Facturile de utilităţi pot fi plătite fără a mai sta la coadă la ghişeele furnizorilor de telefonie sau energie electrică. Cum alegi însă serviciul bancar de plată care ţi se potriveşte cel mai bine?
Modalităţile cele mai utilizate de plată a utilităţilor sunt cele de Internet Banking, debit direct sau prin intermediul ATM-urilor. Sunt şi bănci prin care plata se poate face telefonic. Costurile percepute pentru aceste servicii sunt destul de reduse, în unele cazuri, chiar zero.
Plata prin debit direct intrabancar, spre exemplu, presupune ca clientul să aibă deschis un cont curent la o bancă comercială. Deţinătorul contului semnează o convenţie de Direct Debit cu unitatea bancară, indicând parametrii de efectuare a plăţilor: contul din care se face plata, plafonul maxim de plată, durata de valabilitate a convenţiei, datele de facturare etc. În baza convenţiei semnate, care implică acordul clientului pentru această plată, contul este debitat automat, cu valoarea facturii, la intervalul de timp stabilit în convenţie.
Această modalitate de plată are în general costuri mici. La Alpha Bank, spre exemplu, pentru facturile Romtelecom şi Cosmote achitate prin Direct Debit Intrabancar, costul este de un leu pentru o tranzacţie efectuată. La ING, dacă plăţile către furnizori se fac în conturi ING, comisionul este 0%, iar dacă plata se face într-un alt cont decât ING, comisionul este de doi lei, plus comisionul BNR pentru transfer către un client al altei bănci. Alte bănci unde facturile se pot plăti prin debit direct sunt BRD, RBS, Millennium, OTP, CEC, Emporiki, BCR, Bancpost, Credit Europe, Transilvania.
Servicii non-stop
Varianta Internet Banking este preferată de clienţii care doresc să facă plăţi de acasă sau de la serviciu, fără a se mai deplasa la ghişeele furnizorilor sau ale băncii. Serviciul este disponibil 24 de ore din 24 şi nu depinde de orarul de lucru al acestor instituţii. Majoritatea băncilor consultate au şi acest serviciu în ofertă, în unele cazuri existând formulare predefinite (spre exemplu, la Millennium şi la Alpha).
Pentru companii, plăţile de utilităţi sunt în general tratate ca orice altă plată către furnizori, de aceea preferă să le efectueze împreună cu alte tranzacţii. La Alpha Bank, pentru plăţile mai mici de 1.000 lei, efectuate până la 31 decembrie, costul este de doi lei per tranzacţie. RBS percepe un comision de 0,51 lei pentru fiecare tranzacţie efectuată prin iBanking. Se percepe însă taxa de eliberare a dispozitivului digipass, necesar pentru a putea utiliza opţiunea de Internet Banking. La CEC Bank, de exemplu, banca reţine o garanţie de 50 lei/dispozitiv.
O altă modalitate de plată a facturilor, prin ATM, este posibilă la bănci precum Carpatica, Bancpost, Garanti, Citibank, Emporiki, CEC, BCR, Banca Transilvania sau BRD. La Emporiki e necesară semnarea unui contract înainte de utilizarea serviciului, cerinţă pe care alte instituţii nu o impun. Majoritatea băncilor acceptă doar plăţi de utilităţi cu cardurile emise de ele, excepţie făcând Garanti şi Citibank, care acceptă şi carduri emise de alte bănci. Comisioanele sunt zero, însă ATM-urile oferă rest la suma introdusă doar până la bancnote de un leu.
La telefon şi la benzinărie
Clienţii Citibank por accesa şi serviciul Unikasa, de încasare facturi, cu plata în numerar, prin reţeaua de benzinării Agip. Condiţia: facturile să aibă coduri de bare. Banca nu percepe comision pentru acest serviciu.
La RBS, prin serviciul Phone Banking, clienţii pot efectua tranzacţiile dorite printr-un singur apel telefonic. Pentru aceasta este necesară completarea unei aplicaţii şi semnarea contractului de acceptare a instrucţiunilor transmise prin telefon pentru operaţiuni pe contul curent. Costul este de 0,51 lei per tranzacţie. În mod similar funcţionează şi serviciul Vocalis de la BRD. Serviciul Plăţi Expres, disponibil în ING Self’BankOffice, permite plata facturilor în 20 de secunde. Pentru a plăti o factură, clientul ING trebuie să se autentifice (prin trecerea cardului prin cititor), să scaneze codul de bare al facturii şi să confirme suma de plată.