Casa de modă Hermes avea la sfărşitul săptămânii trecute o valoare de piaţă mai mare decât banca Société Générale. Ba chiar mult mai mare, 28 mld. euro, casa de modă, faţă de 18 mld. euro, cea de-a doua mare bancă franceză.
Întotdeauna investiţia într-o geantă Hermes a fost o investiţie bună, deşi uneori costă mai mult decât o maşină, scrie The Guardian. Acum şi acţiunile bursiere ale casei de modă par a fi o investiţie foarte bună. Diferenţa mare de capitalizare dintre Hermes şi Société Générale mai arată o realitate surprinzătoare: un lucrător care coase manual o geantă de lux are o valoare mai mare decât un bancher. Astfel, valoarea pe angajat de la Hermes, de 3,3 mil. euro este de 30 de ori mai mare decât cea de la Société Générale. “Este extrem de greu să transformi 700 de bucăţele de pieţe într-o geantă”, spune analistul AlphaValue Pierre-Yves Gauthier, explicând de ce cu vânzări şi cu personal mult mai mici, Hermes produce o valoare de piaţă mai mare.
Piaţa bunurilor de lux pare să fie ieşit din recesiunea provocată de criza financiară mai ales datorită creşterii cererii din pieţele emergente, cu este China. Pe acest fond, vânzările Hermes au crescut în prima jumătate a anului cu 22%, până la 1,3 mld. euro. Creşterea explozivă poate fi o problemă pentru vânzările Hermes, spune Patrick Thomas, CEO al companiei. “Putem să producem doar un anume număr de genţi”, spune acesta despre “limitării” specifice creaţiei manuale şi adăugând ca va angaja încă 400 de lucrători pentru spori producţia cu 10%. “Încercăm să facem poezie şi avem rezultate economice excelente”, mai spune Thomas.
La Hermes, poezia eficientă economic poate lua forma unei genţi din linia Birkin. Preţul acesteia porneşte de la puţin peste 6.000 de euro şi poate trece lejer de 100.000 de euro în funcţie de materialele folosite. Timpul de lucru alocat unei singure genţi este cuprins între 18 şi 24 de ore, totul fiind realizat manual, cu excepţia fermoarului şi a interiorului. Iar cererea este pe măsură. Harrods, celebrul magazin de lux din centrul Londrei, are liste de aşteptare de 18 luni pentru genţile Hermes. Clientul participă la deschiderea cutiei în care a fost livrată geanta, în ideea de a fi prima persoană, după artizanul care a lucrat-o, ce atinge geanta respectivă.
Singura mare problemă pe care o are în acest moment Hermes este intrarea în acţionariat a grupului LVMH, a celui mai bogat francez Bernard Arnault. LVMH, o cunoscută companie-predator, deţine 21% din acţiunile Hermes şi spune că intenţiile sale sunt deocamdată “prietenoase”. În cazul în care ar încerca o preluare ostilă, acţionarii de la Hermes, în majoritate descendenţi ai familiei Hermes, spun că sunt pregătiţi să lupte pentru independenţa lor: “Avem un intrus în grădină, dar nu-l vom lăsa să intre în casă”.