Croitorii romani au gasit tipare noi pentru afaceri

Chiar daca in ultimul deceniu lohnul a fost cuvantul de ordine in industria confectiilor din Romania, viitorul acestei forme de productie pare a fi din ce in ce mai sumbru. Multe dintre companiile de confectii cu nume din Vest care in urma cu cativa ani vedeau in Romania un fel de paradis al muncii ieftine incep sa para din ce in ce mai interesate de alte tari. Motivul: forta de munca autohtona incepe sa fie prea scumpa aici, in conditiile in care costurile de productie din Moldova si Ucraina, d

Chiar daca in ultimul deceniu lohnul a fost cuvantul de ordine in industria confectiilor din Romania, viitorul acestei forme de productie pare a fi din ce in ce mai sumbru. Multe dintre companiile de confectii cu nume din Vest care in urma cu cativa ani vedeau in Romania un fel de paradis al muncii ieftine incep sa para din ce in ce mai interesate de alte tari. Motivul: forta de munca autohtona incepe sa fie prea scumpa aici, in conditiile in care costurile de productie din Moldova si Ucraina, de exemplu, sunt cu 15-30% mai reduse. In China sau Bangladesh, pretul produsului finit este sub cel al manoperei din Romania, situatie in care viitorul producatorilor de confectii autohtoni care s-au bazat in exclusivitate pe lohn nu pare tocmai roz. Singurul atu ramane, deocamdata, distanta mai redusa din Romania catre pietele occidentale si faptul ca transportul e sigur.
Exista insa si firme care au incercat sa dezvolte marci proprii, pe care s-au zbatut sa le impuna pe piata. Unele dintre acestea sunt din ce in ce mai tentate de externalizarea unei parti din propria productie. „Cine gestioneaza o marca nu trebuie neaparat sa aiba capacitati de productie. Doar in Romania, pentru ca salariile sunt scazute si coasem mult pentru Europa, merita sa dezvolti propriile sectii de productie. Pe piata romaneasca incepe sa se manifeste o tendinta de externalizare a productiei.”, spune Emil Rosca, directorul de marketing si creatie al companiei Graftex.
Investitiile in tehnologie, utilaje si propriul spatiu de productie facute numai in 2002 de catre patronii companiei Dinasty Prod din Piatra Neamt s-au ridicat la aproximativ doua milioane de dolari. Firma are 130 de angajati care lucreaza la productia de camasi, cravate sau costume pentru barbati. „Chiar daca investitiile din 2002 au fost destul de ridicate, de anul trecut am inceput sa mergem pe externalizarea productiei”, spune Gabriel Muraru, managerul de la Dinasty. Ceea ce i-a determinat pe cei de la Dinasty sa treaca o parte din productie in curtea altora a tinut, in primul rand, de faptul ca vanzarile nu sunt egale pe toata perioada anului. In ce priveste productia, optim este ca aceasta sa fie constanta.
40% din productia Dinasty este externalizata
In varf de sezon insa, cei de la Dinasty trebuia sa suplimenteze productia. Pe de alta parte, in jumatatea de an cu vanzari mai mici puteau produce mai mult pentru perioada de varf. Dar acest fapt ar fi condus la aparitia stocurilor, ceea ce implica costuri nejustificate in profit. „Este mai convenabil ca in perioada cu vanzari mari sa producem o parte noi, iar restul sa externalizam”, continua Muraru. Dinasty croieste, in medie, intr-o luna 3.000 de costume si 6.000 de camasi. Patru fabrici de camasi si doua de costume, toate din Romania, au preluat 40% din prductia Dinasty.
Ce se va intampla insa in momentul in care volumul vanzarilor va fi mai ridicat, iar firmele vor vedea ca pretul de productie din alte tari este net inferior celui din Romania? „Daca va fi cazul sa externalizam o parte din productie mai la est cu siguranta o vom face. In functie de cum vor evolua lucrurile in viitor”, spune managerul unei companii de confectii din Arad.
Un manager de companie care are o comanda de 100.000 de camasi barbatesti, de exemplu, se va intreba daca merita sa investeasca in propria linie de productie unde sa le croiasca pe toate. „Problema este ca cererea nu este constanta. De aceea cel mai bine este sa faci o sectie care va produce o parte din aceste camasi, iar daca cerere este mai mare decat te-ai asteptat, externalizezi o parte din productie. In productie nu poti lucra sezonier. Trebuie sa ai zilnic o capacitate constanta, si numai asa ai randament”, explica Emil Rosca.
Toata lumea stie ca pe piata asiatica, in industria confectiilor, pretul manoperei este aproape fara concurenta. Problema este ca, pentru a putea bate la usa chinezilor, comenzile trebuie sa fie destul de mari. Or, cei care au dezvoltat marci proprii in industria autohtona s-au bazat pana acum mai mult pe piata interna, care ofera deocamdata volume destul de mici. Cei care au inceput sa externalizeze productia s-au indreptat in general tot catre fabricile autohtone, dar cresterea care va veni o data cu dezvoltarea marcii si aprecierea puterii de cumparare a romanilor va determina multe dintre companiile de moda din Romania sa se mute pe alte piete.

