Producătorul de sobe și vase emailate VES Sighișoara (simbol bursier VESY) era, acum un an, aproape de faliment. Conducerea a reușit însă o redresare spectaculoasă, astfel că, în prezent, cererea depășește capacitatea de producție, după ce vânzările către piețele externe au crescut cu 50% și au o pondere de 40% din cifra de afaceri.
În urmă cu un an, se discuta intens despre necesitatea unor investiții prin care compania să poată produce panouri solare. Cristian Sima, președintele casei de brokeraj și investiții WBS România și totodată președinte și director general al VESY, declara că este nevoie de producția de panouri solare pentru a evita falimentul. Producătorul român se confrunta cu o scădere drastică a cererii pentru vase emailate și sobe sau șemineuri, pe piață fiind preferate vasele din inox. Acționarii nu au aprobat însă planul lui Sima și nici majorarea de capital social de un milion de euro.
Dar nici falimentul nu a venit. Recesiunea economică a reorientat gustul consumatorilor către produse mai ieftine, vasele emailate revenind în topurile vânzărilor.
Oala cu buline roșii
Ungaria, Franța, Olanda, Germania și Norvegia sunt doar câteva dintre țările care importă produse VESY. Pe piața internă, compania deține o cotă de 35% pe segmentul de vase emailate (unde principalii competitori sunt Emailul Mediaș și Vef Vrancea) și de 50% pe zona de șemineuri (unde se luptă cu Metalica Oradea). Paradoxal, criza care anul trecut a dus la concedierea a 100 de angajați a ajutat anul acesta la reangajarea a 60. În prezent, compania are 540 de salariați, dintre care 200 cu contract de muncă pe perioadă determinată.
În primul semestru al anului, VES Sighișoara a înregistrat o cifră de afaceri de 11,53 milioane lei, cu 10,4% mai mică decât în aceeași perioadă a anului trecut, și un profit de 101.104 lei față de pierderi de 0,67 milioane lei în primul semestru al 2009.
Problema de anul trecut, legată în principal de producția pe stoc, a fost rezolvată prin definirea consumatorilor către care se îndreaptă și a segmentului de produse, dar și a marketingului. Modificarea strategiei presupune modernizarea companiei, vechi de 30 de ani, pe toate nivelurile, reorganizarea internă pentru eficientizarea producției, o nouă identitate vizuală și o nouă politică comercială.
„Celebra oală roșie cu buline folosită de majoritatea gospodinelor din România va avea parte, la rândul său, de un nou look. Vrem să ne apropiem mai mult de cerințele actuale ale consumatorilor, ceea ce înseamnă că vom avea o gamă de produse noi, în culorii vii“, a declarat Iuliana Georgescu, director de marketing al companiei. Pentru retehnologizare, eficientizare energetică și implementarea unui sistem informatic integrat, producătorul și-a bugetat, în 2011, investiții de până la 2 milioane euro.
Rebranding cu centauri
Prima modificare importantă făcută de VESY este rebrandingul, pentru care a cheltuit 1,5 milioane lei. La începutul acestei luni și-a prezentat și noua siglă, care are ca simbol centaurul, „personajul mitologic care i-a oferit nemurirea lui Prometeu, titanul care a dăruit focul oamenilor.“
Capacitatea de producție a companiei este de trei milioane de vase emailate și de 40.000 de sobe și șemineuri. Societatea, care estimează o cifră de afaceri de 49 milioane lei pentru anul în curs, cu 19% mai mare decât cea de anul trecut, avea de recuperat, la jumătatea anului, creanțe de 7,9 milioane lei și datorii de achitat de 17,5 milioane lei. Veniturile totale din primele șase luni s-au ridicat la 16,73 milioane lei, în scădere cu 26,16%, iar cheltuielile la 16,62 milioane lei, mai mici cu 28,77% decât în aceeași perioadă a anului trecut.
VESY are o capitalizare de 6,16 milioane lei, mai mică decât valoarea capitalului social, de 10,1 milioane lei. În prezent continuă și o ofertă publică de vânzare a unui pachet de acțiuni de aproape 11% din capitalul social al companiei, inițiată de doi acționari persoane fizice, Idifta Bucur și Adrian Bărbăței, la prețul de 0,0905 lei pe acțiune. Cum cotația era, săptămâna trecută, de 0,0609 lei pe acțiune, este greu de crezut că cei doi vor găsi cumpărători. Oferta, care a fost recent prelungită, se va încheia la data de 12 ianuarie 2011.
6,16 milioane lei este capitalizarea la zi a producătorului de vase emailate și sobe VES Sighișoara, care are un capital social de 10,1 milioane lei
Criza readuce producătorii de vase emailate pe profit
21 noiembrie 2010, 01:08
Ultima modificare în 21 noiembrie 2010, 03:08
VES Sighișoara se dovedește, cel puțin pentru acest an, o poveste de succes. Afacerea a avut de câștigat de pe urma crizei, care a modificat obiceiurile de consum ale clienților.
Etichete:
Publicat in categoriile: Companii
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Publicat in categoriile: Companii
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Pentru comentarii sau drept la replică, ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook
- Topul industriilor la credite neperformante
- Bani din capital privat există, antreprenorii lipsesc!
- Fondul Proprietatea şi-a anunţat votul împotriva celor două companii din energie
- OMV vrea să-şi reducă costurile cu 200 milioane de euro în următorii doi ani
- Rapoarte online către Oficiul de Prevenire a Spălării Banilor
- Ursus închide fabrica de la Cluj
- Bilete de avion online emise instant prin Amadeus şi GECAD ePayment
- Cursuri pentru cei care vor să înceapă o afacere
- Danone îşi instruieşte angajaţii pentru a preveni accidentele de muncă
- Profit net de 18 ori mai mare pentru Zentiva în primele nouă luni