La un an şi jumătate de la lansarea serviciilor de televiziune prin internet, iNES, primul jucător pe acest segment, vrea să contracareze competiţia pe care o va reprezenta Romtelecom prin servicii exclusiviste, lansând HDTV. Se justifică costurile?
În urmă cu un an şi jumătate, în toamna lui 2005, iNES, unul dintre furnizorii autohtoni de servicii de acces şi găzduire internet, lansa în premieră pe piaţa locală servicii de IPTV, televiziune prin internet. Adresat unei nişe înguste de consumatori, capabili să plătească câteva sute de dolari pentru instalare şi minimum o sută de dolari abonamentul lunar, serviciul este unul „high-end“ şi a ajuns la aproape 300 de clienţi.
Acum, iNES plusează şi din septembrie va lansa HDTV, televiziune de înaltă definiţie, un produs considerat exclusivist şi pe pieţele occidentale. „E adevărat, ne adresăm unui număr mic de utilizatori, dar să nu uităm că şi cablul TV a fost la început un serviciu exclusivist“, spune Radu Rusu, directorul diviziei IPTV din cadrul iNES Group.
Chiar şi în vestul Europei, pe pieţe precum Anglia, Germania sau Olanda, considerate a fi unele dintre cele mai avansate în domeniul transmisiei de programe, rata de adopţie a HDTV e destul de scăzută, chiar dacă televizoarele compatibile, de tipul „HD Ready“ sau „Full HD“, sunt prezente în tot mai multe case. Potrivit companiei de analiză de piaţă Forrester Research, preţul mediu al unui astfel de televizor a scăzut, de la 2.200 – 2.400 de euro în 2005 la circa 1.400 – 1.600 de euro anul trecut şi continuă să scadă. „Am decis să furnizăm transmisie HDTV pentru că marea majoritate a clienţilor noştri are deja televizoare compatibile şi vor să le folosescă la întreaga lor capacitate“, spune direcotrul iNES IPTV.
Furnizorii de programe nu se înghesuie însă să transmită conţinut HD, invocând faptul că serviciul nu este unul de masă, cel puţin deocamdată, standardizarea acestuia se află încă în proces de finalizare, prin urmare investiţiile nu ar fi justificate. În prezent, la nivelul continentului, canalele Sky, National Geografic, Descovery, Pro7 – Sat1, Astra sau Euro 1080 emit parţial în format HD. Pe piaţa românească, singurul canal care pregăteşte acelaşi lucru pentru o parte din emisiunile sale este ProTV. „La momentul de faţă, avem Pro7, Sat1 şi purtăm negocieri şi cu Discovery şi National Geografic pentru ca la lansare, programată în septembrie, să avem cât mai multe programe în grilă“, spune Rusu.
Se justifică însă o asemenea investiţie sau iNES vrea mai degrabă să fie primul pe piaţă, chiar dacă costurile furnizării unui astfel de serviciu către un număr restrâns de clienţi sunt mari? Argumentele înclină mai degrabă spre a doua ipoteză, dacă luăm în calcul că operatorul analizează posibilitatea de a oferi HDTV fără nici un cost suplimentar actualilor abonaţi. „Ne aşteptăm ca 70% din clienţi să solicite cel puţin un set top box (receptor dedicat, n.r.) HDTV“, estimează Rusu. Anul trecut, grupul iNES a realizat venituri de şase milioane de euro, în timp ce investiţiile în serviciile de IPTV se ridică până în prezent la două milioane de euro. Însă compania nu a dorit să facă publice rezultatele pe segmentul furnizării serviciilor triple-play (IPTV+internet+telefonie). Potrivit lui Radu Rusu, piaţa de servicii HDTV ar urma să atingă, totuşi, circa 10.000 de potenţiali utilizatori în trei ani.
Jucătorii mari nu se arată însă amatori să intre pe segmentul HDTV, deocamdată. „O asemenea investiţie nu se justifică pentru noi, având în vedere că circa 95% din piaţă nu are încă nici măcar plasme sau LCD-uri, ci televizoare de tip CRT“, spune Dinu Malacopol, directorul diviziei internet şi date al UPC România. „HDTV nu reprezintă o prioritate pentru noi, având în vedere că ne concentrăm pe lansarea serviciilor IPTV anul viitor“, spune şi John Younnis, directorul Diviziei servicii video al Romtelecom. Prin urmare, iNES vrea să îşi păstreze piaţa şi după ce Romtelecom va intra pe segmentul IPTV, oferind ceva în plus, eventual pentru aceiaşi bani.
TV „de fiţe“
«E adevărat, ne adresăm unui număr mic de utilizatori, dar să nu uităm că şi cablul TV a fost la început un serviciu exclusivist.»
Radu Rusu, director iNES IPTV
Transmisiunile TV ale viitorului
IPTV Serviciile de furnizare de transmisii TV prin internet sunt mai scumpe, dar permit o experienţă personalizată şi interactivă, browser de internet sau control avansat al programelor.
HDTV este standardul cu cea mai ridicată calitate de transmitere a programelor TV şi este capabil să redea „calitatea de cinematograf“ şi din punct de vedere audio, folosind standardul Dolby Digital (AC-3) pentru sunet „surround 5.1“. Va putea fi implementat de către majoritatea televiziunilor doar după investiţii importante.