Achiziţii amâ­nate, concedieri, re­orientare către unităţi eficiente şi segmente de piaţă în care cererea nu s-a prăbuşit. Acestea sunt câteva soluţii cu ca­re marii investitori austrieci încearcă să iasă din criză.

«Trebuie să ne pregătim de pe acum viitorii paşi din piaţă, pentru că lumea nu se va sfârşi în următoarele luni», a declarat, săptămâna trecută, la Viena, Willy Van Riet, directorul financiar al Wiennerberger, cel mai mare producător de cărămizi din lume. Compania sa, care deţine şi în România trei fabrici, a început să se bazeze tot mai mult pe afacerile din centrul şi estul Europei, în condiţiile în care pieţele vestice dezvoltate începuseră, chiar înainte de criză, să influenţeze negativ rezultatele grupului.

În discursurile mai multor manageri din Viena, situaţia României şi a regiunii pare de altfel mult mai bună decât în rapoartele agenţiilor de rating şi ale băncilor londoneze sau ame­­ricane, optimism explicat şi prin expunerea mare pe piaţa noastră. Austriecii deţin câteva din cele mai mari companii şi domină pieţe importante din România. Din Austria provin o cin­cime din investiţiile străine directe atrase de ţara noastră şi tot atât reprezintă sumele direcţionate către România din totalul plasamentelor făcute peste hotare de austrieci.

La o astfel de expunere pe o singură ţară, proble­mele apărute pe piaţa românească deschid ordinea de zi a multor şedinţe în head-office-urile din Viena, la fel cum şi dificultăţile prin care trec proprietarii austrieci dau fiori reci zecilor de mii de angajaţi din România. După ce au convins acţionarii să plătească zeci de milioane sau chiar miliarde de euro pentru achiziţii în regiune, top-managerii de la Viena nu pot decide, la fel ca investitorii care au dispărut din pieţele de capital, să închidă sau să vândă afacerile din centrul şi estul Europei la primele semne de criză.

Investiţii mai mici

În cazul Wienerberger, soluţia de mo­ment este concentrarea pe conservarea bilanţului, cu reduceri de costuri inclusiv prin disponibilizări şi închideri de fabrici nerentabile. „Trebuie să ne adaptăm produsele. Construim cărămizi mai mari decât înainte, care se unesc între ele fără mor­tar, pentru că mulţi clienţi vor o construcţie mai rapidă“, spune directorul financiar Willy Van Riet. În plus, planurile de extindere prin achiziţii sunt amânate.

În România, compania anunţase, la jumătatea anului trecut, când piaţa creştea încă, intenţia de a investi pe termen mediu încă 100 de milioane de euro pentru deschiderea unor fabrici greenfield sau achiziţii ale unor jucători locali. Până în 2008, Wienerberger investise deja 60 milioane de euro pentru fabricile din Sibiu, Gura Ocniţei şi judeţul Cluj.

Achiziţiile ies şi din planurile com­paniei petroliere OMV, potrivit preşedintelui Wolfgang Ruttenstorfer, dacă nu sunt oportunităţi care să se potrivescă foarte bine planului de afaceri. Cu o poziţie deja dominantă pe pieţele central şi est-europene, OMV se va concentra pe creşterea organică. „Nu ne interesează ce este ieftin, pentru că acum totul este ieftin“, spune Ruttenstorfer.

Şeful OMV admite că va trebui să încetinească dezvoltarea companiei în următorii ani, în condiţiile în care scăderea preţului petrolului a creat probleme de cash-flow, care nu pot fi rezolvate cu fi­nanţări externe. Ca urma­re, investiţiile planificate la Petrom pentru 2009, de 1,5 miliarde de euro, ar putea fi reduse, la fel ca şi investiţiile pentru întregul grup. Cu o profitabilitate diminuată, OMV va continua restructurarea. La Petrom, personalul ar putea fi redus anul acesta cu până la 10.000 de salariaţi.

La achiziţii nu se poate gândi în perioada următoare nici Erste Group. Beneficiar al unui pachet de ajutor de stat din care a accesat deja 2,7 miliarde de euro printr-o infuzie de capital, Erste este deja cel mai mare furnizor de servicii financiare din regiune.

„Ultima achiziţie importantă a fost cea din România“, spune Manfred Wimmer, directorul financiar al grupului. Planurile de restructurare la BCR datează dinaintea declanşării crizei: personalul va fi redus la 8.700 anul acesta, faţă de 9.420 în noiembrie 2008. Numărul de agenţii va continua să crească însă, iar potenţialul de creştere pe segmentul de retail este aşteptat mai mult din zona creditelor ipotecare şi mai puţin a celor de consum.

BCR nu a acordat credite în monede exotice, ceea ce o fereşte acum de un impact prea putenic al deprecierii leului. În primele nouă luni din 2009, aproape jumătate din portofoliul de credite era în lei. Provizioanele de risc ale băncii au trebuit totuşi să crească de peste trei ori, la 70 milioane de euro.

Pentru Vienna Insurance Group (VIG), care contro­lează deja aproape 30% din piaţa de asi­gurări românească, prin cinci societăţi, deţinând poziţii de lider şi pe alte pieţe din regiune, planurile de noi achiziţii se ciocnesc oricum de restricţiile privind concurenţa. Peter Hagen, membru în board-ul director VIG, anunţă, la rândul lui, restructurări în grup, urmând să taie din costuri şi prin centralizarea funcţiilor din back-office ale companiilor deţinute.

