În 2008, în plin boom economic, sfârşitul sezonului i-a prins pe hotelierii de pe Litoral cu venituri de 100 de milioane de euro. După un an şi jumătate de criză, ei ar fi mulţumiţi să atingă 80% din încasările de atunci.

Deşi vânzările înregistrate în prima parte a acestui an au fost pe un trend ascendent comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, hotelurile de la malul mării mai au mult până să revină la nivelul dinainte de izbucnirea crizei. Majoritatea proprietarilor de unităţi de cazare de pe litoral spun că, în cel mai bun caz, cifrele de afaceri pe 2010 vor fi similare celor de anul trecut, chiar dacă în primele patru luni ale anului numărul celor care au cumpărat vacanţe pe litoral a fost cu 14% mai mare faţă de aceeaşi perioadă a lui 2009. „În valoare absolută, vânzările s-au ridicat la peste 6,5 milioane de lei (circa 1,5 milioane de euro – n.red)“, spune Lucia Morariu, directorul general al Eximtur, cel mai mare operator pe turismul intern. „Creşterile se datorează programului early booking, care anul acesta a avut o durată mai mare cu o lună şi jumătate faţă de 2009“, completează aceasta. De asemenea, anul acesta, de patru ori mai mulţi hotelieri s-au înscris în program.

Numărul mare de rezervări s-a datorat şi faptului că tarifele de cazare au fost cu până la 20% mai mici decât în 2009. Însă o dată finalizat acest program, rezervările au scăzut cu 40% în primele două săptămâni ale lunii mai. „A fost şi un efect al panicii cauzate de diminuarea salariilor şi a pensiilor“, spune Lucia Morariu.

Stagnare, scenariul optimist

211-52103-0607_beach_shutterstock_20.jpgNici în rândul hotelierilor optimismul nu este prea ridicat. Linica Stan, directorul general al THR Marea Neagră, (unde acţionar majoritar este SIF Transilvania), speră că va reuşi să păstreze o cifră de afaceri similară celei din 2009, de 30 de milioane de lei (7,1 milioane de euro).  „Acum, tarifele sunt reduse cu până la 20% şi avem oferte speciale pentru pensionari şi tineri, cu tarife simbolice pentru perioada de extrasezon (între 18 şi 90 de lei pe noapte)“. În 2009, THR a cheltuit 13 milioane de euro pentru renovarea şi amenajarea a 1.000 de locuri de cazare la patru stele, astfel încât anul acesta nu a mai bugetat investiţii. „Nu este o perioadă propice“, explică Linica Stan. Anul trecut, hotelurile din portofoliul THR au avut un grad de ocupare de 68%, iar pentru anul acesta se estimează o scădere de maximum 10%, ceea ce va însemna că sunt şanse mici să crească cifra de afaceri.

Şi Florica Judea, director al Turist Center, compania care administrează cele 11 hoteluri deţinute în staţiunile de la mare de către fraţii Micula, spune că vânzările merg mai slab. „Nu numai la noi, ci şi la vecini, în Bulgaria sau în Grecia, lucrurile nu stau prea bine. Am introdus oferte de genul «la cinci nopţi de cazare, a şasea este gratis» sau pensiune completă, cu meniu fix, la un preţ foarte mic, pentru perioadele din afara vârfului de sezon, pentru a contracara scăderea cererii“, arată ea.

Investiţiile mari, trecute pe linie moartă

211-52104-0607_shell_20.jpgUnul dintre cei mai importanţi proprietari de hoteluri pe litoral, omul de afaceri timişorean Joseph Goshy, deţine prin intermediul Unita Turism opt unităţi de cazare, însumând 1.460 de camere. „Doar unul dintre cele opt este în renovare. Este vorba de hotelul Panoramic din Olimp, care are 209 camere. Nu vom efectua anul acesta nicio investiţie mare. Pe litoral facem doar lucrări de reparaţii, întreţinere şi dotări în vederea funcţionării în condiţii optime a hotelurilor şi restaurantelor“, declară pentru Capital Tiberiu Dima, directorul comercial al Unita Turism.

Anul trecut, compania a avut încasări pe litoral în valoare de 3,71 milioane de euro, faţă de 4,42 milioane de euro în 2008. Scăderea este însă numai în euro, întrucât în lei a fost aceeaşi valoare în ultimii doi ani. „Pentru 2010, ne aşteptăm la o scădere şi în lei. Estimăm o cifră de afaceri de 15,6 milioane de lei (circa 3,7 milioane euro – n.red.)“, spune Dima. Până în prezent, chiar şi contractele cu agenţiile de turism au scăzut. „În 2009, am avut contracte cu 91 de turoperatori, iar în momentul de faţă avem doar cu 85, existând posibilitatea încheierii în continuare“, adaugă acesta, menţionând că mizează pe un grad de ocupare de 60%, similar celui din 2009.

