În aceeași săptămână în care în Adunarea Republicii începea să se discute despre viabilitatea sau nu a bugetului de stat pe 2022, Comisia Europeană prezenta Parlamentului European programul său de lucru pentru anul viitor, notează Henrique Burnay, consultant în domeniul afacerilor europene, în noua sa opinie publicată în Diario de Noticias.
Crizele naționale și ceea ce interesează Europa
Pentru succesul bugetului național este suficient ca jumătate plus unu dintre deputații din Adunarea Republicii să nu voteze împotrivă. Iar guvernul va avea întotdeauna, pentru că aceasta este natura politicii naționale, aproape jumătate din Parlament împotriva bugetului său, arată Diario de Noticias.
Locul în care statul caută banii și locul în care decide să cheltuiască este centrul politicii naționale. Mai ales atunci când legislația este, tot mai mult, continuarea legislației europene, fie prin transpunere, fie prin aplicare directă.
Dimpotrivă, tocmai de aceea, cel mai important lucru în Europa este stabilirea politicilor pe care Comisia Europeană le va avansa în anul următor. Deși în Portugalia credem că ceea ce contează cu adevărat sunt fondurile.
Nu că în Uniunea Europeană discuția despre buget ar fi mai puțin importantă. Este atât de relevantă și de dificilă, încât se face doar o dată la șapte ani. Întrucât nu există impozite europene care să conteze, aici se discută dacă unele țări (mai bogate) ar trebui să facă transferuri mai multe sau mai puține către celelalte (nu atât de bogate). Și apoi, o dată pe an, se discută politicile. Este ceea ce a început să se facă săptămâna trecută, când Ursula von der Leyen și-a prezentat programul de lucru pe 2021.
Pentru cei care nu privesc Europa doar ca pe o pușculiță, această discuție este, se insistă, esențială. De aici rezultă ceea ce ne condiționează cel mai mult. Mult mai mult decât fondurile.
CE mizează pe impunerea unei reduceri a emisiilor
Consolidând ceea ce a fost tendința, Comisia Europeană continuă să mizeze pe impunerea unei reduceri a emisiilor de CO2, cu consecințe în aproape toate activitățile economice. Și, oricât de mare ar fi impactul imediat, nu va exista nici un regres, dar poate exista diversitate.
În tranziția digitală se confirmă voința de a crea capacitate de producție de microcipuri în Europa, de a folosi mai mult spațiul pentru comunicații și de a încerca să se consolideze securitatea cibernetică europeană. Pe lângă menținerea interesului pentru stabilirea normelor referitoare la inteligența artificială. Europa vrea să fie relevantă în această economie.
După cum s-a prevăzut, acordul privind regulile impozitării globale va avansa. Care vor cântări asupra unor companii care optimizează eficiența fiscală la limită dar, mai ales, vor penaliza unele bugete naționale ale unor țări mai mici în favoarea altora care sunt deja mai bogate.
În mod nesurprinzător, după cele întâmplate în Afganistan și în afacerea submarinelor, discuția despre Uniunea Europeană de Apărare continuă. Ce va fi aceasta, cu cine și în ciuda cui, este fundamental în stabilirea aliaților și a adversarilor europeni. O redefinire geopolitică este în curs și aceasta este una dintre cele mai importante piese. Să fim atenți sau nu.
La aceasta se adaugă conștientizarea faptului că trebuie să tratăm presiunea internă care sfidează armonia juridică a UE și, mai rău, unele dintre valorile sale fundamentale.
Câtă vreme Europa va fi o Uniune de state, există întotdeauna așteptarea ca guvernele și administrațiile publice să verifice interesul național în tot acest proces. Și, pe de altă parte, ca deputații să fie la fel de europeni, pe cât sunt de naționali. Să sperăm că da. Dar pe parcurs, am putea discuta subiectul pe aici. Dezbaterea dacă propunerile Comisiei Europene sunt în interesul Portugaliei nu este deloc antieuropeană sau mai puțin europeană. A nu le discuta, da, este puțin. European și național. Dar asta (nu) facem.