Criza împinge România pe toboganul discounturilor

Pentru cei pe care problemele economice i-au prins cu bani în conturi, anul care de-abia a început va abunda în chilipiruri. Asta nu înseamnă că cei mai strâmtoraţi nu vor avea şi ei de câştigat. Anul 2009 aduce schimbări importante şi la nivelul finanţelor personale. Din ce în ce mai mulţi români îşi simt portofelele subţiindu-se – fie pentru că au rămas şomeri, fie că le-a scăzut salariul, fie că banca le trânteşte uşa în nas atunci când vor să ceară un

Pentru cei pe care problemele economice i-au prins cu bani în conturi, anul care de-abia a început va abunda în chilipiruri. Asta nu înseamnă că cei mai strâmtoraţi nu vor avea şi ei de câştigat.

Anul 2009 aduce schimbări importante şi la nivelul finanţelor personale. Din ce în ce mai mulţi români îşi simt portofelele subţiindu-se – fie pentru că au rămas şomeri, fie că le-a scăzut salariul, fie că banca le trânteşte uşa în nas atunci când vor să ceară un credit.

Apoi, chiar dacă leafa le-a rămas intactă sau au în continuare acces la un împrumut, e suficient să se uite la ştiri sau să citească ziarele pentru a-şi spune imediat că nu e momentul să facă cheltuieli care nu sunt neapărat necesare. Pentru companii, o astfel de atitudine se traduce imediat în scăderea numărului de clienţi, urmată, în mod firesc, de o acutizare a concurenţei şi de reduceri de preţuri menite să le menţină pe piaţă.

Printre domeniile pe care ieftinirile şi-au pus cel mai serios amprenta se numără retailul de îmbrăcăminte, încălţăminte, electronice şi electrocasnice, imobiliarele, construcţiile, dar şi turismul, transportul aerian şi piaţa auto. În general, discounturile pornesc de la câteva procente şi pot ajunge, de la caz la caz, până la 30-40% în cazul produselor şi serviciilor scumpe (apartamente, maşini, manopera pentru construcţia unei case), respectiv 70-80% pentru articole vestimentare. Specialiştii avertizează că firmele care nu vor combina reducerile cu alte strategii de marke­ting riscă să iasă de pe piaţă.

Reducerea cheltuielilor de consum ale populaţiei, pe fondul crizei financiare, a determinat retailerii, rămaşi cu stocuri considerabile în depozite, dar şi furnizorii de servicii, să reducă masiv preţurile şi tarifele.

Vrei să-ţi cumperi sau să-ţi construieşti o casă? Deşi pare greu de crezut, 2009 ar putea fi un an bun pentru a o face. Tot acum ai putea să găseşti o vacanţă de lux la jumătate de preţ sau să-ţi schimbi televizorul sau aragazul fără un efort financiar deosebit. Şi pentru cei care-şi doresc o maşină nouă acum e momentul – pot economisi multe mii de euro.

Cât despre haine şi încălţăminte, acestea vor avea preţuri tot mai tentante. Totul se petrece ca urmare a scăderii generale a cererii, care a adus nu numai ieftiniri, ci şi facilităţi de plată mai puţin obişnuite, şi a crescut disponibilitatea spre negociere.

Trebuie spus că sunt pieţe, cum ar fi cea auto, telecom sau imobiliară, care se apropiau de suprasaturare încă dinainte de izbucnirea crizei şi care, oricum, mai devreme sau mai târziu, ar fi avut probleme cauzate de prăbuşirea cererii. Nu trebuie uitat în acelaşi timp că, pe lângă ieftiniri, printre efectele crizei se numără şi deprecierea accentuată a leului, care poate antrena cu sine scumpiri în numeroase domenii, de la alimente la utilităţi.

