Criza pune pe fugă clienţii atelierelor de reparaţii auto

Afacerile atelierelor autorizate de reparaţii auto înregistrează o scădere cuprinsă între 30% şi 40%, deşi companiile se aşteptau la o creştere a activităţii generată de avalanşa de maşini de ocazie. Industria auto românească este lovită de criză pe toate planurile. Dacă scăderea vânzărilor de maşini este deja un fapt cunoscut de toată lumea şi confirmat de statistici, se pare că nici activităţile postvânzare nu sunt lipsite de probleme. În ultimii ani, marile lan

Afacerile atelierelor autorizate de reparaţii auto înregistrează o scădere cuprinsă între 30% şi 40%, deşi companiile se aşteptau la o creştere a activităţii generată de avalanşa de maşini de ocazie.

Industria auto românească este lovită de criză pe toate planurile. Dacă scăderea vânzărilor de maşini este deja un fapt cunoscut de toată lumea şi confirmat de statistici, se pare că nici activităţile postvânzare nu sunt lipsite de probleme. În ultimii ani, marile lanţuri de dealeri au investit sume impresionante în ateliere de reparaţii auto pentru a-şi putea fideliza clienţii. Un raport al Registrului Auto Român (RAR) arată că numărul de unităţi service autorizate a crescut puternic în ultimii ani. Astfel, dacă în anul 2000 în documente apăreau numai 414 ateliere, în 2006 numărul acestora crescuse de aproape zece ori, atingând 4.080, pentru ca anul trecut să fie înregistrate nu mai puţin de 5.272 de ateliere autorizate.

Cauza apariţiei a tot mai multelor ateliere a fost, fără doar şi poate, legată direct de majorarea parcului auto naţional, care numai în ultimii trei ani a crescut de la 4,1 milioane de vehicule, în 2006, la peste 5 milioane în 2008. Anul trecut a fost şi primul în care rata de creştere a service-urilor a depăşit-o pe cea a vehiculelor. Dacă în 2006 unui singur service îi reveneau 1.006 vehicule, anul trecut raportul dintre atelierele service şi numărul de vehicule înmatriculate era de 1 la 962. Speculând faptul că multe dintre acestea nu asigură decât servicii minore, dealerii de maşini noi, în nevoia de a-şi fideliza clienţii, au început să investească masiv în astfel de activităţi. Dacă avem în vedere că pentru o unitate service investiţiile se situează între 1 şi 3 milioane de euro, este lesne de înţeles că investitorii se aşteptau şi la o recuperare a sumelor cheltuite. Din nefericire, criza care a lovit industria auto românească la sfârşitul anului trecut a dus la o scădere a afacerilor din această zonă cu valori cuprinse între 30% şi 40%. Cel puţin aceasta este opinia preşedintelui AutoItalia Group, Herbert Stein.

Socoteala de-acasă şi realitatea din târg

„Unii spuneau acum un an că, odată cu criza, ponderea activităţilor de reparaţii şi revizii în cifra de afaceri va creşte, în detrimentul celei obţinute din vânzări. Acum, se vede că a fost un raţionament greşit. Şi e o evoluţie motivată. Maşinile nu mai vin atât de repede la reparaţii sau revizii“, spune Stein. De fapt, raportul dintre veniturile realizate din comercializarea de maşini şi cele obţinute din activităţi postvânzare chiar s-a modificat în avantajul serviciilor, însă numai pentru că vânzările au scăzut drastic. Chiar şi în cadrul activităţilor de revizie şi reparaţie se remarcă modificări interesante. „În ultima vreme s-au schimbat procentele în funcţie de mărimea maşinilor venite la service. Dacă în noiembrie în service-urile ­AutoItalia utilitarele reprezentau 60%, iar autoturismele 40%, în prezent s-a ajuns ca utilitarele să deţină sub 30%, iar turismele, 70%. Companiile nu amână efectuarea de revizii la utilitare, ci acestea rulează mai puţin şi, implicit, durata între revizii este mai mare“, consideră Gabriel Pena, director service AutoItalia. La rândul lor, reprezentanţii Porsche România confirmă o scădere a activităţilor de servisare: „faţă de creşterea semnificativă a numărului de autovehicule intrate în service, înregistrată în fiecare dintre anii precedenţi, începutul de an 2009 prezintă o scădere uşoară“.