Deşi George Copos şi-a bugetat pentru 2010 investiţii de aproximativ 14,5 milioane de euro, nicio parte din această sumă nu vizează hotelurile din portofoliul Ana Group de pe litoral (Astoria şi Europa). „Anul acesta, ne-am pregătit cu pachete early booking şi oferte atractive pentru sezonul intermediar, în special pentru luna iunie şi septembrie. De asemenea, avem şi pachete de agrement, precum cazarea şi navigaţia cu veliere pe mare“, spune omul de afaceri. „Pentru cei care organizează conferinţe la hotelurile noastre vom oferi şi servicii all inclusive“, adaugă acesta, menţionând că se vor organiza şi evenimente sociale la malul mării.

Pentru anul acesta, George Copos estimează un grad de ocupare de 78%, faţă de 70% în 2009. Asta ar putea însemna o uşoară creştere a cifrei de afaceri, de la 3,8 milioane de euro, anul trecut, la patru milioane de euro, în 2010. Însă mai este până la cele 5,1 milioane de euro din 2008.

Nu doar criza afectează cererea

211-52105-capital_06_grafic.jpgMenţinerea afacerilor la nivelul de anul trecut este şi speranţa lui George Guci, proprietarul hotelurilor Dorna şi Modern  din Mamaia şi Guci din Constanţa. „Criza îşi spune cuvântul. Sperăm să păstrăm un grad de ocupare mediu de 65%, cât a fost în 2009, având în vedere preţurile bune pe care le practicăm. Am extins perioadele cu tarife mici şi diverse programe gen «O săptămână la mare». Cât despre tarifele în sezon, acestea au fost micşorate cu  aproximativ 10% faţă de 2009, chiar şi cu 20%, prin programul de early booking“, îşi descrie strategia omul de afaceri.

 Guci a reuşit să deruleze şi câteva investiţii, în valoare de aproximativ 70.000 de euro, pentru modernizarea piscinei, terasei, holurilor, şi acum priveşte şi spre fondurile europene. „Intenţionăm să construim o sală de conferinţe la hotelul Dorna. Vom aplica anul acesta, pentru a reuşi să facem investiţia în 2011“, declară el.

211-52106-capital_07.jpgGeorgeta Bari, director în cadrul Phoenicia Hotels&Resort (fostul Perla Majestic Grup, proprietatea omului de afaceri de origine libaneză Mohammad Murad), estimează că încasările vor rămâne la nivelul lui 2009, adâncirea crizei urmând să fie compensată de deschiderea complexului Phoenicia Holiday Resort în Mamaia. „Contractele cu agenţiile de turism au rămas la nivelul lui 2009, gradul de contractare fiind de peste 95%“, a adăugat ea.

Nu trebuie uitat, însă, că problemele hotelierilor de la mare au rădăcini mai adânci decât starea materială a clienţilor. Unele sunt în grădina proprie, cum ar fi calitatea şi varietatea serviciilor oferite, care nu rareori este disproporţionată în raport cu preţul cerut. Altele sunt în responsabilitatea altor oameni de afaceri (patroni de res­taurante, baruri, magazine sau zone de agrement) sau a autorităţilor publice.

Nu în ultimul rând, calitatea plajelor joacă un rol extrem de important. O declaraţie recentă a ministrului Elena Udrea, care s-a arătat nemulţumită de aspectul general al litoralului, pe care l-a comparat cu „un bazar“, sintetizează destul de bine situaţia. Şi nu are deloc darul de a încuraja turiştii să aleagă plajele autohtone.

20 mil. euro. Cu atât ar putea fi mai mici veniturile hotelierilor de pe litoralul românesc anul acesta, în comparaţie cu 2008, ca urmare a efectelor crizei

EVOLUŢIE REZERVĂRI
Deşi cererea pentru Mamaia a scăzut cu 7%, valoarea pachetelor turistice vândute până în prezent în această staţiune se ridică la peste 700.000 de euro.

211-52107-0607_graficmare_20.jpg

VIN UNGURII?

211-52109-0607_tesco_20.jpg

După turoperatorul german TUI, şi Neckerman Ungaria testează litoralul românesc. În primă fază, a introdus două hoteluri în cataloagele distribuite în 200.000 de exemplare în magazinele Tesco din toată ţara. Hotelurile înscrise în testare sunt Decebal din Neptun şi Cupidon din Saturn. În ediţiile următoare ale broşurii (apar cel puţin o dată pe lună până în septembrie), există posibilitatea să se introducă şi alte hoteluri în afara celor menţionate. Ofertele propuse ungurilor sunt individuale, rămânând de văzut dacă se va opta şi pentru o colaborare cu operatorul aerian maghiar Malev. În imaginea de mai sus se pot vedea diferenţele de preţ dintre litoralul românesc şi cel bulgăresc.

211-52108-capital_06.jpg