O dată la câteva săptămâni, Daniel D. (32 de ani), de profesie manager de proiect la o companie locală, sare cu parașuta. A cumpărat un pachet de zece salturi individuale pentru avansați de la TNT Brothers, una dintre puținele firme specializate pe această nișă, pentru care a plătit circa 1.000 de lei (salt solo 4.000 m). Spune că a devenit pasionat „brusc”, în urmă cu doi ani, când prietenii i-au făcut cadou o săritură în tandem. De atunci, și-a propus an de an să aibă un buget sigur pentru săritul cu parașuta.
„Publicul-țintă se împarte în două categorii: cei care vor să sară singuri și vin direct la noi să urmeze cursurile și cei care vor să experimenteze senzația o dată în viață. Am avut un client pe care saltul cu parașuta l-a făcut să treacă mai ușor peste un divorț. Practic, a fost ca o terapie pentru el“, spune Bogdan Boeru, care a înființat în 2010, împreună cu fratele său Dragoș, TNT Brothers. Își amintește că a intrat pe această nișă, neexploatată în România, dintr-o pasiune pe care a moștenit-o de la tatăl său, primele salturi începând să le practice în 2002.
„La început, am ezitat pentru că în România nu exista piață pentru așa ceva. Acum avem un avion, un Cessna de șase locuri, și încă unul – un Pilatus Porter de zece locuri – pe care l-am închiriat anul trecut din Italia“, detaliază Boeru. Baza se află la Clinceni, lângă București, acolo unde cei doi frați au investit într-un teren adiacent pistei, în infrastructură și într-un hambar pentru avioane și echipamente. Așa a apărut TNT Brothers Dropzone.
Chiar dacă spune că piața locală nu este dezvoltată pe acest segment, Bogdan Boeru estimează o dublare a activității pentru anul acesta, mai ales că anul trecut numărul celor care au dorit să-și depășească limitele a fost neașteptat. „În 2011, am avut 7.600 de salturi și 550 de tandemuri, adică cei neinițiați care sar împreună cu un instructor“, explică el.
În cifre, un salt în tandem la TNT Brothers, de exemplu, costă 650 lei, iar dacă amatorul dorește să fie filmat momentul, mai adaugă 225 lei. Există și pachete care se vând separat pentru avansați, în funcție de numărul de salturi, cel mai scump, valabil un an, ajungând la 9.300 lei pentru 100 de salturi individuale. Iar dacă pasionații vor să se perfecționeze, pot urma cursuri speciale: „Licențele instructorilor de la noi sunt emise de către United States Parachute, o asociație de parașutism, în baza căreia emitem carduri de membru sportivilor care sar la noi“, mai dă un amănunt Bogdan Boeru.
Cu alte cuvinte, cursul pentru primul salt costă 1.750 lei și include teorie, primul salt cu instructor, dar și filmarea momentului. Aceste costuri cresc proporțional cu nivelul de perfecționare. Orientativ, în România sunt circa 300 de licențe de parașutiști și doar câteva firme care promovează acest tip de sport.
Zborul cu balonul: 150 euro pe oră
O altă pasiune pe care unii o descriu „extremă“, alții „aproape obișnuită“, este zborul cu balonul cu aer cald. Nici aici nu se poate vorbi de o piață, așa cum se întâmplă în străinătate. „De exemplu, în Ungaria, sunt înregistrate peste 200 de baloane, iar la noi circa 20“, spune Ioan Istrate, proprietarul John Balon. Este unul dintre puținii antreprenori care vinde călătorii în balon, grosul clienților venind mai mult din rândul multinaționalelor, care pot închiria un balon pentru diverse campanii de publicitate, și mai puțin din rândul persoanelor fizice, așa cum se întâmplă în cazul Ballfly, unde raportul este invers.
Cât costă de fapt o oră pentru cei care vor să zboare cu un balon? „Aproximativ 150 de euro de persoană“, spune Istrate, care a cumpărat al treilea balon anul trecut, tocmai pentru că are încredere în potențialul de dezvoltare al acestei nișe. În cazul în care vorbim despre expunerile captive ale companiilor care își fac publicitate, atunci tariful ajunge la 600 euro pentru o oră. „Este o piață care a mers bine în ultimii doi ani, chiar dacă oamenii nu sunt foarte deschiși către acest gen agrement“, adaugă Otilia Prodan, unul dintre proprietarii Ballfly. De remarcat că, la nivel mondial, din cele peste 25.000 de baloane înregistrate, 30% se află în Europa.
Avioanele mici, pentru turiști
Din categoria sporturilor de aer fac parte şi zborurile de agrement cu avioane de mici dimensiuni, despre care Dorin Ivașcu, director general al Regional Air Services (Tuzla), spune că au crescut mult anul trecut. „În medie, toate zborurile au crescut cu circa 40%“, explică el. Punctual, potrivit acestuia, un avion BN 2 ( nouă locuri), poate fi închiriat cu 600 euro (plus TVA) pentru o oră de zbor, în timp ce pentru un Cessna 182 (patru locuri), clientul plătește 180 euro (plus TVA). În acest caz, însă, cursele sunt mai mult în interes turistic, pentru cei care vor să survoleze Litoralul, Delta Dunării sau orice altă zonă din țară.