Vânzările de autovehicule noi se vor situa sub 150.000 de unităţi în acest an. Nici 2010 nu se anunţă mai bun, chiar dacă este aşteptată o uşoară revenire spre sfârşitul perioadei. Importatorii au scăpat însă de presiunea stocurilor.
Şefii a cinci dintre cei mai puternici importatori de autovehicule din România au dezvăluit pentru Capital previziunile lor privind viitorul pieţei autohtone. Herbert Stein, preşedintele AutoItalia Group, unul dintre cei mai vechi actori ai pieţei, Stephan Breschan, directorul general al BMW Vertriebs sucursala Bucureşti, cel care a preluat conducerea reprezentanţei doar de câteva săptămâni, Günther Seifert, şeful celui mai mare importator, Porsche România, Michael Grewe, bossul Mercedes-Benz România, şi Didier Gerard, francezul care conduce destinele mărcii Citröen la noi, se declară încrezători şi explică ce măsuri au luat pentru a depăşi o perioadă grea pentru întregul mediu de afaceri.
Dar de la ce a început totul? „Piaţa de aici este altfel decât celelalte. Între 80% şi 85% din maşinile vândute sunt din stoc. Maşinile trebuiau să fie aici pentru că oamenii nu erau dispuşi să aştepte. Dacă spuneam cumpărătorului că trebuie să aştepte câteva săptămâni maşina, majoritatea ne-ar fi spus «la revedere», pentru că un concurent avea o maşină asemănătoare care putea fi livrată imediat.
Acest comportament a cauzat criza stocurilor din primăvară pentru toate mărcile“, spune Günther Seifert. Bineînţeles că dacă stocurile au fost problema, ele au fost primele care trebuiau să dispară. Şi aşa au apărut discounturile incredibile din prima jumătate a acestui an. „Dacă ştiam că vine criza, acum eram bogat, dar aş fi luat exact măsurile pe care le-am luat. Poate ceva mai devreme. Primul lucru ar fi fost să scap de stocuri. Aşa aş fi putut scăpa şi de anumite cheltuieli. Şi aş fi dat afară câţiva oameni. Era necesar pentru că aveam calibrat personalul pentru comercializarea a, să zicem, 1.000 de maşini şi acum vindem doar 500. Nu e acelaşi lucru“, explică Herbert Stein, în timp ce Didier Gerard compară intrarea în criză cu o cădere de la etajul 10: „Şi dacă ştii, şi dacă nu ştii ce va urma, oricum cazi. Nu ai nicio scăpare. Aşa e şi cu criza. Întâi opreşti comenzile ca să nu ai stoc. Toţi importatorii ar fi făcut asta dacă ştiau ce va urma. Din nefericire, altceva nu poţi face. Nu poţi vinde cu forţa“.
Ce a fost mai rău a trecut
Pentru clienţi, criza a adus reduceri de preţ importante, unele de peste 30%. Pentru comercianţi însă, este un calvar. „Să conduci o companie când piaţa creşte este una şi să o conduci în vremuri de criză este alta. Îţi trebuie alte «unelte». Trecerea bruscă de la un mediu favorabil la unul ostil cred că a fost încercarea cea mai mare pentru mine de când am venit în România“, dezvăluie Michael Grewe, menţionând şi că momentul cel mai greu a trecut.
În ciuda lichidării stocurilor şi recalibrării personalului, 2009 rămâne un an extrem de dificil, iar rezultatul final nu se anunţă deloc încurajator. „Eu sunt chiar optimist. Nu spun însă că economia şi piaţa auto îşi vor reveni în următoarele două luni. Cred că în acestea vom avea rezultate similare cu cele din ultimele luni“, consideră Stephan Breschan. Cam la fel gândeşte şi preşedintele AutoItalia: „Nu cred că piaţa va evolua prea mult faţă de ce se întâmplă acum. Mi-e teamă că nu vom atinge 150.000 de unităţi, dacă ne referim la piaţa totală“. Alţii, precum Günther Seifert, sunt chiar mai pesimişti în legătură cu volumul total al pieţei în 2009: nu mai mult de 130.000 de maşini. Tradus în termeni financiari, acest rezultat înseamnă, conform lui Herbert Stein, o situaţie mult mai grea decât anul trecut, când unele companii deja înregistrau pierderi. „Nu mă aştept la niciun profit, ci la pierderi. La fel ca majoritatea importatorilor. La şedinţe nu mai vorbim despre maximizarea profitului, ci despre micşorarea pierderilor. Maşinile de pe stoc ne-au tras în jos. Bine că am scăpat de ele“.
Optimism pentru 2010
Dacă pentru rezultatele anului 2009 opiniile celor cinci importatori sunt asemănătoare, prognozele pentru anul viitor sunt nuanţate. „Am rezistat în 2009, sper să o facem şi în 2010. Marele pericol pentru România este că, dacă criza va continua, şi în 2010 va fi extrem de greu. Tot mai multe companii vor înceta să mai plătească pentru că nu vor mai avea bani. Băncile încă sunt reticente la a mai da bani. Sunt sigur că vor fi mai deschise cândva, pentru că sunt interesate să vândă bani. Noi vindem maşini, ele vând bani“, crede preşedintele AutoItalia. În acelaşi timp, însă, ceilalţi patru sunt unanim de acord că, după o primă parte dificilă, 2010 va aduce şi veşti mai bune. „Anul viitor cred că piaţa îşi va reveni uşor. Poate nu în prima jumătate, dar semestrul doi ar trebui să fie clar mai bun. Am discutat cu câţiva economişti de aici, din România, şi ei nu erau la fel de optimişti. Ei consideră că şi în 2010 vom avea aceeaşi piaţă ca şi în 2009. Cel mult“, dezvăluie directorul general al BMW Vertriebs, în timp ce Didier Gerard consideră că „este posibil să avem o creştere cuprinsă între 0 şi 10% faţă de anul acesta, dar asta depinde de ce se întâmplă cu întreaga economie. Nu cred însă că va fi mai rău. Sunt motive pentru o creştere redusă“. Optimismul moderat pentru 2010 se transformă într-o siguranţă de neclintit, bazată pe parcul auto redus şi pe potenţialul de creştere economică, atunci când discutăm despre posibilitatea de a mai atinge, în viitor, 350.000 de maşini vândute.
Vânzările din 2007, un vis
„Potenţial există cu siguranţă. Avem aproape 22 de milioane de posibili cumpărători şi un nivel de motorizare încă scăzut“, consideră şeful Mercedes. „Cred că din 2011, pas cu pas, vom atinge din nou valorile din 2007, dar nu repede, într-un an sau doi. Boomul din 2007 a fost favorizat, pe lângă motorizarea redusă, şi de relaxarea rapidă a condiţiilor de finanţare. Acest al doilea aspect nu va mai reveni prea repede“, declară Günther Seifert. Când va ajunge din nou piaţa la valoarea din 2007 este însă o necunoscută pentru importatori. Majoritatea mizează pe anii 2013 – 2015, dar cu rezerve. Până atunci însă, Michael Grewe consideră că nu cota de piaţă este indicatorul cel mai bun al performanţei, ci calitatea tranzacţiilor, adică afacerile profitabile: „Asta cred că va fi cel mai important în 2010. Să readuci calitatea în tranzacţii.“ Tot pentru 2010, bossul BMW mizează în atragerea clienţilor pe calitatea servicilor. Cine va reuşi să cucerească mai mulţi clienţi, din puţinii rămaşi, este greu de estimat. Cert este însă că piaţa mai are de suportat încă un an de criză, după care creşterea va fi lentă, dar sănătoasă.
Dealerii sunt mai afectaţi
Dacă situaţia importatorilor este stabilă şi este aşteptată o revenire uşoară, în cazul reţelelor de dealeri, problemele sunt încă acute. Faptul că, până acum, nu au fost anunţate falimente este desigur îmbucurător, dar nimeni nu se aşteaptă ca dealerii să fie profitabili în acest an. „Probleme sunt în special pentru dealerii care au construit şi terminat showroomurile în timpul crizei. Asta pentru că băncile îşi vor banii înapoi, dar chiar şi băncile sunt dornice să îi ajute, pentru că numai astfel îşi pot recupera banii“, spune Herbert Stein, în timp ce Günther Seifert este fericit că, în trecut, a ţinut din scurt investiţiile: „Planurile de afaceri pe baza cărora au fost stabilite investiţiile au luat în calcul creşteri ale veniturilor mai mici decât cele reale. Asta a asigurat resurse suficiente chiar şi după scăderea vânzărilor“.
25,1% din piaţa auto sunt gestionate de cei cinci importatori, AutoItalia, BMW, Porsche, Mercedes-Benz şi Citröen, adică peste 26.000 de maşini dintr-un total de 104.000
1,8 miliarde de euro este cifra de afaceri cumulată din 2008 a companiilor conduse de Herbert Stein, Stephan Breschan, Günther Seifert, Michael Grewe şi Didier Gerard
Sunt sigur că piaţa auto va reajunge la maximul istoric din 2007, dar nu înainte de 2011 sau 2012. Chiar mai târziu. Totul depinde de situaţia generală a economiei.
Herbert Stein, preşedinte AutoItalia Group
Potenţial de revenire există. Piaţa va ajunge din nou la valorile din 2006 – 2007, dar nu la fel de repede ca în trecut. Şi asta e bine. E mai sănătos aşa.
Stephan Breschan, director general BMW Vertriebs GmbH
Pentru 2009, mă aştept la un total de 130.000 de maşini vândute. Asta este o mare scădere prin comparaţie cu anii anteriori. Şi în 2010 piaţa va fi cam la fel.
Günther Seifert, director general Porsche România
Pentru majoritatea clienţilor noştri, aceasta nu este o criză financiară, ci una de încredere. Când oamenii vor redeveni încrezători, vom vedea şi achiziţii de maşini.
Michael Grewe, director general Mercedes-Benz România
În prima jumătate a anului, stocurile au cauzat mari probleme şi toţi am încercat să scăpăm de ele. Noi am scăpat deja şi cred că mulţi alţi importatori au făcut la fel.
Didier Gerard, director general Citröen România
DETALII:
Nu rata miercuri, pe capital.ro, un interviu pe larg cu Herbert Stein, şeful AutoItalia:
„Nu mai vorbim despre maximizarea profitului, ci despre micşorarea pierderilor”.
În următoarele săptămâni, şi ceilalţi „grei” din industria auto vor vorbi despre criză pe capital.ro.