Crăciunul este mai „dulce” decât Paştele

Produsele din ciocolată se numără printre categoriile alimentare cu un pronunţat caracter sezonier, vârfurile de vânzări fiind atinse în perioada Paştelui şi, mai ales, a Crăciunului. Potrivit companiei Nielsen, în ultimii doi ani (iunie 2005 – iulie 2007), românii au savurat peste 37 de mii de tone de ciocolată tablete şi aproape trei mii de tone de dulciuri de sezon care au în compoziţie ciocolată, respectiv bomboane de pom, produse cu ambalaj festiv şi diferit

Produsele din ciocolată se numără printre categoriile alimentare cu un pronunţat caracter sezonier, vârfurile de vânzări fiind atinse în perioada Paştelui şi, mai ales, a Crăciunului.

Potrivit companiei Nielsen, în ultimii doi ani (iunie 2005 – iulie 2007), românii au savurat peste 37 de mii de tone de ciocolată tablete şi aproape trei mii de tone de dulciuri de sezon care au în compoziţie ciocolată, respectiv bomboane de pom, produse cu ambalaj festiv şi diferite figurine. Cu un consum anual de numai două kilograme pe cap de locuitor, ne situăm la coada clasamentului european, mult în urma elveţienilor, britanicilor, nemţilor sau polonezilor.

Piaţa produselor de ciocolată de sezon este dominată de cinci producă tori: Kandia – Excelent, Kraft, Suprême Food, Ferrero şi Perfetti Van Melle, care deţin cumulat o cotă de aproape 78%, ca volum al vânzărilor. Ca mod de prezentare, figurinele deţin cea mai mare pondere (54%), în timp ce bomboanele de pom (38%) au pierdut din importanţă în totalul pieţei, cedând locul pe care-l ocupau, altădată, în bradul de Crăciun, altor decoruri festive.

Nu numai figurinele, ci şi ciocolata tablete, cu sau fără ambalaj adaptat ocaziilor speciale, înregistrează vânzări impresionante de sărbători. Astfel, conform datelor furnizate de GfK România, consumul casnic a crescut la această categorie cu aproximativ 50% în luna decembrie a anului trecut, comparativ cu toamna aceluiaşi an. Spre comparaţ ie, de Paşti, creşterea a fost mult mai mică, de numai 5%, faţă de perioadele normale.

O evoluţie asemănătoare s-a înregistrat şi pe segmentul batoanelor de ciocolată, respectiv un consum casnic mai intens (cu aproximativ 20% mai mult) în decembrie 2006, faţă de restul anului.

Ne topim după ciocolata cu lapte

În rândul consumatorilor, tabletele au o percepţie de produse energizante, ce pot înlocui cu succes cafeaua. Ciocolata cu lapte ocupă primul loc în topul preferinţelor (85%), urmată la mare distanţă de ciocolata albă (7%) şi de cea neagră (6%). Aproape jumătate dintre românii pe care-i tentează astfel de delicii aleg variantele cu umpluturi/creme, iar o treime consumă produse cu diverse ingrediente în compoziţie: stafide, nuci, alune etc.

Cel mai bine se vând brandurile Poiana, Africana, Laura, Milka şi Primola, care la jumătatea acestui an deţineau, cumulat, 65% din piaţă, atât cantitativ, cât şi valoric (sursa: Nielsen). Strategiile de marketing şi comunicare ale principalilor producători au contribuit substanţial la dezvoltarea acestui segment, mărcile din portofolii beneficiind de mesaje relevante şi bine ţintite – de la plăcerea gustului şi satisfacţie combinată cu surpriză, la motivaţii emoţionale de consum. Spre deosebire de alte categorii de dulciuri, ciocolata nu produce confuzie în rândul cumpărătorilor în ceea ce priveşte tipul produsului, marca sau producătorul. Fiind vorba de o piaţă bogată şi sofisticată, criteriile de alegere sunt diverse, depinzând de varietatea şi de calitatea ofertei.