totuşi, există temeri în privinţa capacităţii furnizorilor de a mai construi uzine långă Craiova în următoarea perioadă, dată fiind criza economică mondială. „Probabil că va exista o anumită întårziere din partea investitorilor care vin să producă componente pentru Ford. Din discuţiile anterioare cu unii dintre aceştia, ştiu că în ultimele luni ar mai fi trebuit să se petreacă unele lucruri şi văd că nu s-a întåmplat nimic“, spune Ion Prioteasa, preşedintele Consiliului Judeţean Dolj. Acesta a adăugat, într-un interviu acordat revistei Capital, că marea problemă a investitorilor este preţul ridicat al terenurilor din zonă. „În privinţa terenurilor, noi putem pune la dispoziţia companiilor furnizoare cåteva zeci de hectare, dar problema principală nu este aceasta, ci oferirea lor gratuită. Pentru a atrage investitorii, noi suntem dispuşi să folosim o parte din fondurile Consiliului Judeţean şi din banii de la Guvern, circa trei milioane de euro, ca să cumpărăm nişte teren în jurul actualului parc industrial pentru a îl extinde“, a menţionat Prioteasa. Deocamdată, în acest perimetru au solicitat terenuri companii precum Johnson Controls, Kirchhoff Automotive, Gestamp Automocion şi grupul de logistică Edy. Pe långă aceştia se află deja localizaţi Ecocat – producător de catalizatori auto, Itaro Comexim – depozit de componente auto, şi CAD Works – prelucrări mecanice şi realizare de prototipuri.
Detalii secrete
Nici reprezentanţii Ford, nici cei ai ARIS sau ai CJ Dolj nu au dorit să facă publice numele altor companii care au proiecte în curs. „Politica firmei noastre ne împiedică să facem publice detalii despre aceste companii“, a menţionat Hans Juergen Fuchs, în timp ce Sorin Vasilescu a motivat refuzul spunånd că „aceste proiecte sunt în faza de intenţie şi, avånd în vedere că aceşti investitori sunt încă în discuţii cu firma Ford, nu putem comunica numele acestora. Toate aceste companii au solicitat ARIS păstrarea confidenţialităţii atåt a numelui, cåt şi a proiectului de investiţie, avånd în vedere că unele dintre ele sunt listate pe bursă, iar altele ar putea întåmpina dificultăţi cu sindicatele în ţările de origine“, iar Ion Prioteasa ne-a declarat că singura listă exactă a furnizorilor se află la Ford.
Problema sindicatelor pare a fi însă cea mai stresantă. Ca şi directorul ARIS, preşedintele ACAROM, Constantin Stroe, ne-a declarat că „vor fi şi componentişti care vor face investiţii greenfield. În mare parte, aceştia vor fi companii mari care îşi vor reloca o uzină din Europa de Vest. Cu linia de fabricaţie cu tot. Aceştia vin în Romånia ca să scape de cheltuielile mari din partea occidentală a continentului“.
130 de milioane de euro pe radare
Acesta consideră că unii investitori încă aşteaptă extinderea Parcului Industrial Craiova pentru a-şi anunţa investiţiile. Conform reprezentanţilor SC Parc Industrial Craiova SA, din cauza lipsei de spaţii, campania de promovare a spaţiilor a fost întreruptă, însă există şi alţi reprezentanţi ai unor firme străine care şi-au manifestat interesul fără a depune însă scrisori de intenţie.
Constantin Stroe, preşedinte ACAROM
Citiţi şi:
– Prognoze pesimiste pentru producătorii europeni de componente auto
– Furnizorii de componente auto îşi “reconsideră” investiţiile