Criza semiconductorilor continuă, afectând sectorul tehnologic
Potrivit prognozei companiei de consultanță Bain, veniturile globale din jocuri ar putea crește cu peste 50% până în 2027. Există trei mari tendințe care transformă industria jocurilor video: o tehnologie mai bună, spații de tip metavers și noi modele de monetizare.
Creșterea industriei jocurilor este accelerată de implicarea intensă a jucătorilor mai tineri, cu vârste cuprinse între 13 și 17 ani, care petrec cu aproximativ 40% mai mult timp în jocuri video decât în orice altă formă de media, inclusiv social media, muzică și televiziune.
Următoarea categorie de vârstă, 18-34 de ani, petrece aproape 10 ore pe săptămână pe rețelele sociale, dar aceasta durata este urmată îndeaproape de jocuri și muzică, potrivit unui comentariu realizat de analistul eToro Bogdan Maioreanu.
Însă evoluția tehnologică are nevoie de cipuri de calculator mai bune, iar criza actuală afectează industria. Deși asistăm la o oarecare ameliorare, potrivit Bain, penuria de semiconductori nu se va încheia la o anumită dată. Unele sectoare precum cel auto, industrial, al telefoanelor inteligente și al tabletelor precum și unele electronice de consum încep să simtă un respiro în acest an, în timp ce altele precum serverele, PC-urile și consolele de jocuri ar putea fi nevoite să aștepte până în 2024 sau mai târziu.
Există unele riscuri care vor afecta modul în care va continua criza cipurilor
Scăderea cererii influențată de creșterile inflației și ratele crescute ale dobânzilor, tensiunile geopolitice, în special cele legate de Taiwan, reprezintă o amenințare pentru lanțurile de aprovizionare cu semiconductori. Există știri potrivit cărora liderul mondial, Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSM), plănuiește o extindere în Japonia. De asemenea, măsurile actuale luate de Statele Unite pentru a restricționa transferurile de tehnologie către China încep să afecteze producătorii de cipuri.
Unul dintre riscuri provine și din procesul de producție a cipurilor, care depinde de utilizarea echipamentelor de litografie cu ultraviolete extreme (EUV). Echipamentele sunt fabricate de o companie olandeză, ASML, iar capacitatea de producție a acesteia este limitată. Actuala generație de mașini EUV este de mărimea unui autobuz și costă 150 de milioane de euro fiecare. O astfel de mașină conține 100.000 de piese și 2 kilometri de cabluri. Transportul componentelor necesită 40 de containere de marfă, trei avioane cargo și 20 de camioane. Doar câteva companii își pot permite aceste mașini, iar cele mai multe dintre ele sunt destinate celor trei mari producători de cipuri de ultimă generație din lume: cea mai importantă fabrică din lume, TSMC, cu sediul în Taiwan, precum și Samsung, din Coreea de Sud, și Intel. Dar fără aceste mașini, evoluția cipurilor este imposibilă.
Ieri, ASML Holdings (ASML) a raportat rezultate mai bune în trimestrul al treilea decât așteptările, având venituri de 5,8 miliarde de euro (+10,2% pe an), depășind previziunile cu 410 milioane de euro și o marjă brută de 51,8%. Compania a dat estimări în creștere pentru trimestrul al patrulea, vânzările urmând să se situeze între 6,1 și 6,6 miliarde de euro, față de 4,98 miliarde de euro în trimestrul precedent. Marja brută este estimată la aproximativ 49%.
Rezultatele bune ale ASML au împins prețul acțiunii în sus cu 6,27% și a determinat creșterea și a unora dintre celelalte acțiuni din domeniul semiconductorilor. Însă industria se teme de scăderea cererii și urmează comportamentul general al pieței, îngrijorată de creșterea ratelor dobânzilor. În timp ce Nasdaq a pierdut 0,85%, Qualcomm (QCOM) a câștigat aproape 1,5%, în timp ce Intel (INTC) și Nvidia (NVDA) s-au numărat printre acțiunile care au crescut cu mai puțin de 1%.
Industria tehnologiei este atractivă pentru investitorii români. Conform ultimului sondaj eToro Retail Investor Beat, aproape 69% dintre investitori au în portofoliu acțiuni din domeniul tehnologiei și 71% intenționează să le dețină în următoarele trei luni.