Guvernul Boc a aprobat ieri seară noile modificări ale Codului fiscal. Una dintre acestea vizezează creşterea accizelor la motorină cu 4,4%, de la 358 euro/tonă la 374 euro/tonă, respectiv de la 302,51 euro/1.000 litri la 316,03 euro/1.000 litri. Ce înseamnă acest lucru în preţul la pompă?
Conform ministrului Finanţelor, impactul bugetar al majorării accizelor la motorină este de 293,3 milioane de lei. “Sigur că este şi un (impact) estimat asupra preţurilor – colegii au calculat un 2%”, a spus ministrul Finanţelor, Gheorghe Ialomiţianu.
capital.ro a întrebat analiştii din piaţă care este impactul majorării accizelor în preţul la pompă, având în vedere atât creşterea acestora, cât şi cursul valutar la care se calculează accizele anul viitor.
Aşa cum informam la începutul lunii octombrie, accizele vor fi calculate anul viitor la un curs valutar de 4,3001 lei/euro faţă de valoarea de 4,2655 lei, curs la care se calculează accizele în acest an.
Surse din piaţa petrolieră susţin că la motorină scumpirea va fi de 9 bani, iar la benzină, produs la care accizele nu au fost majorate, preţul va creşte cu 2 bani numai din majorarea cursului la care vor fi calculate accizele.
Conform Oil Bulletin, preţul mediu la cel mai ieftin sortiment de benzină a fost săptămâna trecută de 5,287 lei, iar la motorină de 5,483 lei/litru.
În prezent, preţurile medii de referinţă ale carburanţilor comercializaţi de cele mai mari trei companii de pe piaţa românească (OMV Petrom, Rompetrol şi Lukoil) sunt cuprinse între 5,39 şi 6,09 lei/litru.
Atât reprezentanţii OMV Petrom, cât şi cei ai Rompetrol, ne-au confirmat că modificările aduse prin noul Cod fiscal şi cursul valutar la care se vor calcula accizele anul viitor vor duce la o scumpire a benzinei cu 2 bani pe litru, iar la motorină cu 9 bani pe litru.
Acest lucru nu înseamnă că preţurile vor creşte exact cu aceste valori, întrucât la stabilirea preţului final sunt luaţi în calcul mai mulţi factori precum evoluţia cotaţiei ţiţeiului, evoluţia produselor petroliere pe pieţele internaţionale şi celelalte costuri. Astfel, preţurile la pompă ar putea creşte cu o valoare mai mică sau chiar mai mare faţă de estimările de mai sus.
"Preţul carburanţilor la pompă este determinat de o multitudine de factori variabili, majoritatea independenţi de activităţile companiilor petroliere, precum evoluţia cotaţiilor internaţionale ale materiilor prime (ţiţei, biodiesel sau bioetanol) sau ale produselor finite, devalorizarea sau întărirea monedei naţionale, evenimente sociale sau politice interne şi internaţionale sau situaţia economică locală şi regională", ne-au explicat reprezentanţi ai Rompetrol.
Conform reprezentanţilor Rompetrol, principalele componente ale preţului carburanţilor sunt :
• T.V.A.;
• Acciza;
• Costuri logistice (distribuţie primară şi secundară – salarii, întreţinere, amortizări – rovigneta, anvelope de iarna, etc.);
• Costuri de operare reţea de distribuţie (salarii, taxe, impozite locale, utilităţi, investiţii obligatorii);
• Costul materiei prime (inclusiv costurile aferente aprovizionării şi prelucrării acesteia);
• Costuri financiare (dobânzi – credite investiţii, curs valutar, etc.);
• Adaos comercial.
Mai mult, un impact asupra preţurilor la pompă o va avea şi creşterea redevenţelor la operaţiunile petroliere de transport şi tranzit al petrolului de la 10% la 15%.
Potrivit lui Constantin Tampiza, coordonator al strategiei de dezvoltare a grupului petrolier rus Lukoil România, creşterea redevenţelor se va vedea în preţul final. Lukoil este prezent pe piaţa din România şi cu o rafinărie, la Ploieşti, iar petrolul era transportat pe conductele operate de companiile de stat care au în administrare sistemul naţional de transport al petrolului. Reprezentanţii Rompetrol susţin că ei nu sunt afectaţi de această majorare a redevenţei, întrucât ţiţeiului adus din import este prelucrat la rafinăria Petromidia.