„Nu intenţionăm să ieşim însă de pe niciuna din pieţe din cauza crizei“, spune Hagen. VIG se va reorienta în această perioadă pe piaţa asigurărilor obligatorii (auto şi de locuinţe), pe produsele tradiţionale, în condiţiile în care clienţii nu mai sunt interesaţi de asigurări scumpe de viaţă cu randamente cât mai mari.

INVESTIŢII AUSTRIECE

21% este pondereainvestiţiilor austriece în totalul investiţiilor străine directe atrase de România. Austriecii au investit în ţara noastră peste 1,5 miliarde de euro în 2007 (majoritatea fiind credite intra-grup)

Erste Group

143-24782-03_bcr_04_c.jpgPiaţă bancară
Grupul austriac a devenit cel mai mare furnizor de servicii financiare din centrul şi estul Europei. La totalul clienţilor de retail ai ­Erste (16,6 milioane), BCR contribuie cu circa 4 milioane, imediat după Cehia şi înaintea Austriei. România este a treia ţară ca importanţă pentru grup în privinţa creditelor şi depozitelor de retail, contribuind cu 21,2%, respectiv 26% din total.

Conducerea BCR a promis că nu va reduce numărul angajaţilor la mai puţin de 8.700 de persoane. În noiembrie 2008, banca avea 9.420 de angajaţi, din totalul de 54.452 la nivelul întregului grup. Grupul BCR a asigurat peste 23% din profitul net Erste în primele nouă luni ale anului trecut (341 milioane euro).

Vienna Insurance Group

143-24783-03_asirom_04_c.jpgAsigurări
VIG este cel mai mare grup de asigurări activ în Europa Centrală şi de Est (ECE), prezent în 23 de ţări, cu 23.000 de angajaţi. După preluarea activităţilor de asigurare ale Erste, cota de piaţă în ECE a crescut la 13%. Pe piaţa românească, societăţile deţinute (Omniasig, Omniasig Life, Asirom, BCR Asigurări şi BCR Asigurări de Viaţă, ultimele două preluate la finele anului trecut) însumează o cotă de aproape 30%.

Grupul a subscris în primele trei trimestre din 2008 prime brute de peste 6 miliarde de euro, la care companiile din România (Asirom, Omniasig şi Unita, ultima până la 30 iunie, fiind vândută ulterior companiei Uniqa) au contribuit cu 494 milioane de euro.

OMV

143-24784-03_sonda_04.jpgPetrol şi gaze
Achiziţia Petrom a ajutat OMV să devină cel mai mare grup din industria petrolului şi a gazelor din centrul şi estul Europei. Doar cele două rafinării Petrom au crescut capacitatea de rafinare a grupului cu aproape 45. Petrom asigură 61% din producţia de petrol şi gaze a OMV şi deţine 73% din rezervele dovedite ale OMV.

Reţeaua de benzinării Petrom este cea mai extinsă din România: 450 de staţii. Numărul angajaţilor din ţara noastră a fost redus de la peste 50.000, în 2004, la 26.397, în 2007, crescând apoi cu circa 10.000, la 36.194, după preluarea unor activităţi de la Petromservice. Pentru 2009, strategia de personal prevede o reducere până la 22.630 de anjajaţi.

Wienerberger

143-24785-03_caramizi_04.jpgConstrucţii
Cel mai mare producător de cărămizi din lume deţine trei fabrici în România, în care a investit 60 milioane de euro: Triteni, în ju­deţul Cluj (în 2008), Gura Ocniţei (2003) şi Sibiu (2004).

Pieţe ca Germania, Marea Britanie sau SUA începuseră să influenţeze negativ rezultatele grupului, chiar înainte de izbucnirea crizei financiare, în timp ce Europa de Est, unde activitatea de construcţii a continuat să crească în primele şase luni din 2008, a avut un aport pozitiv: venituri de 427 milioane de euro şi profit EBITDA de 135 milioane de euro (Ă7% faţă de 2007). Efectele crizei au blocat însă planurile de extindere, care, numai pentru România, prevedeau investiţii de 100 milioane de euro.

LIDERI / PLANURI DE AVARIE

Manfred Wimmer: „Creş­­terea salarială din 2009 va fi moderată, sub rata inflaţiei. În perioada următoare, accentul trebuie pus mai puţin pe salariul de bază şi mai mult pe câştigurile în funcţie de productivitate.“

Peter Hagen: „Ne vom concentra pe centralizarea funcţiilor de back-office ale companiilor deţinute, pentru a reduce costurile. Trebuie sa facem restructurări permanent pentru că pieţele se dezvoltă rapid, dar nu vom ieşi de pe nicio piaţă din cauza crizei. Un potenţial de dezvoltare mai mare il vedem pe piaţa asigurărilor obligatorii, unde cererea este mai puţin afectată de criză.“

Wolfgang Ruttenstorfer: „Scăderea preţului petrolului influenţeaza cash-flow-ul companiei. În condiţiile unei lipse a finanţărilor externe, care nu pot compensa pierderile de cash-flow, vor fi afectate profitabilitatea şi investiţiile programate.“

Willy Van Riet: „Principala preocupare a noastră va fi conservarea bilanţilui. Nu avrem în vedere achiziţii, nici vânzări de active, dar ne vom regrupa producţia în unităţile cele mai eficiente. Trebuie să ne pregătim de acum pentru momentul în care piaţa îşi va reveni, pentru că în Europa Centrală şi de Est va fi în continuare nevoie de case.“