Lipsa comenzilor pentru transportul internaţional de marfă obligă operatorii români să se reorienteze spre piaţa internă, sau să treacă din sectorul construcţiilor la cel al mărfurilor generale, a declarat, pentru Capital.ro, Cristina Botoş, Transport Manager al companiei FM Logistic."În 2009 s-a observat migrarea operatorilor dinspre transportul internaţional spre cel intern. Activitatea pe internaţional s-a diminuat, mai ales în partea de automotive, şi mulţi transportatori a
Lipsa comenzilor pentru transportul internaţional de marfă obligă operatorii români să se reorienteze spre piaţa internă, sau să treacă din sectorul construcţiilor la cel al mărfurilor generale, a declarat, pentru Capital.ro, Cristina Botoş, Transport Manager al companiei FM Logistic.
„În 2009 s-a observat migrarea operatorilor dinspre transportul internaţional spre cel intern. Activitatea pe internaţional s-a diminuat, mai ales în partea de automotive, şi mulţi transportatori au fost nevoiţi să treacă pe intern şi pe alte industrii”, a spus Cristina Botoş.
Aceasta a menţionat că fenomentrul de migrare a luat amploare şi în cazul operatorilor de transport din sectorul construcţiilor, care deşi aveau flote dedicate acestui tip de transport, din cauza lipsei contractelor pe această piaţă au fost nevoiţi să treacă la alte categorii de transport.
Multe companii vor da faliment
Pe de altă parte, dacă unii operatori reuşesc să-şi reorienteze activitatea, reprezentanta FM Logistic este de părere că multe companii urmează să iasă din piaţă în perioada următoare.
„Unele companii sunt deja pe un trend descendent al afacerilor şi în mod sigur nu vor reuşi să reziste prea mult în acest context economic. Deja, în acest an au ieşit din piaţă peste 3.000 de transportatori, din cauza lipsei de afaceri”, a precizat Botoş.
Mai mult, aceasta crede că scăderea activităţii transportatorilor de marfă se va menţine şi anul viitor în România. „Global, cred că anul 2010 va fi cu minus după semnele actuale şi cursul de schimb estimat”, a spus reprezentanta FM Logistic.
Serviciile de transport se vor scumpi în 2010
„În funcţie de clienţi şi de tipul de transport cererea va rămâne oarecum constantă. Spre exemplu transportul frigorific, pentru că nu sunt foarte multe posibilităţi de transport frigorific în România. Şi atunci, pentru un anumit segment, cererea va rămâne oarecum constantă. Dar pentru segmentele de marfă generală şi transport normal se simte categoric o scădere”, a explpicat, pentru Capital.ro, Cristina Botoş.
Ea a mai spus că motorina reprezintă circa 40% – 60% din costul de transport, însă acesta depinde şi de tipul de transport, mijlocul de transport utilizat şi alţi câţiva factori.
„Prin creşterea preţului motorinei, cu siguranţă că preţul de transport nu va rămâne pe loc, dar nu va creşte la nivelul la care ar trebui să crească. Nu poţi să susţii creşterea preţului la motorină doar prin efort propriu, prin scădere de costuri”, a adăugat reprezentanta FM Logistic.
Camioanele cumpărate anul trecut s-au întors la firmele de leasing
În privinţa flotelor de camioane, Cristina Botoş a declarat că în 2008 a avut loc un boom al înnoirii lor, însă anul acesta, din cauza crizei economice, o mare parte din operatorii de transport au fost nevoiţi să returneze camioanele.
„Din păcate, foarte mulţi din cei ce şi-au înnoit flota anul trecut au fost nevoiţi să pună camionele în curtea companiilor de leasing anul acesta, pentru că nu au mai pututu plăti”, a spus Botoş.