Lovite de criza, companiile aeriene din intreaga lume apeleaza la cele mai inventive metode de a mai economisi un ban. Cine are de pierdut? Evident, calatorul.

 

De exemplu, compania low-cost L’Avion, cunoscuta pentru ruta Paris-New York s-a gandit sa alimenteze cu mai putina apa menajera toaletele din aeronave, ceea ce inseamna o masa a incarcaturii cu 240 de tone mai mica pe an si astfel economii din doua parti: mai putini bani pe apa, mai putin carburant consumat, cu un avion mai usor.

 

EasyJet a descoperit ca hartia igienica din doua straturi este (ati ghicit!) mai scumpa decat cea cu un singur strat si a trecut imediat la masuri. Dintr-un foc, aparatul de zbor cantareste cu 7 kilograme mai putin si economiseste 60 de tone de kerosen pe an.

 

Industria sta prost. Cat de prost? In 2008, transportul aerian a intrat in cea mai neagra perioada din ultimii 15 ani. In ianuarie si iulie 2008, petrolul scump si nu numai a pus capat unui numar de 35 de linii aeriene, in lume.

 

Totul trebuie regandit. Lufthansa a redus costuri substantial cu hartia de tiparit si cu kerosenul, intrucat a transferat toata documentatia pilotilor pe suport electronic. Nu radeti, documentatia (harti, diagrame, proceduri) poate cantari intre 20 si 40 de kilograme. Altfel spus, 4 milioane de euro economisite.

 

Carucioare din metal pentru transportul de bauturi si alimente? Adio! Modelul din plastic de la EasyJet este cu 170 de kilograme mai usor, greutatea medie adunata a doi calatori. AirFrance a usurat fiecare obiect de mobila din bucataria avioanelor cu 900 de grame si paharele de bauturi cu 3,5 grame. Vesela a devenit „light”…

 

Toate economiile acestea au un efect negativ asupra confortului: mocheta mai subtire si mai dura, scaune mai prost capitonate, mai putina apa potabila la bord. V-ati inregistrat in ultima secunda? Ghinion, pentru ca veti zbura cu stomacul gol, intrucat multe companii de linie comanda alimente de catering pentru exact cati pasageri sunt confirmati cu o saptamana in urma. Muriti de cald vara pe pista, in asteptarea decolarii? Da, pentru ca „auxiliary power units” acele motoare destinate generarii de lumina, aer conditionat si recirculare sunt putin cam… oprite, din motive de economie.

 

Alte vesti proaste: viteza medie de zbor la unele companii low-cost a scazut de la 890 la 870 de km/h, aterizarile se fac rapid pentru a economisi timp si carburant, pilotii ruleaza la sol cu un singur motor in functiune.

 

La categoria „meschinarii” se incadreaza masura Air France de a cere 50 de euro in plus pentru locurile din dreptul iesirilor de urgenta (iti poti intinde picioarele si ai astfel confort sporit), sandwichul de 5 euro pe zborurile Iberia europene (pentru cele in afara Europei-gratuit) sau  obligatia stewardeselor Air India de a ramane trase prin inel din motive de imagine dar si greutate a „incarcaturii”.