Prin administrarea bugetelor intelegem activitatile de elaborare a strategiilor de media, planificare, achizitionarea de spatii publicitare in mass-media, cercetarea, monitorizarea si evaluarea campaniilor. Am numarat 11 mari agentii specializate in servicii de media ce activeaza pe piata romaneasca.. Potrivit clasamentului intocmit pe baza bilantul contabil depus la Registrul Comertului, in care am stabilit cifra de afaceri drept indicator prioritar, activitatea de media - cumpararea si vanzare
Prin administrarea bugetelor intelegem activitatile de elaborare a strategiilor de media, planificare, achizitionarea de spatii publicitare in mass-media, cercetarea, monitorizarea si evaluarea campaniilor.
Am numarat 11 mari agentii specializate in servicii de media ce activeaza pe piata romaneasca.. Potrivit clasamentului intocmit pe baza bilantul contabil depus la Registrul Comertului, in care am stabilit cifra de afaceri drept indicator prioritar, activitatea de media – cumpararea si vanzarea spatiilor publicitare – este profitabila. Chiar o afacere foarte profitabila, daca ar fi s-o comparam cu sumele care se vehiculeaza in creatia publicitara. (Ca de obicei, brokerii castiga mai bine decat „artistii” publicitari.) Comisioanele de media percepute de la clienti pe piata romaneasca variaza intre 2,5% si 15% din valoarea bugetului administrat, variatiile fiind in functie de complexitatea serviciilor si de dimensiunile bugetelor. Ar fi insa o greseala sa consideram ca in topul prezentat se afla „floarea cea vestita” a afacerilor media din tara. In clasament si in listele cu clienti sunt trecute firmele specializate cu personalitate juridica, chiar daca majoritatea reprezinta in realitate „bratul media” al unei agentii de publicitate. Agentiile de publicitate McCann-Erickson si Grey Bucuresti, ca sa dam doar doua exemple, au departamente puternice de media ce deruleaza mari bugete si opereaza sub umbrela respectivelor agentii. Facem aceste precizari pentru a nu se intelege ca activitatile de media sunt detinute doar de cele 11 agentii.
Revenind la topul 2000, lipsesc agentiile Starcom Media si Media Direction, prima fiind operationala ca entitate cu personalitate juridica la sfarsitul anului 2000, cea de-a doua inaugurandu-si operatiunile in iunie a.c.
In primele zece luni ale acestui an, doua licitatii de media ne-au atras atentia prin cele sase zerouri din valoarea bugetului: cea organizata de producatorul de bere Brau Union Romania si cea de la Ministerul Turismului. Mari miscari de conturi de la o agentie la alta nu au avut loc. In aparenta pare o piata linistita, dar este foarte agitata in relatia cu mass-media.
Clientii agentiilor de media in primele 10 ale anului 2001
Global Media
A refuzat transmiterea listei clientilor.
Initiative Media
Clienti directi: Johnson& Johnson, Tchibo, Allianz (corporate image campaigns), Velux, PricewaterhouseCoopers, Tenneco Automotive, HBO, Silvarom, Famosa, Seagrams, Hyundai, Ford, Mazda, Mercedes, Pirelli, Intercom, Codecs, Romsar, Chio Romania, Dr. Oetker, MobilExxon, Siemens, Gima.
Agentii: Lowe Lintas GGK (Raiffeissen Bank & Banca Agricola, JTI, Peugeot), Medic One (Whitehall, Europharm, Hoffmann La Roche, Schering), PanMedia, Ganzo Communication.
International Media Shop
Clienti directi: Brau Union (in parteneriat cu Young&Rubicam/Team Adv), ING Bank, Eurocor, Mobexpert, LG/Romanel, Beaufour Ipsen (Paxeladine), Elga Com.
Agentii: Notorious, Farm Media („Casa de vinuri Pietroasa”), Carat Romania, Global Media, Next Advertising, Media Storm, Vertigo Promotion.
Media Direction (infiintata pe 1 iunie 2001)
Clienti directi: Wrigley, RomTelecom, Cosmorom, Dacia, Campofrio, Marks & Spenser, Pasa, Pepsi Cola Intl., URBB (Tuborg, Guiness, Carlsberg), Allianz, Finetti, Asociatia de Comunicatii prin Cablu, SCA, A&D Holding.
Agentii: Graffiti/BBDO, Prospero
Media Plan
Clienti directi: Beiersdorf – toate marcile, OMV, Sanoma Hearst. (Pentru toti acesti clienti agentia a prestat servicii complete de media.)
Agentii: Altrans, Foss Advertising, Grey, Icon, Interpro, Leo Burnett&Target, Olympic DDB, Planet TBWA, TBWA, Tempo Advertising, Total Advertising, Vitrina Advertising (in ordine alfabetica)
Optimedia Romania
Clienti directi: Altadis (Gauloises Blondes), Banca Romaneasca, Bayer, Bere Aurora Brasov, British Airways, Flanco, Groupe Seb (Rowenta, Tefal), Hewlett&Packard, LOreal, Medicover, Ministerul Sanatatii/IMSS, Nike, Perfetti (Happydent), Pfizer, Podravka (Vegeta), Renault, Unicef, Unirea Shopping Center, Whirlpool.
Starcom Media
(infiintata pe 15 decembrie 2000)
Clienti directi: Phillip Morris (planning+buying – Marlboro, L&M, Bold, Callatis, Red & White), Procter&Gamble (planning Romania + Balcani – toate marcile), Quadrant (planning+buying – Prigat, Nectar, Perla, Kick), Glaxo Wellcome (planning+buying – Vitamax), Pagini Aurii, Commercial Union, Canon, Perfetti Van Melle Romania (Mentos), Porsche Romania (Seat), WIZROM.
Zenith Media
Clienti directi: Allied Domecq (Ballantines, Teachers, Jack Daniels, Finlandia, Beefeater), Artese-Angelli, BASF, BRD-GCG, Carrefour, Cereol (Floriol, Unisol), Comunitatea Europeana (Phare), Exxon – Mobil, Go West (Tito Bluni), Goodyaer (Sava, Dunlop, Fulda), Gorenje, Heidi, Hoffmann La Roche (Saridon, Rennie, Supradyn), ING – Nederlanden, Mobil Rom (Dialog, Alo, Dialog Shop), SAB (Ursus, Timisoreana), Sekap (Cooper, Jet Set, BF), Sony, Toyota.
Clienti cu activitati tactice: Alcatel, PSI (Love Plus), DHL, Asebuss, Frosta, Fox Kids, Capital Securities.
Nota: Pana la inchiderea editie, MindShare, CO.GE.P si Media Insight nu au transmis datele solicitate.