IMOBILIARE

MOBILĂ DE BUCĂTĂRIE ŞI ELICOPTERE PENTRU CUMPĂRĂTORII DE CASE

AlfaRom Holding reduce cu 24% preţurile garsonierelor şi apartamentelor cu două camere din cadrul proiectelor sale din Bucureşti (Iancului), Sinaia şi Bran, pentru apartamentele cu trei şi patru camere discountul fiind de 10%. Însă şi alţi dezvoltatori sunt dispuşi să lase, prin negociere, până la 35% din preţ. Apărute la început ca excepţii, ofertele de tip „bucătărie complet utilată gratis” sau „o excursie de lux pentru fiecare cumpărător” aproape s-au generalizat.

A fost lansată chiar şi vila pentru cumpărarea căreia primeşti drept bonus un elicopter, totul încercând să trezească din amorţire o piaţă plină de viaţă cu doar un an în urmă. Nici în cazul segmentului rezidenţial vechi, în mare parte reprezentat de apartamentele din blocurile construite în perioada comunistă, lucrurile nu stau tocmai bine pentru proprietari. Chiar dacă lasă din preţ 20%, 30% sau 40%, posibilii cumpărători se numără pe degete.

Ceva mai efervescentă, piaţa chiriilor, a început şi ea să dea semne de oboseală. După obişnuita creştere a cererii din toamnă, preţurile au început să scadă şi pe acest tronson, în majoritatea cazurilor fiind vorba de reduceri cuprinse între 5% şi 20%.

O PIAŢĂ BULVERSATĂ

„În 2009 vom asista, pe segmentul office şi, în secundar, pe cel industrial, la o scădere a cererii, ca urmare a aplicării politicii de criză de către companii. Acestea vor reduce pe cât posibil suprafaţa spaţiilor închiriate”, spune Cristina Roşca, department manager la Real Time Imobiliar. Ea consideră că, în ceea ce priveşte segmentul rezidenţial nou, în 2009 nu prea mai e loc de scăderi de preţuri, având în vedere costurile dezvoltatorilor, aceştia ne­­­­putând coborî sub nivelul investiţiei. „Scăderea TVA pentru locuinţele sub 100.000 de euro, de la 19% la 5%, va aduce, desigur, o ieftinire semnificativă”, arată Cristina Roşca.

Nu la fel vor sta lucrurile în cazul locuinţelor vechi. Aici, în cazuri excepţionale, în care proprietarii au mare nevoie de bani, ar putea accepta şi oferte mult sub preţul de achiziţie (construcţie) sau sub cel al pieţei în momentul vânzării. Relaxarea creditării şi noul curs leu/euro adaugă noi necunoscute unei ecuaţii şi aşa complicate. Cert este că vom continua să asistăm la reduceri şi promoţii gen „locul de parcare gratuit”, disponibilitatea spre negociere va fi maximă, iar numărul proiectelor nou-lansate va fi în scădere accentuată.

O evoluţie interesantă se anunţă în cazul imobilelor ipotecate şi pentru care proprietarii nu mai pot sau nu mai vor să achite ratele. E posibil ca, în următoarele luni, sute de astfel de clădiri sau terenuri să intre în posesia băncilor, care le vor scoate la licitaţie la preţuri sub cele practicate pe piaţă.

ELECTRONICE

REDUCERILE ÎNCEP LA PRODUCĂTORI

„Încă de anul trecut, au fost vizibile scăderi de preţ pe anumite categorii, conform rapoartelor din piaţă. Monitoarele LCD au înregistrat scăderi de preţ cu 10%, iar notebookurile cu circa 30%”, remarcă Mădălin Durca, director de marketing la PCfun. El mai spune că este foarte probabil ca această tendinţă de scădere să se resimtă şi pe alte categorii, chiar dacă nu la acelaşi nivel.

Asta şi pentru că mulţi producători au încheiat anul cu stocuri foarte mari, pe care vor trebui să le vândă la preţuri mai mici, pentru a evita blocajele la toate nivelurile. Flamingo International a început deja anul cu o ofertă importantă: multe dintre produse, din toate categoriile, se vând în prezent cu o reducere de până la 60%, iar ofertele de acest tip vor continua în viitor în magazinele companiei.

