Numărul dosarelor de negociere între consumatori și bănci a crescut în prima jumătate a anului, transmite Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB). De asemenea, numărul cererilor de negociere cu băncile și IFN-urile a crescut față de aceeași perioadă a anului trecut.
Creștere semnificativă a dosarelor de negociere între consumatori și bănci
În prima jumătate a acestui an, numărul dosarelor de negociere între consumatori și bănci a atins aproape 600, reprezentând o creștere de 25% comparativ cu perioada similară a anului precedent. Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) a raportat că au fost înregistrate peste 500 de negocieri încheiate cu succes, cu beneficii totale de aproximativ 1,5 milioane de euro pentru consumatori.
De la începutul anului, CSALB a primit peste 2.100 de cereri de negociere cu băncile și instituțiile financiare nebancare (IFN-uri), marcând o creștere de 20% față de aceeași perioadă din 2023. Principalul motiv invocat în cererile de renegociere este menținerea la un nivel ridicat a indicilor ROBOR și IRCC, care influențează ratele creditelor cu dobândă variabilă.
Numărul de cereri adresate băncilor a crescut cu cinci puncte procentuale, ajungând la 70% din totalul cererilor. În contrast, niciuna dintre cele 620 de cereri adresate IFN-urilor nu a fost acceptată pentru negociere, IFN-urile alegând să rezolve doar în mai puțin de 100 de cazuri direct cu consumatorii, fără implicarea unui conciliator.
Beneficiile obținute de români prin CSALB
De la începutul activității CSALB, consumatorii au obținut beneficii totale de 12,8 milioane de euro prin negocierea cu băncile. În medie, un consumator a obținut beneficii de aproximativ 5.000 de euro în 2023 și de 3.900 de euro în 2022. În prima jumătate a acestui an, beneficiile totale au fost de aproximativ 1,5 milioane de euro.
Reprezentantul Băncii Naționale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB, Alexandru Păunescu, a subliniat deschiderea crescută a băncilor de a soluționa cazurile dificile, inclusiv cele în care consumatorii au întârzieri mari în plata ratelor. Aceasta demonstrează încrederea crescută a băncilor în procesul de conciliere oferit de CSALB.
„În prima jumătate a anului am observat că, odată cu creşterea numărului de cereri acceptate de bănci spre negociere, a scăzut numărul soluţionărilor directe între bănci şi consumatori (cu aproximativ 100 de cazuri faţă de prima jumătate a anului trecut). Acest lucru arată că băncile au preferat să rezolve mai multe probleme semnalate de propriii clienţi în cadrul CSALB decât să-i cheme pe aceştia la bancă, pentru o rezolvare directă.
Acest lucru demonstrează încrederea pe care au căpătat-o băncile în actul de conciliere. Atitudinea băncilor nu face decât să consolideze încrederea consumatorilor, prin faptul că problema semnalată de aceştia beneficiază de o a treia opinie: evaluarea conciliatorului”, a precizat Alexandru Păunescu.
CSALB este o entitate înfiinţată ca urmare a unei Directive europene şi intermediază gratuit şi în mai puţin de trei luni negocierea dintre consumatori şi bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare.