Criza Volkswagen provoacă un efect de domino. Mai poate supraviețui industria auto din Europa?

Volkswagen

SURSA FOTO: Dreamstime

Criza Volkswagen provoacă un efect de domino. În timp ce Volkswagen și alți producători auto europeni se gândesc să închidă fabrici, rivalii chinezi caută locuri de producție pe continent.

Semnele sunt clare: ceva merge prost în Europa, arată o analiză publicată de site-ul DW.com.

Industria auto din Europa se confruntă cu vremuri tulburi: vine mai puține mașini decât se aștepta, iar noile modele de vehicule electrice europene se luptă să intre în grațiile clienților. Și nu doar cel mai mare producător auto de pe continent, Volkswagen, se confruntă cu riscul închiderii unor fabrici. Producătorul francez Renault și grupul italian Stellantis produc, de asemenea, mult mai multe mașini decât pot vinde.

Potrivit datelor de afaceri și companiei de cercetare Bloomberg Intelligence, una din trei fabrici europene de mașini de producție auto, precum BMW, Mercedes, Stellantis, Renault și Volkswagen nu este utilizată la maximum.

Ne aflăm în mijlocul unei transformări structurale

Situația este deosebit de gravă la fabrica Stellantis din Mirafiori, Italia, unde se face Fiat 500e complet electric. Producția a scăzut cu peste 60% în prima jumătate a anului 2024. Între timp, chiar și fabrica din Belgia a producătorului auto Audi, care produce modelul de lux Q8 e-tron, se confruntă cu riscul de a fi închisă.

Problemele privind vânzările afectează starea de spirit de la uzina Renault din Douai, nordul Franței, și de la uzina VW din Dresda, Germania. Mașinile electrice produse acolo se chinuiesc să-și găsească cumpărători, iar producătorii înregistrează pierderi.

Economistul-șef la banca olandeză ING, Carsten Brzeski, consideră că industria auto europeană se află „în mijlocul unei transformări structurale” care nu afectează doar VW, ci întreaga industrie auto.

„Se observă clar că tendința globală către mai multă mobilitate electrică duce la mai multă concurență”, a spus Brzeski pentru DW.

Concurența din Europa este în scădere

Presiunea puternică asupra producătorilor auto europeni vine, desigur, din China.

În ciuda tarifelor impuse de UE pentru vehiculele electrice fabricate în China, producătorii din China sunt hotărâți să stabilească un punct de sprijin pe piața europeană. Pentru a evita taxele mai mari asupra mașinilor lor, producători precum Geely, Chery, Great Wall Motor și BYD plănuiesc să facă mașini electrice în propriile fabrici din Europa.

Carsten Brzeski spune că industria auto din Europa se confruntă în prezent cu multe probleme simultan, cum ar fi concurența globală intensă și competitivitatea în scădere a Europei.

Hans-Werner Sinn, fostul președinte al Institutului Ifo din München, respinge criticile conform cărora managerii companiilor au eșuat

„Nu poți spune că cineva s-a culcat pe o ureche în ceea ce privește tendința pieței”, a declarat el pentru DW. „Eșecul” constă în a nu recunoaște „cât de rapid și decisiv sunt aplicate politicile pro-EV în China și Europa”, a continuat el.

Sinn susține că politici precum Pactul Verde al Europei, interzicerea motoarelor cu ardere din 2035 și standardele din ce în ce mai stricte privind emisiile flotei au zdruncinat condițiile pieței, într-o perioadă relativ scurtă de timp.

Acest lucru a forțat industria să urmeze un curs de transformare motivat politic, care lasă pe margine acele companii care nu se adaptează suficient de repede. Mai mult, scandalul VW privind emisiile diesel a pus întreaga industrie în defensivă.

Potrivit lui Sinn, China, și parțial și Franța, au văzut creșterea producției de vehicule electrice ca o oportunitate de a sparge dominația producătorilor de automobile germani în tehnologia motoarelor cu ardere. Între timp, toți producătorii de automobile din Europa consideră chinezii ca fiind principalii lor concurenți, deoarece beneficiază cel mai mult de pe urma transformării. O „decizie deosebit de nefericită”, a adăugat el, a fost eliminarea bruscă de către guvernul german a subvenției pentru vehicule electrice la sfârșitul anului 2023.

Industria auto mai poate schimba lucrurile?

Pentru economistul șef ING Brzeski, nu există nicio îndoială că declinul industriei auto din Germania și Europa pune în pericol prosperitatea regiunii. Numai în Germania, sectorul auto – inclusiv furnizorii, vânzătorii și alte companii în funcție de sector – reprezintă 7% până la 8% din producția economică anuală a țării.

Pentru a stabiliza industria auto din Europa și, cel mai important, pentru a menține miile de locuri de muncă bine plătite, Hans-Werner Sinn propune un așa-numit ”club climatic”, menit să echivaleze condițiile de joc pentru toți producătorii de automobile care operează pe piața auto mondială.

Propusă inițial de cancelarul german Olaf Scholz, ideea este de a convinge țările dezvoltate și în curs de dezvoltare – în special cei mai mari emițători de CO2 precum UE, China, India, Brazilia și SUA – să reducă sprijinul pentru utilizarea combustibililor fosili.

Frank Schwope, expert în industria auto la Universitatea de Științe Aplicate pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii (FHM) din Hanovra, este convins că VW va fi capabilă să depășească actuala scădere a vânzărilor.

„Adevărul este că Volkswagen realizează profituri substanțiale”, a spus el, amintind că profitul operațional al producătorului de automobile a fost de 22,6 miliarde EUR în 2023 cu un profit operațional estimat la 20 miliarde EUR în acest an.

În opinia sa, conducerea VW a creat un ”scenariu al apocalipsei” care vizează suprimarea cererilor actuale ale creșterii salariilor și promovarea unor noi subvenții de stat pentru vehiculele electrice.