România îşi câştigase repede supranumele de «India Europei», dar scumpirea forţei de muncă a diminuat atractivitatea relocărilor în Est. Acum, criza ne face din nou atractivi.
Argumentele în alegerea României pentru o astfel de investiţie sunt deja cunoscute: abilităţile de comunicare şi cunoştinţele avansate în domeniul mai multor limbi străine ale potenţialilor angajaţi, similitudinile culturale, proximitatea şi, nu în ultimul rând, forţa de muncă ieftină.
Dar cei care şi-au bazat într-o mare măsură decizia pe acest din urmă argument au realizat anul trecut că România nu mai e chiar atât de ieftină sau, în scurt timp, ar fi putut să nu mai fie, în condiţiile în care piaţa forţei de muncă se confrunta cu lipsa de personal şi cu creşterea salariilor în ritm vertiginos.
Pentru unii, soluţia a fost migrarea în provincie a centrelor respective. Alţii au început să privescă însă şi mai la est. Recent, operatorul de telefonie mobilă Orange, care desfăşura în România activităţi de suport pentru alte divizii ale grupului, a decis relocarea unei părţi a acestor servicii în Republica Moldova.
„Orange România are încheiate contracte cu Orange Elveţia sau Mobistar Belgia (filiale ale grupului) pentru activităţi de back-office externalizate către România. Aceste colaborări se încheie pe perioade determinate, a căror prelungire sau întrerupere ţine cont de mai mulţi factori, interni şi externi“, explică Andreea Popescu, Customer Service Director al operatorului. „Colaborările noastre au început acum câţiva ani, departamentul dedicat ajungând la finele anului 2008 la peste 100 de angajaţi“.
Andreea Popescu spune că „există colaborări şi cu Orange Moldova, ele sunt decizii ale partenerilor de a externaliza“.
Unii pleacă, alţii vin
Fără a avea legătură directă cu criza, astfel de decizii sunt legate de optimizarea activităţii şi este firesc pentru o companie să caute o locaţie cât mai ieftină pentru serviciile de suport, în condiţiile în care 70 – 80% din costurile unei astfel de activităţi îl reprezintă costul forţei de muncă, spun specialiştii în resurse umane. Pe de altă parte însă, extinderea crizei şi în România a mai calmat piaţa forţei de muncă. „Cererea pentru forţă de muncă în acest domeniu a scăzut foarte mult“, spune Elisabeta Nechifor, şefa departartamentului de comunicare al Manpower, una dintre cele mai importante companii de recrutare în acest domeniu. „În momentul în care veniturile scad, e firesc să încerci să fii eficient cu mai puţini oameni şi în astfel de activităţi“.
Criza a dat însă o a doua şansă activităţilor de call center, customer care şi suport tehnic în România, relaxând piaţa muncii. „Dacă până de curând stăteam pe capul companiilor de recrutare cerându-le mereu oameni, acum ei ne bat la uşă cu propuneri de angajare“, spune Cosmin Mareş, PR Manager al Softwin, care prin divizia Paxato operează servicii de call center, iar prin Ascenta oferă soluţii tehnice pentru astfel de activităţi, unul dintre clienţi fiind chiar Orange. Aşadar, cel puţin teoretic, astfel de companii care operează servicii de call center externalizate au primit o gură de oxigen, nu îşi vor pierde clienţii, chiar dacă momentan aceştia caută locaţii mai ieftine. „Din punctul nostru de vedere, grija pe care o acordăm activităţilor efectuate în România şi experienţa acumulată pe proiecte sunt un avantaj. Efectivele departamentului sunt în continuă creştere, anul trecut am început un nou proiect, estimăm ca în 2009 să ajungem la peste 200 de angajaţi“, linişteşte apele Andreea Popescu.
Din nou în vizorul multinaţionalelor
Mai mult, alte companii mari au pus din nou ochii pe România pentru astfel de activităţi. Producătorul de tutun British American Tobacco (BAT) a înfiinţat în România principalul său centru de servicii financiare din Europa, inaugurat oficial în decembrie anul trecut. „British American Shared Services Europe acorda servicii financiare pentru 22 de entităţi ale grupului din Europa, existând posibilitatea creşterii numărului de clienţi la 36 până în 2010, pentru a include România, Bulgaria, Ungaria, Cehia, Grecia, Polonia şi Serbia“, spune Adrian Popa, Corporate Affairs Manager al BAT România. „În prezent, centrul financiar are 161 de angajaţi, urmând ca până la sfârşitul lui 2010 să angajeze încă 100 de persoane“.
Cu alte cuvinte, criza financiară a mai amânat dezbaterea despre cât de scumpă a devenit forţa de muncă ieftină din România.