Noul Cloud Guvernamental va elimina birocrația din România
Noul cloud guvernamental promite să reducă birocrația din România. Tehnologia sa permite fiecărei instituții publice să își ajusteze rapid și eficient resursele digitale, în funcție de necesitățile proprii, prin utilizarea aplicațiilor și sistemelor informatice direct în cloud-ul guvernamental. Printre principalele avantaje ale acestui sistem se numără:
- o procesare mult mai rapidă a informațiilor, ceea ce înseamnă că românii vor petrece mai puțin timp interacționând cu instituțiile statului;
- o securitate cibernetică avansată, care reduce riscurile de atacuri sau breșe de securitate;
- posibilitatea de a personaliza serviciile, astfel încât cloud-ul să răspundă cerințelor actuale ale cetățenilor și să fie flexibil pentru nevoile viitoare.
Guvernul României s-a inspirat din practicile altor state dezvoltate, implementând modele existente de peste 20 de ani. Începând cu anul nou, toate sistemele informatice ale instituțiilor publice din România vor fi interoperabile între ele și cu cele europene, implementând astfel promisiuni vechi de zece ani. Termenul de finalizare a investiției este stabilit pentru martie 2025, când vor fi disponibile 60 de servicii publice accesibile printr-un singur click.
„Ne-am uitat la ce au făcut alte state dezvoltate, am luat modelele lor, unele care sunt implementate de mai bine de 20 de ani și ne-am pus pe treabă. Dar ca să reușim, avem nevoie de acest cloud, o coloană vertebrală a digitalizării României. E nevoie ca toate bazele de date să fie în format electronic și să comunice unitar.
Din 2025, toate sistemele informatice ale instituțiilor publice din România vor vorbi aceeași limbă, vor fi interoperabile unele cu celelalte – dar și cu cele europene. Lucrurile care sunt promise de 10 ani sunt acum puse în aplicare. Și avem și un termen de finalizare a investiției. Din martie 2025, vom avea 60 de servicii publice la un click distanță.
Au fost făcuți pași importanți la nivelul digitalizării Ministerului de Interne. De exemplu, astăzi, când faci o succesiune, nu mai e nevoie să te duci cu un teanc de acte. Foarte multe dintre documentele necesare la succesiune sunt deja digitizate. În scurtă vreme, românii vor putea să calculeze cu cât mai trebuie să contribuie pentru a ieși la pensie, fără să mai ceară adeverințe.
Și am să vă dau un exemplu al românilor care au muncit în Spania sau Italia, care erau nevoiți să facă drumuri lungi pentru a obține actele care să dovedească contribuția lor dacă au lucrat acolo, și să colecteze foarte multe acte”, a explicat ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării, Bogdan Ivan, într-o intervenție TV.
România mai are la dispoziție 180 de milioane de euro din PNRR
În cadrul acelei intervenții TV, el a vorbit și despre investițiile plănuite din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). România mai are la dispoziție 180 de milioane de euro din PNRR ca să migreze toate bazele de date și aplicațiile dezvoltate de autoritățile române în Cloudul Guvernamental, să funcționeze unitar, toate să fie într-un singur loc.
„Aveam nevoie de leadership ca să reușim acest proiect, fără Marcel Ciolacu nu reușeam acest lucru. El a fost cel care a negociat la Bruxelles o altă formă de PNRR. Și acum avem un exemplu real al leadershipului prin care vom avea cloud în 2025, în formatul inițial de PNRR aveam cloud de abia în 2026, doi ani în care pierdeam enorm”, a completat el.