Preşedintele Colegiului de Coordonare din cadrul Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), Alexandru Păunescu, a declarat în cadrul unei conferințe de specialitate că amânarea ratelor la plată este un paleativ.
CSALB: Amânarea ratelor la plată este un paleativ, iar câteva procente adăugate la rată înseamnă foarte mult în economia cheltuielilor familiale, a susţinut miercuri, Alexandru Păunescu, preşedintele Colegiului de Coordonare din cadrul Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar.
„(…) este foarte important de menţionat faptul că, potrivit legii, există în continuare obligaţii de plată care sunt, într-adevăr, amânate, dar care vor fi adăugate la rata pe care o plăteau iniţial înainte de solicitarea amânării, de moratoriu.
Unii dintre consumatori riscă să fie luaţi prin surprindere de faptul că le va creşte rata cu câteva procente. Nu am auzit până în acest moment să fie cazuri de persoane care s-au trezit cu rate crescute şi au început să dea vina pe bănci. Această amânare la plata ratelor este un paleativ, o soluţie temporară.
Este, practic, o amânare, de multe ori a unui deznodământ destul de nefericit. Sunt oameni care încă nu şi-au revenit din perspectivă financiară, oameni care nu şi-au găsit încă un loc de muncă sau cărora nu le-au crescut salariile la nivelul pe care l-au avut la momentul în care au încheiat contractele de credit.
Câteva procente adăugate la rata de credit înseamnă foarte mult în economia cheltuielilor familiale”, a afirmat Păunescu.
CSALB: Consumatorii pot apela la o conciliere directă
Acesta a punctat faptul că acei consumatori care au depăşit cele nouă luni de amânare la plata ratelor pot apela, în primul rând, la o conciliere directă cu banca sau cu IFN-ul, iar în caz de nerezolvare a problemei se pot adresa Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar.
„Este o perioadă în care foarte mulţi dintre consumatori au accesat deja variantele aflate la îndemână în ceea ce priveşte suspendarea plăţii ratelor.
Vorbim aici de moratoriile puse la dispoziţie de bănci sau de cele puse la dispoziţie de reglementările în domeniu sau fie se grăbesc să facă acest lucru.
Sunt încă destul de mulţi consumatori care au probleme pe fondul acestei pandemii care pare că nu se mai termină şi după anumite studii ar putea să se întindă pe toată perioada anului 2021.
Aceşti consumatori e bine să aibă la dispoziţie toate informaţiile de care trebuie să beneficieze atunci când aleg să folosească această soluţie, de amânare a plăţii ratelor (…). Cei care au depăşit cele nouă luni de zile, maximum de întindere a moratoriului, trebuie să ştie că există varianta care se numeşte Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar dacă nu reuşesc să găsească o soluţie direct cu banca sau cu IFN-ul.
Primul pas este banca, iar al doilea ar trebui să devină Centrul de Soluţionare Alternativă… Avantajele pe care noi le avem faţă de ceea se întâmplă în contextul reglementărilor sunt date de faptul că fiecare caz în parte beneficiază de o atenţie deosebită.
Suntem în măsură să adresăm fiecare caz în parte, să încercăm să găsim împreună cu banca şi cu consumatorul o soluţie de compromis”, a explicat oficialul CSALB.
Sursă Foto: Dreamstime