Disputele starnite anul trecut in jurul licitatiei privind desemnarea companiei care va masura audienta de televiziune in sistem electronic (peoplemeter) la nivel national, incheiate in instanta, nu au fost puse la inima de CSOP, care fusese declarat castigatorul licitatiei, iar compania competitoare, AGB Data Research, a contestat decizia in tribunal. Vazand ca lucrurile se complica si afacerea treneaza, CSOP a luat o hotarare inteleapta: si-a suflecat manecile si, in mai putin de opt luni, a p
Disputele starnite anul trecut in jurul licitatiei privind desemnarea companiei care va masura audienta de televiziune in sistem electronic (peoplemeter) la nivel national, incheiate in instanta, nu au fost puse la inima de CSOP, care fusese declarat castigatorul licitatiei, iar compania competitoare, AGB Data Research, a contestat decizia in tribunal. Vazand ca lucrurile se complica si afacerea treneaza, CSOP a luat o hotarare inteleapta: si-a suflecat manecile si, in mai putin de opt luni, a pus la punct sistemul peoplemeter la nivel national. Asta inseamna ca, de acum inainte, posturile TV si piata de publicitate din Romania vor avea la dispozitie date de audienta la nivel national obtinute prin masurare electronica. Pana la 1 iulie, audienta era masurata la nivel national prin metoda „jurnalelor de audienta”, o metoda mai greoaie si mai putin precisa, iar sistemul electronic „cucerise” Bucurestiul (unde opereaza cele doua companii) si mediul urbanul mare (serviciu extins de AGB).
Serviciul implementat de CSOP, al carui actionar majoritar este compania britanica Taylor Nelson Sofres (TNS), are la baza oferta cu care institutul castigase licitatia de anul trecut, cu toate specificatiile clientilor. Cu alte cuvinte, CSOP a ignorat tot tambalaul iscat in jurul licitatiei si a pastrat ce era bun: proiectul. Panelul national reprezentativ pe care se realizeaza cercetarea este format din 750 de gospodarii in care sunt instalate aparatele electronice (peoplemeter).
Clientii pot controla acuratetea datelor
L-am intrebat pe Bruno Hanson, consultantul proiectului din partea companiei Taylor Nelson Sofres, care au fost motivele pentru care TNS a decis sa faca aceasta investitie. Bruno Hanson are doua explicatii. In primul rand, nivelul ridicat de dezvoltare al pietei TV din Romania. Acesta este mai avansat decat situatia economica a tarii. Se poate discuta pe aceasta piata de o competitie reala. „Astfel, TNS a raspuns nevoilor clientilor cu o cercetare moderna, care sa-i ajute in atingerea obiectivelor specifice”. In al doilea rand, TNS se afla intr-un proces de dezvoltare globala atat pe pietele traditionale, dar mai ales pe cele din Europa Centrala si de Est. „In acest context, afirma Bruno Hanson, piata din Romania a fost considerata credibila si oportuna pentru extinderea operatiunilor noastre”.
Serviciul national implementat de CSOP/Taylor Nelson Sofres are doua componente principale: masurarea audientei TV si monitorizarea reclamelor. „Serviciul contine si o serie de valori fundamentale pentru o cercetare de calitate: transparenta, controlul datelor de catre clienti si credibilitatea, declara Andrei Musetescu. Serviciul raspunde cerintelor pietei.”
Pe de alta parte – in loc de morala – lansarea mai dovedeste ca intr-o piata libera, in care concurenta nu este tulburata de licitatii, progresul (caci acest serviciu este un eveniment) vine natural, de la sine.