Concediile pot fi luate și pe credit, cu costuri suplimentare zero, lucru de neconceput în trecut. Totul este să fii foarte calculat şi să știi exact în câte rate poți rambursa. Vechiul credit de vacanță s-a demodat încă din anii de boom economic.
Metamorfozarea lui a fost treptată: cardul de credit, mai scump, dar mai uşor de obţinut, i-a luat inițial locul. Agențiile de turism au apelat apoi la plata în rate. Inovația bancară a mers și mai departe: cardurile multibrand, care permit achitarea vacanțelor pe card în rate fixe prestabilite, fără dobândă.
Şi aici se poate vorbi însă de o împărțire: cardurile care permit utilizarea unui număr fix de rate fără dobândă și doar la anumiți parteneri, iar numărul de rate variază în funcție de înțelegerea dintre cei doi parteneri, așa-numitele carduri multibrand. Urmează cardurile care au o rețea de magazine, societăți partenere, iar în momentul efectuării plății ești întrebat dacă activezi sau nu opțiunea în rate, gen cardul BCR, unde ratele pot merge și până la 24. Cel de-al treilea tip de card este cel care îți permite rambursarea plății în șase rate egale fără să fie necesară existența unui parteneriat, în genul celui de la OTP Bank. Bineînțeles există și cea de-a patra variantă, cea a cardului de credit clasic care permite rambursarea unei sume minime lunare și percepe un cost anual de dobândă.
Cele mai avantajoase se dovedesc a fi însă, cardurile de credit care au parteneriate cu anumite agenții de turism și unde știi dinainte exact care sunt costurile dacă faci exact calculul de rambursare a împrumutului. La ora actuală, de exemplu, există cinci bănci care oferă posibilitatea achitării unui sejur în țară sau în străinătate cu ajutorul unui card multibrand. Acesta permite rambursarea prețului excursiei fără costuri suplimentare – dobândă sau comision. De asemenea, parteneriatele încheiate de cele cinci bănci includ de la 5 la 140 de agenții de turism care oferă sejururi interne și externe.
Cele cinci sunt Credit Europe, care a lansat cel mai vechi card de acest gen, Garanti Bank, Banca Transilvania, Raiffeisen Bank și BCR. Aceste bănci agreează un anumit număr de rate cu dobândă zero cu fiecare agenție de turism în parte, iar numărul acestora variază de la bancă la bancă și de la agenție la agenție. În timpul campaniilor promoționale, băncile extind la maximum numărul de rate în care îți poți achita vacanța. Trebuie însă subliniat că nu merită să optați niciodată pentru mai mult de 12 rate, numărul ideal fiind de trei sau patru.
Mai mult, pentru a nu limita opțiunile clienților la anumite excursii sau doar la anumite agenții de turism, băncile au pe perioada verii și o serie de campanii promoționale, care te invită să cheltuiești banii pentru vacanță. Unele bănci au permis și rambursarea în rate fără dobândă a cheltuielilor efectuate în străinătate cu sau fără limită minimă de sumă cheltuită. În plus, toate aceste bănci oferă un sistem de bonusare a plăților cu cardul, în majoritatea cazurilor, un punct acordat bonus de bancă fiind egal cu un leu, bun de cheltuială în rețeaua de parteneri.
Banca: Garanti Bank
Produsul: Bonus Card
NR. RATE: până la 12 rate
AGENȚIA: peste 25 de agenții de turism
NOTĂ: Până pe 30 iunie, banca derulează o campanie cu agenția de turism Eurolines, prin care se oferă posibilitatea cumpărării unei vacanțe în 12 rate fără dobândă.
Banca: Credit Europe Bank
Produsul: Card Anvantage
NR. RATE: de la 1 până la 7
AGENȚIA: peste 140 de agenții de turism partenere
NOTĂ: Are în derulare campanii cu Eximtur, unde oferă 6 rate fără dobândă și cu Fullmoon Travel, unde oferă posibilitatea cumpărării vacanței în 12 rate.
Banca: Banca Transilvania
Produsul: Star BT
NR. RATE: până la 10 rate
AGENȚIA: peste 80 de agenții de turism
NOTĂ: Acordă puncte pentru toate plățile cu cardul: 0,3% din valoarea tranzacției pentru cumpărăturile efectuate în țară; 0,1% pentru plățile în străinătate.
Banca: Raiffeisen Bank
Produsul: Multishop
NR. RATE: până la 12 rate
AGENȚIA: peste 10 agenții de turism
NOTĂ: Acumulezi puncte de până la 15% din valoarea cumpărăturilor la plata în magazinele, agențiile partenere ale programului. Punctele reprezintă bani (1 punct = 1 Leu).