Tractorul Brasov era, inainte de ‘89, un simbol al economiei socialiste. A ramas un simbol; al rezistentei unei relicve. O imagine in oglinda a tuturor guvernelor de dupa 1990, a lipsei lor de intelegere a mecanismelor economiei capitaliste. O intreprindere care, de ani si ani, nu produce decat pagube, continua sa supravietuiasca. Poti sa explici acest fapt unui investitor strain? Poti sa justifici unui somer, care si-a pierdut slujba lucrand in sectorul privat, de ce salariatii de la Tractorul sunt tratati altfel? Zilele trecute s-a anuntat ca potentialul investitor indian interesat de fabrica brasoveana s-a lasat pagubas; nu mai vrea sa faca tractoare la Brasov. In asteptarea investitorului, de 16 ani, contribuabilii din Romaania au pompat mii de miliarde de lei in firma brasoveana pentru ca toate guvernele doreau liniste sociala.
Anul trecut, Guvernul nu a tinut seama nici de opozitia unui ministru de finante si a continuat sa acorde subventii pentru ca premierul apucase sa promita la Brasov ca starea de lucruri din ultimii ani nu se va schimba; adica, Tractorul Brasov va beneficia de un tratament special in comparatie cu alte societati private. Dupa esuarea privatizarii, Ministerul Finantelor gaseste acum solutii absurde pentru a ajuta aceasta companie: desi intreprinderea datoreaza peste 6.000 de miliarde de lei la bugetul de stat, daca bugetul are vreo datorie catre firma din Brasov se va face ca inchide ochii la cele 6.000 de miliarde si se va comporta ca si cum Tractorul nu datoreaza nimic. Un tratament pe care ar trebui sa-l poata solicita orice alta companie din Romania. Evident, tot o forma de ajutor de stat, condamnata de Uniunea Europeana, care vine in contradictie cu libera concurenta, dar, la cat suntem noi de smecheri, ne mai impiedicam de astfel de interpretari?
De ani de zile se spune ca nu sunt bani pentru autostrazi, sanatate sau invatamant. E adevarat, banii la buget nu sunt multi. Dar atata timp cat vom mentine intreprinderi gen Tractorul, nici nu vom avea. Daca Ministerul Transporturilor are un buget de peste doua miliarde de euro, dar nu poate construi un kilometru de autostrada pentru ca trebuie sa subventioneze grosolan companii de transport feroviar, asta inseamna ca, oricat de multi bani am avea, ei vor fi tot insuficienti. UE ne atentioneaza ca si cele mai bogate tari din Europa ofera ajutoare de stat cam la nivelul a 1% din PIB. Romania, mai bogata, mai generoasa, ofera 4%. Intreprinderea Tractorul trebuie sa supravietuiasca; oricat ne-ar costa. Pana la urma, pe terenul firmei, tot birouri sau case se vor construi.
“Poti sa justifici unui somer care si-a pierdut slujba lucrand in sectorul privat de ce salariatii de la Tractorul sunt tratati altfel?”