CRIZA ŢINE CLIENŢII DEPARTE

„Pe de altă parte, dacă devalorizarea leului va continua în acelaşi ritm, vom fi nevoiţi să creştem preţurile pentru majoritatea produselor noastre. Unii dintre furnizorii noştri operează preţuri în lei, iar aceştia vor fi şi ei nevoiţi să ajusteze preţurile, ţinând cont de deprecierea leu-euro”, explică Jiri Rizek, CEO Flamingo International, apreciind că, din cauza crizei, retailerilor le va fi totuşi din ce în ce mai greu să-i convingă pe oameni să achiziţioneze produsele.

TRANSPORT

COMPANIILE AERIENE – PRIMELE LA REDUCERI

Bucureşti – New York sau Bucureşti – Beijing la sub 600 de euro, dus-întors, toate taxele incluse. Bilet dus-întors Bucureşti – Paris, de asemenea cu toate taxele incluse – 229 de euro. Sunt doar câteva exemple de reduceri pe care le oferă companiile aeriene tradiţionale în această perioadă, în încercarea de a-şi păstra clienţii. Ieftinirea kerosenului a dus, în unele cazuri, la scăderea chiar şi cu câteva zeci de procente a tarifelor companiilor low-cost. Deocamdată, transporturile rutiere şi cele feroviare nu au reacţionat cu aceeaşi măsură.

UN AN AL CĂLĂTORIILOR IEFTINE

„Va fi anul chilipirurilor în ceea ce priveşte transportul aerian”, crede Rick Seaney, CEO farecompare.com, citat de ABC News. El consideră că scăderea cererii pe anumite trasee, reducerea preţului combustibilului şi intrarea unor operatori low-cost precum Ryanair pe rute noi (cum ar fi cele transatlantice) ar putea să aducă scăderi serioase de costuri pentru pasageri.

Şi operatorii rutieri se arată dispuşi să ieftinească biletele. „Noi am luat întotdeauna măsuri atunci când am avut scăderi de cerere pe o anumită destinaţie, independent de criză. Desigur că şi anul acesta vor fi oferte şi reduceri, în funcţie de fiecare situaţie în parte”, spune Dragoş Anastasiu, CEO Eurolines.

MEDIA

JOCUL NEGOCIERILOR

Piaţa publicităţii este cea care resimte din plin scăderile înregistrate de celelalte domenii, pauzele de reclamă de pe TV fiind sensibil mai scurte, iar ziarele mai subţiri. Şi asta pentru că negocierile care se duc în mod tradiţional în luna ianuarie pentru tarifele de publicitate sunt de această dată mai crâncene decât în alţi ani.

„De exemplu, pe staţiile TV mari, furnizorii încearcă să obţină o creştere a preţurilor de 10 – 15%, în timp ce pe staţiile mici preţurile sunt cam la acelaşi nivel ca anul trecut”, spune Sorin Doru, director general la compania de consultanţă Media Hub.

Presa scrisă va face cele mai mari concesii

„Din cauza faptului că sunt mai puţini bani în piaţă şi cererea pare a fi mai mică decât oferta, probabil că inflaţia medie la nivelul pieţei se va scrie cu o singură cifră”, mai spune managerul. El estimează că vom avea o creştere de preţuri de maximum 10% la TV, în timp ce în cazul presei scrise, grupurile de media vor accepta discounturi mai mari faţă de tarifele-listă. Astfel, surse din piaţă nu exclud ca discountul total să depăşească 50%.

„Asta din cauza faptului că advertiserii încearcă să-şi menţină expunerea în TV în detrimentul altor canale media”. Şi Claudia Ion, director de vânzări la Kanal D, spune că „din negocierile de până acum, concluzia ce se trage este că anul 2009 va avea cea mai mică creştere de preţuri din ultimii ani.” Scăderile de bugete vor fi direct influenţate de evoluţia economiei în ansamblu. Pe măsură ce consumatorii vor înlocui unele produse premium cu altele ieftine, ar putea apărea schimbări în strategiile de comunicare ale jucătorilor din domenii tot mai diverse.

