Firmele care ofera servicii de reintegrare pe piata fortei de munca a angajatilor disponibilizati au suferit o mare dezamagire. Desi se asteptau la un numar foarte mare de solicitari pentru asemenea proiecte, companiile care au facut in ultima perioada restructurari nu au solicitat replasarea personalului concediat. Mai mult, chiar si cele care obisnuiau sa recurga la astfel de servicii, le-au sters de pe lista.
Irina Manolescu, director executiv DBM Romania spune ca piata de outplacement nu castiga nimic de pe urma crizei. Mai degraba, companiile prefera metodele traditionale, precum platile compensatorii. Daca in tarile europene, in 90% din cazuri, companiile folosesc outplacementul, in Romania nu putem vorbi nici macar de un procent de 10%.
“Cand decizi sa faci o restructurare, se produce o ruptura in interiorul companiei respective. Cei care raman se gandesc: eu, cand urmez?, iar cei care pleaca, pleaca cu sentimentul: dar de ce eu?. Astfel de servicii sting aceste sentimente si ii ajuta pe oameni sa vada rostul unei astfel de actiuni”, a declarat, pentru Capital.ro, Irina Manolescu.
“Cine mai sta sa ofere acum servicii de outplacement, cand criza este cea mai buna scuza? Chiar si cele mai mari firme au renuntat sa investeasca in acest segment. Vedeti cazul Petrom, care are, din aceasta cauza, mii de procese pe rol”, a spus Madalina Popescu, general manager Pluri Consultants Romania.
In schimb, Madalina Balan, managing partner HART, spune ca firma de consultanta pe care o reprezinta a primit mai multe solicitari privind serviciul de outplacement. ”Este o realitate economica a timpului prezent faptul ca multe companii isi reduc din personal cu scopul de a-si eficientiza activitatea. Prin urmare si acest serviciu de consiliere si orientare in tranzitia in cariera a crescut. Chiar in prezent derulam astfel de servicii, in care consultantii nostri certificati in consiliere in cariera se ocupa de aceste proiecte”.
Cat despre efectul plasarii personalului, Madalina Balan crede ca atat angajatul, cat si angajatorul au de castigat. “Oamenii care raman vor avea un moral mai bun si o incredere mai mare in angajator. Prin urmare, vor fi mai eficienti.
Daca situatia se redreseaza si compania va dori sa recheme fostii angajati sunt sanse mai mari ca acestia sa fie fideli fata de companie si sa revina ceea ce inseamna costuri de recrutare reduse. Iar angajatii concediati primesc suport practic si emotional, un ghidaj in procesul de tranzitie in cariera, un feedback personal privind punctele forte si ariile de dezvoltat, in asa fel incat cautarea unui job se face cu o directie”, a adaugat aceasta.
Problema este ca potentialii angajatori pentru persoanele concediate se afla, in acest moment, in imposibilitatea de a face recrutari. Astfel că, ne putem intreba care este rolul serviciilor de outplacement. Ei bine, in urma parteneriatului dintre firma de consultanta si companie, angajatii afectati beneficiaza de servicii constand in redactarea de CV-uri, pregatirea pentru interviu si aplicarea pentru oferte munca, iar angajatorul se alege cu un plus de imagine, spalandu-si astfel “pacatele”.
In functie de profilul companiei si de bugetul acesteia, tariful pentru outplacement, in cazul unei singure persoane, poate varia de la cateva sute de euro pana la 2.500 euro pentru un angajat.