Afacerile Mobexpert au înregistrat în 2009 o scădere cu 30% în euro, de la de la 169 milioane euro, în anul anterior, la 115 milioane euro.
Estimările de anul trecut avansate de Mobexpert pentru 2009 prevedeau o scădere de maxim 10% a vânzărilor, în condiţiile menţinerii preţurilor produselor în lei la nivelul anului 2008. Situaţia din piaţă a condus, însă, la o scădere cu aproximativ 21% a vânzărilor în lei la nivelul întregului an 2009, comparativ cu anul 2008. Vânzările anuale din retail au scăzut cu 17% pe divizia de mobilier pentru casă şi decoraţiuni, în timp ce vânzările diviziei de mobilier pentru birou s-au contractat cu aproximativ 30%.
Concedieri şi reduceri de costuri
Anul 2009 a însemnat pentru Mobexpert nu doar o scădere a afacerilor ci şi o serie de măsuri pentru supravieţuire. Astfel, la nivel de grup, au fost concediaţi 800 de angajaţi şi au dost reduse investiţiile în publicitate.
În 2009, Mobexpert şi-a concentrat eforturile pe înnoirea constantă a colecţiilor de mobilier şi decoraţiuni. La nivelul ofertei, dacă în 2008 produsele noi din colecţiile lansate reprezentau în jur de 20% din totalul produselor din magazine, în 2009 procentul s-a ridicat la 35%. Resursele companiei s-au concentrat pe direcţia înnoirii colecţiei, investiţiile în zona de creaţie şi proiectare dublându-se în 2009 comparativ
cu anul precedent.
Fabricile au lucrat la jumătate de capacitate
Zona de producţie a Grupului a resimţit, de asemenea, efectele contextului economic nefavorabil. Diminuarea cererii pe piaţa regională de mobilier a fost însoţită de o scădere a cererii pe pieţele externe pe fondul crizei economice. Acest context a dus scăderea producţiei la nivelul fabricilor Grupului Mobexpert, majoritatea acoperind în 2009 doar 50% din capacitatea lor de producţie. Exporturile pe pieţele vestice, pe de altă parte, au scăzut la nivelul întregului an 2009 cu aproximativ 30% comparativ cu anul precedent.
2009, an de pierderi sau, în cel mai bun caz, profit zero
Scăderea din zona de retail, menţinerea preţurilor în lei la acelaşi nivel cu cel din 2008, precum şi folosirea insuficientă a capacităţilor de producţie pe fondul diminuării cererii au determinat ca, pentru 2009, Grupul Mobexpert să estimeze pierderi sau, în cel mai bun caz, profit zero.
„Într-un climat economic atât de dificil ca cel din 2009, nu profitabilitatea ne-a preocupat ci adaptarea cheltuielilor firmei la noile realităţi pentru a ne putea relua profitabilitatea începand cu 2010”, a spus Dan Şucu, preşedintele Grupului Mobexpert.
Planuri pentru 2010
Pentru divizia de retail, estimările Mobexpert pentru 2010 prevăd, într-un scenariu optimist, menţinerea vânzărilor la cota înregistrată în 2009.
La nivel de investiţii, este prevăzută deschiderea unui nou hipermagazin Mobexpert, în cadrul Sun Plazza Berceni, în februarie 2010. Reţeaua de hipermagazine Mobexpert se va extinde, astfel, la 11 unităţi, însumând o suprafaţă totală de 61.000 de metri pătraţi.
Pe zona de producţie, se vor menţine eforturile de creştere a exporturilor, fiind estimată o revenire treptată a cererii pe pieţele externe pe fondul redresării economiilor occidentale. Mobexpert vizează conservarea contractelor pe pieţele deja tradiţionale din Europa de Vest, cu predilecţie pe piaţa franceză.