TURISM

LUPTĂ STRÂNSĂ PE CLIENŢI MAI PUŢINI

Luna ianuarie a adus reduceri cu până la 50% la pachetele turistice în comparaţie cu decembrie 2008. Tendinţa de scădere a preţurilor este firească la începutul anului faţă de vârful din perioada sărbătorilor de iarnă. Totuşi, anul acesta nu este unul obişnuit.

„Dacă numărul tu­­riştilor a crescut în trecut cu 20% de la an la an, în 2009, suntem în expectativă, sperând să se păstreze numărul de turişti din 2008”, explică Mircea Vladu, preşedintele Prestige Tours. El spune că toate agenţiile din ţară şi-au redus deja preţurile cu trei-cinci procente.

„Ca agenţie, nu putem face prea multe lucruri în acest sens, depindem de hotelieri şi de transportatori”, completează Vladu. Care hotelieri dau deja semne că iau în calcul strategii diverse, inclusiv de reducere a tarifelor, în cazul foarte probabil în care afacerile nu le vor merge la fel de bine ca în 2008.

„Piaţa se va manifesta mult mai concuren­ţial, iar câştigători vor fi cei care vor reuşi să-şi gestioneze eficient resursele, să implementeze politici de fi­de­lizare şi retenţie a clienţilor. Competitivitatea bazată exclusiv pe tarife va duce în final la colapsul unora dintre hotelierii de pe piaţă”, a declarat directorul general al City Hotels România, Nina Moldovan, citată de Mediafax.

CONCEDII MAI IEFTINE, ÎN SPECIAL ÎN STRĂINĂTATE

Este aproape sigur că tendinţa de reducere sau stagnare a preţurilor va continua pe tot parcursul anului, însă diferenţiat. „În cazul excursiilor în străinătate, tarifele vor scădea cu siguranţă în 2009, asta chiar dacă, deocamdată, pentru charterele spre Turcia, Grecia sau Spania s-au înregistrat creşteri cuprinse între 5% şi 15%”, afirmă proprietarul agenţiei Paralela 45, Alin Burcea. El precizează că, totuşi, scăderile nu vor coborî dincolo de limita costurilor.

„Conform conceptului de ieftinire a luxului, astăzi găsim deja oferte la jumătate de preţ, atât pentru turiştii individuali, cât şi pentru grupuri. De exemplu, avem cinci zile la Londra, la patru stele, cu avionul, la 399 de euro. Sau o săptămână la Miami, la Hotel Trump, de cinci stele, la 1.200 de euro”, mai arată Burcea. În România, am putea asista, din contră, la unele creşteri de tarife, având în vedere că e posibil ca mulţi români să renunţe la concediile peste hotare în favoarea unora în ţară, percepute ca fiind mai ieftine. Totuşi, hotelurile de trei-patru stele din marile oraşe, dedicate turismului de business, ar putea suferi scăderi semnificative ale numărului de clienţi, ceea ce va duce, desigur, la ieftiniri.

AUTO

TOT MAI MULTE OFERTE SPECIALE

Piaţa auto este afectată de scăderea vânzărilor încă de anul trecut, dealerii auto fiind printre primii care au dat piept cu criza financiară în România, mai ales că aceasta s-a suprapus cu momentul maturizării pieţei auto. „Plăteşti jumătate acum, iar restul din 2010”, spune oferta Fiat 50, cea mai în vogă promoţie auto iarna aceasta. Iar succesul ei nu poate fi pus la îndoială: ea va fi extinsă şi la mărcile Alfa Romeo şi Lancia. „Orice companie este obligată să se adapteze condiţiilor de piaţă, indiferent de context. Această perioadă a stat însă dintodeauna sub semnul reducerilor, iar ofertele de acum nu fac decât să sublinieze competiţia din ce în ce mai acerbă dintre importatori”.

PROGRAMUL RABLA, COLACUL DE SALVARE

„Dacia s-a angajat să prezinte o ofertă comercială proprie doar în favoarea clienţilor care vor beneficia de programul Remat 2009, de îndată ce acesta va fi lan­sat“, spun reprezentanţii producătorului autohton. Veronica Mircea, director de marketing la Toyota România, spune că este dificil de făcut o estimare exactă, dar cu siguranţă preţurile vor scădea anul acesta.

 „Toate categoriile auto vor avea scăderi de preţuri atâta timp cât cererea este sub ofertă şi există stocuri“, explică ea, adăugând că pe termen lung scăderi de preţuri vor apărea numai datorită dezvoltării unor tehnologii noi sau reducerii costurilor de producţie. „Altfel, pe termen scurt, avem de-a face cu o scă­dere a profitabilităţii pentru toate tipurile de companii care se regăsesc în lanţul producător-consumator“, conchide managerul.

ÎMBRĂCĂMINTE

APROAPE GRATIS

Încă din luna decembrie a anului trecut, unii comercianţi au afişat reduceri sub titulatura de „promoţii”, cu procente variabile între 20 şi 50%. În prezent, reducerile de preţ din magazine, care pot fi şi de 70%, sunt datorate soldărilor, prevăzute de legislaţia în vigoare, asupra articolelor de îmbrăcăminte, blănărie-pielărie, confecţii, tricotaje, lenjerie, ţesături, marochinărie, încălţăminte.

Astfel, câteva branduri cunoscute prezente pe piaţa românească în sistem de franciză au afişat reducerile pentru accelerarea vânzărilor la colecţia de toamnă – iarnă şi reînnoirea stocurilor cu noile colecţii: Debenhams – 50%, Bally – 50%, Catwalk – 40%, Goldenpoint – între 20 şi 50%, Mandarina Duck – 50%, Lotto – între 20 şi 60%, Terranova – de până la 70%, dar nici mărcile româneşti nu se lasă mai prejos: TinaR – între 30 şi 70%, Sense – de până la 80%.

CURSUL VALUTAR VA DECIDE PREŢURILE

Previziunile producătorilor şi comercianţilor iau în calcul posibilitatea ca românii să îşi reducă bugetul alocat pentru îmbrăcăminte: „Majoritatea românilor are venituri constante în lei, iar cheltuielile cu chirii, rate bancare în valută vor fi afectate de creşterea cursului”, explică Ramona Stănciulescu, CEO Rafar (divizia fashion a RTC Holding). În ceea ce priveşte preţurile produselor mărcilor străine, acestea nu vor depinde decât de modificările de curs.

„Preţurile vor creşte probabil cu aproximativ 10%, din cauza devalorizării leului faţă de euro”, admite Vicenţiu Zorzolan, administratorul AAV Group, companie ce deţine francizele Esprit, Springfield şi Woman‘Secret. Marjele de profit sunt specificate în contractele de franciză, iar reducerile de preţ vor fi tot sezoniere, în funcţie de colecţie, astfel că la final de sezon marja de profit va depinde de rezultatul întregului sezon. Reprezentanţii brandurilor româneşti iau în calcul o ieftinire a produselor chiar până la limita costului de producţie.

CONSTRUCŢII

COMENZILE TOT MAI RARE VS LEUL SLAB

Numeroase proiecte imobiliare blocate, a­mâ­nate sau chiar anulate fac ca volumul de comenzi din domeniu să fi scăzut, în unele cazuri, cu până la 50% faţă de aceeaşi perioadă a lui 2008. În mod normal, ar fi trebuit să asistăm şi la o scădere a preţurilor pentru manoperă.

„Problema este că tarifele practicate sunt deja mici şi nu prea mai avem de unde să tăiem”, spune Radu Ciprian Condurat, directorul general al firmei ieşene Radalex. Iar deprecierea leului nu stimulează în niciun caz discounturile, mai ales în cazul firmelor care au de achitat rate în valută străină. Mult mai bine pentru clienţi stau lucrurile în ceea ce priveşte materialele de construcţii – aici se înregistrează deja ieftiniri de până la 45-50%.