Problemele se adună

La prima vedere, reducerea numărului de maşini care ajung în service este în avantajul clienţilor. „Timpul mediu de aşteptare pentru o revizie a scăzut de la şapte zile, în 2007, la numai o zi în 2009“, menţionează reprezentanţii Porsche România. Numai că, pe măsură ce activitatea a scăzut, preţurile s-au majorat, iar clienţii migrează tot mai mult către atelierele de la colţurile blocurilor. „Pentru manoperă, costurile au crescut de la 110 lei pe oră, în 2007, la 120 lei în 2008 şi la 125 lei în acest an. Şi costul materialelor s-a majorat, în medie, cu circa 20% din 2007 până în prezent. Preţul reviziilor se compune din costul manoperei, cu pondere de 30% în preţul total, şi costul materialelor, reprezentând 70 % din total“, spun oficialii celui mai puternic importator român de autovehicule.

Pe lângă efectele crizei, menţio­nate mai sus, companiile din industrie se văd nevoite să se confrunte, în lupta pentru supravieţuire, şi cu Guvernul român, care a anunţat o modificare a Codului fiscal. „Faptul că nu se va mai permite deducerea cheltuielilor cu maşinile de firmă va favoriza reparaţiile la colţ de stradă. Vom asista la un salt înapoi cu 20 de ani, iar toate investiţiile în reţelele autorizate de service se vor duce pe apa Sâmbetei“, trage un semnal de alarmă Brent Valmar, directorul general al Porsche România.

«Unii spuneau acum un an că, odată cu criza, ponderea activităţilor after-sales în cifra de afaceri va creşte. Acum, se vede că a fost un raţionament greşit.»
Herbert Stein, preşedinte AutoItalia Group

Tot mai multe maşini cu defecte

În ciuda creşterii numărului de ateliere de reparaţii auto, starea autovehiculelor din parcul auto naţional este tot mai precară. Conform RAR, dacă pe parcursul anului 2007 verificările efectuate în trafic au arătat că 62,2% dintre maşinile controlate erau neconforme din punct de vedere tehnic, la sfârşitul anului trecut procentajul de vehicule cu probleme a atins 73,3%. Deşi verificările au avut ca ţintă doar maşinile susceptibile a prezenta defecţiuni, creşterea procentuală este dovada clară că multe dintre maşinile care circulă pe şoselele din România au nevoie de reparaţii urgente şi de calitate.

Faptul că procentele de respingere la Inspecţia Tehnică Periodică (ITP) cresc ­­odată cu vechimea maşinilor arată că avalanşa de maşini second-hand înma­triculate în ultima perioadă ar trebui să ducă la o creştere a veniturilor din activităţi de reparaţii. Din nefericire însă, tocmai posesorii acestor maşini, goniţi de preţurile mari afişate la service-urile autorizate, preferă să apeleze la ateliere „no name“, cum spune Herbert Stein. „Maşinile uzate importate se repară, de cele mai multe ori, în stradă, cu piese de schimb de calitate negarantată, de către service-uri neautorizate de importator sau de RAR“, declară oficialul AutoItalia.

Cert este că estimările anterioare, care dădeau ca sigură o creştere a operaţiunilor after-sales, s-au dovedit eronate, delanşând probleme majore dealerilor care au investit sume importante în ateliere şi se văd acum în imposibilitatea de a îşi recupera investiţia. Iar modificările fiscale anunţate pot, conform acestora, să îi scoată definitiv din afaceri.