trei motive pentru a da si altora de lucru

· Vanzarile de confectii nu sunt constante pe toata perioada anului. Asta determina fluctuatii ale cererii. In productie este foarte important sa ai constanta. Una dintre variante ar fi sa se produca mai mult atunci cand cererea este mica. Aceasta este insa productie pe stoc, iar costurile sunt ridicate. Varianta optima este sa foloseasca propriile capacitati de productie, iar varfurile de cerere sa fie externalizate.
· Cererea pentru produsele unora dintre companiile care au inceput sa dezvolte propriile marci in urma cu cativa ani a inceput sa creasca. Puterea de cumparare a romanilor este ceva mai mare decat in urma cu cativa ani. Cererea crescuta a determinat volume mai mari pentru companiile de confectii. Acest lucru le-a permis sa apeleze si la contracte de lohn, putand obtine discounturi mai bune.
· chiar daca deocamdata cei care externalizeaza productie merg in principal tot pe mana companiilor romanesti, este de asteptat ca, in viitor, o data cu scumpirea fortei de munca din Romania, care determina migrarea lohnului spre alte tari, si firmele autohtone sa produca in afara tarii.

Cravate
Pentru firmele care vor cravate de calitate cel mai bine este sa le produca in Italia, cu toate ca preturile sunt destul de mari acolo. Cei care se axeaza pe calitate, in general, isi permit sa plateasca o manopera mai scumpa. Pentru produsele ieftine tot piata asiatica este cea mai buna. In ambele cazuri, intervine din nou conditia unor volume de productie mari, care sa genereze un discont bun. De aceea majoritatea firmelor importante se axeaza pe propria productie sau cel mult prefera serviciile unor firme care produc in sistem lohn in Romania.

Costume
Piata romaneasca nu prea exceleaza la capitolul vanzari de costume. Volumele mici nu le permit celor care externalizeaza sa produca in sistem lohn in alte tari. Fabricile de costume nu sunt atrase de piata de lohn asiatica si pentru ca pretul de transport al produselor pe umeras eset prea mare. De aceea preferabile sunt tot fabricile romanesti de la Sibiu, Oradea, Odorheiul Secuiesc, Targul Secuiesc, Bacau, Botosani

Camasi
In cazul camasilor, companiile care isi externalizeaza productia prefera Romania atata vreme cat inca exista lohn in tara. Aici, manopera pentru o camasa este in jur de 0,4 euro, insa in tari precum India sau Bangladesh aceasta ajunge la 0,02-0,04 euro. Problema este ca pentru a merge in Asia e nevoie de o comanda foarte mare. Firmele autohtone care externalizeaza productia de camasi prefera de aceea companii romanesti care produc in sistem lohn – la Braila, Tulcea, Barlad.