ANUL REDUCERILOR

Presaţi de reducerea numărului de clienţi, constructorii vor umbla la marjele de profit şi la salarii, asta putând duce la reduceri ale preţului manoperei cu circa 10%. Cât despre materialele de construcţii, cererea tot mai mică, dar şi scăderea preţului petrolului vor menţine ieftinirile deja operate şi vor aduce altele noi.

Cărămida, cimentul sau fierul-beton ar putea ajunge, în unele cazuri, la jumătate de preţ faţă de 2008. Potrivit lui Petru Todoran, directorul executiv al Asociaţiei Române a Distribuitorilor de Metal, în acest an, piaţa de produse finite din oţel ar putea scădea cu până la 30%, până la circa 3,2 milioane de tone.

RENT A CAR

CLIENŢII SE LASĂ AŞTEPTAŢI

Principalii clienţi ai companiilor de închirieri auto locale erau oamenii de afaceri străini. Cum, în ultima vreme, aceştia vin în număr tot mai mic în România, cererea a scăzut, făcând să se înmulţească ofertele şi reducerile într-o piaţă şi aşa destul de aglomerată.

Astfel, sunt companii care închiriază, de exemplu, un Renault Mègane cu 29 de euro pe zi, aceeaşi maşină costând, în vară, cu cel puţin 15 euro mai mult. Există, în acelaşi timp, firme care şi-au păstrat preţurile constante. „Tarifele noastre actuale sunt aceleaşi din mai 2008. Am introdus o ofertă specială – garantăm cel mai mic preţ de pe piaţă, iar dacă un client vine cu o ofertă mai bună de la o altă firmă, primeşte un tarif mai mic cu un euro pe ziua de închiriere decât oferta concurenţei”, spune Marius Ştefan, director general al Autonom Rent a Car.

LEASINGUL OPERAŢIONAL, ÎN AVANTAJ

Societăţile de închirieri au, totuşi, noroc – în multe cazuri, criza le dă înapoi cu o mână ce le ia cu alta. Firmele care practică şi leasingul operaţional au observat că există numeroase companii care nu mai doresc să investească în flote, ci preferă închirierile pe termen lung, care, deşi aparent mai costisitoare, au avantajul că nu necesită finanţare bancară şi nici nu le blochează capitaluri proprii.

Ca atare, gradul de optimism din piaţă este destul de mare. BDT Rent, divizia de închirieri auto a BDT Group, a cărei cifră de afaceri a crescut de la 2,18 milioane lei în 2007 la 4,7 milioane lei în 2008, are printre planurile pentru acest an extinderea flotei cu 100 de autovehicule noi.

ZODIA FALIMENTULUI

Companiile se ieftinesc şi ele anul acesta, în condiţiile în care clienţii sunt tot mai rari, iar managerii pun mare accent pe un control atent al costurilor. Cuvântul anului va fi cu siguranţă „faliment”.

„Ca număr, ne aşteptăm la o dublare a falimentelor, cu o creştere a ponderii în totalul acestora în special în domeniul construcţiilor, al tranzacţiilor imobiliare, dar şi în transporturi, industria lemnului sau industria textilă. Prima poziţie în topul falimentelor va fi ocupată însă tot de firmele din comerţ”, spune Andreea Crainic, risk manager la Coface România.

Un studiu Deloitte arată că investitorii vor fi mult mai pretenţioşi nu numai în 2009, ci şi în anii ce urmează „fiind din ce în ce mai atenţi la elemente precum calitatea câştigurilor, managementul capitalului de lucru, sistemele interne de control şi chiar calitatea managementului şi al guvernării corporatiste”.

„Ne sfătuim clienţii să îşi reevalueze activele, pentru că valorile stabilite acum câteva luni s-ar putea să nu mai reflecte valorile actuale de pe piaţă”, subliniază Antonis Ioannides, partener transaction services la Deloitte.