CSALB anunță 2.640 de cereri de negociere primite din partea consumatorilor
În 2023, peste 2.640 de consumatori au solicitat negocierea cu băncile și instituțiile financiare nebancare prin intermediul CSALB. Principalele probleme semnalate în cadrul acestor solicitări au fost legate de dificultățile întâmpinate în procesul de plată a ratelor.
Din cele 680 de negocieri desfășurate până în prezent, majoritatea au condus la restructurarea și reeșalonarea creditelor pentru a oferi soluții optime consumatorilor.
„Restructurarea creditelor a fost principala rezolvare găsită de consumatori şi bănci în urma negocierilor desfăşurate în acest an în cadrul Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB). De la începutul anului peste 2.640 de consumatori au solicitat o negociere cu băncile şi IFN-urile în cadrul CSALB.
Principalele probleme pe care le-au semnalat au fost legate de dificultăţile întâmpinate în plata ratelor. Majoritatea dintre cele 680 de negocieri purtate de la începutul anului au avut drept rezolvare restructurarea şi reeşalonarea creditelor, diminuarea soldului, reducerea dobânzilor şi ştergerea datoriilor generate de întârzierile la plată.
Soluţiile negociate prin intermediul conciliatorilor CSALB au avut ca principal obiectiv reducerea ratelor lunare şi ajustarea contractelor de credit la situaţiile financiare din prezent ale consumatorilor”, anunţă CSALB.
Număr record de cereri și dosare de negociere în 2023
Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar a înregistrat un număr record de cereri și dosare de negociere în acest an, de la începutul activității sale în 2016. Un sondaj realizat de CURS în vara anului 2023, la solicitarea CSALB, indică faptul că majoritatea consumatorilor (33%) au optat pentru restructurarea și reeșalonarea creditelor, alături de refinanțări, ca principale soluții pentru rezolvarea problemelor legate de dificultățile în plata ratelor.
„Am dorit să parafrazăm cât mai fidel cererile pe care consumatorii le-au adresat CSALB, precum şi modul în care sunt redactate hotărârile în urma negocierilor intermediate de conciliatorii CSALB, din două motive: pentru a arăta că cererile de negociere sunt scrise într-un limbaj simplu şi este la îndemâna oricui întâmpină dificultăţi în plata ratelor să intre în dialog cu banca şi să preîntâmpine agravarea situaţiei financiare în care se află.
Un al doilea motiv este pentru a evidenţia varietatea de situaţii cu care oamenii se pot confrunta, dar şi a soluţiilor care pot fi găsite în cadrul concilierilor. Din fericire, în cele 680 de cazuri din acest an, băncile, IFN-urile (într-o mult mai mică măsură) şi consumatorii au găsit rezolvări prin intermediul CSALB, iar oamenii au depăşit momentele financiare dificile în care s-au aflat. Aceste lucruri arată că instituţiile de credit au venit în sprijinul consumatorilor, dar şi faptul că asistăm la o creştere a nivelului de educaţie financiară în rândul populaţiei.
Oamenii acţionează mai repede atunci când întâmpină greutăţi, se informează şi intră mai des în dialog cu banca sau cu IFN-ul. CSALB este una dintre aceste modalităţi de dialog, prin conciliere, şi ne bucurăm că soluţionarea amiabilă este accesată de tot mai mulţi consumatori şi bănci. Sunt semne ale sănătăţii financiare de care societatea românească dă dovadă în prezent“, spune Alexandru Păunescu, reprezentantul BNR, în cadrul CSALB.
Cazul Valentinei Ailincăi, consumator din Bacău
Un exemplu concret este cazul Valentinei Ailincăi, un consumator din Bacău, care a solicitat sprijin pentru eșalonarea ratei creditului. Motivația sa a inclus motive medicale cu un grad ridicat de gravitate, conform informațiilor furnizate de CSALB.
„Am solicitat ajutor din partea companiei de asigurări, dar suma oferită de aceasta este infimă în raport cu dificultăţile financiare cu care ne confruntăm. Totodată, în cadrul aceluiaşi credit, girantul solicită retragerea lui din credit deoarece nu mai face parte din familie şi va părăsi ţara în perioada următoare”, spune ea.
Soluția propusă de conciliatorul Dragoș Gheorghe și acceptată de părți a constat în renunțarea băncii la dobânzile restante calculate/actualizate până la data implementării hotărârii, în sumă de 2.400 de lei.
Se va proceda la restructurarea datoriei prin consolidarea celor două contracte de credit într-un singur acord. Acest proces va implica o reducere a dobânzii, stabilindu-se o rată fixă de 6% pentru noul sold al datoriei, înlocuind dobânzile anterioare de 8,9% și 26% pentru cele două împrumuturi distincte.
O schimbare semnificativă constă în extinderea perioadei de creditare la 84 de luni, oferind debitorului un orizont mai larg pentru a-și achita datoria. Cu toate acestea, condiția existentă care nu permite excluderea co-plătitorului din credit rămâne neschimbată, fără o rezolvare clară pentru această solicitare.
„Nu s-a rezolvat chiar tot, dar sunt mulţumită. Mi-a prelungit perioada şi în loc de două rate la un credit şi un card de cumpărături, de aproape 2.000 de lei, acum am o singură rată de 650 de lei. Creditul era de nevoi personale, dar cu copii la facultate şi probleme medicale care necesită tratament lunar, nu mai puteam plăti.
Problema nu era că nu vreau să plătesc, dar m-am îmbolnăvit, iar cheltuielile au crescut. Rămâneam mereu cu ratele în urmă şi mă împrumutam ca să plătim. Aproximativ 2 luni a durat totul în cadrul CSALB. A mers uşor şi fără niciun efort din partea noastră”, a spus Valentina Ailincăi, potrivit news.ro.